Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 2346 ggr
xcandygirl
0

Grunderna..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en new forestponny på 23 år här hemma som är skolad med den "klassiska" (hette det så? haha..) ridningen. Tror ni att det är möjligt att "skola om" henne nu? Målet är alltså att hon ska bli aningen säkrare eller lugnare i ridningen och liknande, för jag har fått för mig att "westernridna" (vet att det också handlar mycket om miljöträning) hästarär väldigt mycket lugnare?

Problemet är att jag inte vet hur grunderna för westernridningen ser ut ens. /: Vet att det handlar mycket om vikten osv. Är det någon som kan förklara grundligt hur man t.ex. får hästen att gå framåt / "skänklar på"? Jag har provat rida en westernhäst några gånger, men det var så förvirrande :p Ville få henne att ta aningen längre steg, men helt plöttsligt befann vi oss mitt i ett galoppsprång.. :o

Har också hört om dehär sju lekarna. Hur de går till går väl att googla, Jag vill då börja med "friendlygame", och eftersom man ska stryka hästen överallt med alla möjliga skumma saker vill jag ha lite förslag på vad jag kan använda? :)

tacksam för alla möjliga svar!

CelsiusT
0

Det allra bästa för dig vore att träffa en tränare som kan hjälpa dig. Det är så svårt att förklara allt sånt här på ett forum och dessutom få fram det på rätt sätt så du förrstår och kan ta det till praktik och få någon nytta av det.

Var bor du? Kanske kan hjälpa dig hitta någon som kan hjälpa dig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

xcandygirl
0

Jag bor i Eskilstuna, i Södermanland. (:

CelsiusT
0

Okej, känner nog inte till någon på rak arm som håller till där. Inte riktigt mitt område. Men du kan ju maila det distriktet och höra om dom har några tränare igång distost@wras.se

Du kan ju även gå in på wras.se och läsa =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

xcandygirl
0
Lorita
0

Väldigt snabbt och förenklat.

• man rider hästen i en låg form (unghästform) men med bärighet.
  • vikt och säte är det som är de huvudsakliga hjälperna.
  • man skänklar inte hela tiden utan bara när man vill att hästen ska utföra något, det gäller alla hjäper, förstår inte hästen upprepar man.
  • alla gångarter rids i ett tempo som är bekvämt för ryttaren, framförallt traven som ofta rid väldigt kort.

sök reda på någon klubb i närheten och ta kontakt med som och åk också och titta lite på tävlingar för att känna av känslan och leta efter en tränare som du gillar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning