Idag
ska vi förstärka vinterhagen så att vår rymningshäst inte kommer ut, om det nu är möjligt 
Jag kommer att koppla bort alla andra hagar som går till elagrigatet och sen hoppas jag det kommer slå gnistor om hon äns tänker tanken (varför fins det inte i gubbe som ser ut som en djävul
)
Just nu står hon i stallet med fåren i alla fall så jag vet var hon är min lilla rymmare 
Känner igen mig i det där… Har också en riktig rymmare. Han går dock aldrig långt bort, utan står isåfall precis utanför hagen, bara för att :D

Jag hoppas jag kan få styrka i tråden så hon lär sig för nästa sommar kommer jag har hagarna längre hemmifrån och då måsta hästarna vara kvar på rätt sida.
Jag skyller lite på att hon är två år och det är dom som vilda (ston) ska lämna flocken. Jag hade samma problem med hennes storasyster när hon vart två-tre år.

Jag han raportera att när vi mätt strömen så hittade vi en tråd som bräntav, vilket betyder att vi inte hade någon ström i hagen så en rymlig var väldigt bra 75% (3st) hade inte vett på att gå ur hagen 
Det blir en heldag ute i morgon också
önska mig lika fint väder 
Vi har en extra tråd ca 10cm under översta och understa, som är kopplad på minus (jord) Rymlings shettisen rörde staketet en gång, sen dess har hon behörigt avstånd.

#4 den kommer jag nog köra på dom nya hagarna som ska byggas i sommar, just nu så gäller det bara att få runt ström 
Ja är ju en fördel om den kommer runt. :)
Inte lätt med hästar som rymmer. Det var det första de frågade när jag letade stallplats i stallet där ponnyn står nu, de tycker de räcker med grannstallets hästar som är lösa regelbundet.
MVH
Sofie

#7 nu står hon i box men jag tror att efter en kraftig kyss så kommer hon nog inte gå nära tråden igen
#7 Okej. Dom brukar ju hålla sig undan när de fått veta att tråden kan göra ont om de nuddar den :)
MVH
Sofie
Ja det är svårt det där. Men jag känner igen att det brukar vara lite typsikt för den åldern. Jag ser det som att dom är nyfikna och måste prova världen. Testar vad som händer om man går mot/igenom tråden.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#10 anledingen att 2-3 åriga ston rymmer är för att dom ska lämna flocken för att det inte ska bli inavel, dom är helt enkelt programerade för att rymma
#11 Ja fast jag tycker inte bara det är ston.

#12 kanske har hingstar samma programering men jag har hört att det ska vara ston, hingstar är ofta litetidigare 1-2 år
#13 Kan ju vara så med att hästar är väldigt nyfikna när dom är i den åldern och därför provar om det kanske går. Allt måste ju inte vara inprogrammerade instinkter ;P

i vilket fall så lämnar stona flocken vid 2-3 år som vilda för att det inte ska bli inavel och efterom jag haft ptoblem med alla mina ston vid den ålderna så tror jag att det är programerat att lämna flocken och att det även sitter i tamhästen.