Prova ut westernsadel?
Har en fin äldre westernsadel som ligger bra på hästen, men jag får otroligt ont av att rida i den efter en stund och sedan måste jag vila från den ett par dagar, därför känns det jobbigt att använda den. Hur provar man ut en ny eller begagnad westernsadel på bästa sätt? Finns det speciella sadelutprovare för westernsadlar? Och i så fall finns det någon som kan detta i västra götaland? Jag vill ju inte ta hjälp utav den som säljer westernsadeln för då kanske man blir lurad för att denne vill sälja.
Ja det finns en i västra götaland som är specialicerad på westernsadlar, min pappa =P Han är sadelmakare och utprovare av både engelsk- men främst westernsadlar. www.sadelmakare.tk
Om du får ont av din sadel så passar den inte dig! Det är lika viktigt att prova in sadeln till sig själv som att prova in den på hästen. Inom western så rider man ju ofta väldigt länge i sin sadel (iaf gör vi häromkring det) och då är det jätteviktigt att den är bekväm även för ryttaren - men såklart även för hästen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Har han sadlar till de minsta ryttarna och ponnyerna också?
MVH
Sofie
#2 Han har inte så mkt sadlar hemma till salu, det är bara när han får in sadlar från kunder som vill ha hans hjälp att sälja. Men därremot så hjälper han ofta till att prova in om man hittat någon/några som man funderar på at köpa.
Lite grann i det sättet att fungera (det att han inte har med egna sadlar) ger en trygghet till kunden att han inte är intresserad av att "pracka på" någon sadel för att han vill sälja utan han provar ut sadeln och är objektiv i frågan.
#3 Okej, jag funderar på en ny sadel till lilleman. Närmsta hjälp här är ju Ridsport Tre Hästar i Kungälv och jag gillar inte dom ;P
MVH
Sofie

vad är det för fel på tre hästar?
Jag tycker dom är otrevliga :P Har inte de bästa erfarenheterna av dem. Den bästa slutade där och jobbar nu på annat håll :/ Jag är där ibland ändå, men inte ofta. Dom har ju inte så mycket till de minsta ponnyerna. ;P
MVH
Sofie

att dom saknar saker till små ponnys det kan jag hålla med om annars har jag alltid blivit trevligt bemött av alla där.
Då har vi olika erfarenheter :)
MVH
Sofie

#8 ja tydligen 
#4 Ja dom har ju ingen sadelutprovare och inte heller någon som kan westernsadlar. Men pappa kan säkert hjälpa dig, ring och fråga tycker jag =)
#10 Ja, när alla storhelger och all stress lagt sig så det hinns med ordentligt. Ryttaren som ska rida i sadeln behöver ju gilla den också - och sitta bra i den. Men ja ska skriva upp det, så jag kommer ihåg vem jag ska fråga :)
Det finns ju westernfolk i stallet som vet om sadeln sitter bra, men jag vill ha en bra sadel också :)
MVH
Sofie
#11 Frågan är vad dom har för kunskap och utbildning i ämnet att prova in en sadel. En sadel ska inte bara "inte ligge illa" utan den ska verkligen passa och det är inget som vem som helst bör syssla med =P
Visst är det lika viktigt att ryttaren trivs!

#12 jag vet vilka det är och dom kan säkert fixa en bra och riktig utprovning 
#12 Det är väl inte utbildade människor, men nog är dom kunniga duktiga och noggranna :) Det finns ju mer än en person som kan säga vad de tycker och hur den ligger från olika synsätt.
MVH
Sofie
#13 Ja fast dom har ju ingen utbildad på plats och mina erfarenheter av deras arbete är inte goda.
#16 Menar du på Tre hästar eller de privatpersoner som kan hjälpa mig? :)
MVH
Sofie

#15 att prova ut sadel det har jag inte testat där det gör jag själv

sofiek90 en på mitt jobb är utbildad sadelutprovare föresten
http://www.harmoniskhast.se/Harmonisk_Hast/Sadelutprovning.html
#18 Det är inte aktuellt just nu, men det kommer väl. Jag säger till i så fall om jag hittar en sadel som jag vill testa. :)
MVH
Sofie
Scandinavian western har utprovning av sadlar oxå. Urtrevliga och väldigt kompetenta. Har super många sadlar i alla prisklasser hemma oxå. :)
Tack för tipsen :-)
MVH
Sofie
går det inte lämna in sadel för stoppning i sitsen? eller är bara läder där man sitter?
#22 Jo det kan man göra. Men oftast är det rätt dyrt då det är otroligt mkt jobb. Inte riktigt gjort för att man ska kunna "stoppa om" sitsen.
#8 Inflikar bara att både jag och några till har blivit otrevligt bemötta av personalen där.
#24 Ja vet flera som inte åker dit i onödan. Det är synd för det skulle behövas lite fler hästsportaffärer som har utrustning till olika hästsporter och olika sorlek på häst. MyOne, Börjes och i viss mån Hööks (beroende på vad jag ska ha) och Gekås är bättre :D
MVH
Sofie

#24 tänk vad olika det kan vara det är väll kemin det hänger på 
däremot så har jag svårt att få tag på shetlandssolek när jag handlat nytt och säger jag att jag har B-ponny så tycker dom att jag ska köpa ponny….och det funkar inte med fina welshhuvuden 
#26 Ja känner en som jobbat där och då pratade jag med henne (skött om hennes häst så den va unghäst och stod i samma stall som min medryttarponny) men dom som e äldre han gubben å hon med mörkt hår) tycker jaginte om ^^
Hehe ja , jag har sammma problem. Fast jag har en shettis ;) Dom har ju inte mycket, men ändå en del av olika sporter t.ex. lite western, seldon till körning o.s.v.
MVH
Sofie
Tur att Gekås finns och så får man handla på sig en del på mässan under GBG Horse Show också :) Ja, shettis saker kan vara lite svåra att hitta, men ibland funkar ponny i grimmor osv, men det är lite trixit.
#27 haha, det är faktiskt samma personer som jag har haft lite problem med.

#28 ponny grimma till mina
där fick jag mig ett gott skratt
då säter man en extra full på en C-ponny (det är typ samma 
)
välkommen att titta på mina små med arabhuvuden 
#28 Min shettis druknar i allt som är storlek ponny (utom boots, då kan han ha storlek S). Jag har fölgrimma till honom som sitter lite tajtare än grimma i size shetland för att han inte ska få grimman i ögonen när jag tömkör o.s.v. i grmma. Repgrimman är specialbeställd av en tjej som jag vart på praktik hon :) Vanlig grimma finns ju också, en hel drös som han har på vanliga promenader eller till/från hagen och så :)
Dock hittade jag sadeln där, den har hängt med ett par år nu och behöver snart bytas ut.
MVH
Sofie
#29 Nu syftade jag på att stl ponny kan passa på min shettis ibland, då han har stort/grovt huvud :) På welshar vet jag att det kan bli alldeles för stort då jag har haft en.
Dom shettisar som har storlek ponny på grimmor, träns, kan ha sadlar på 14-15" och täcken i storlek 105 är väl inte svåra att hitta saker till ;)
MVH
Sofie
#29 Nu blir det väldigt OT här, men jag har ett tränssom jag köpt på Gbg horse show som jag tror skulle kunna passa dina med. Dock ska jag inte sälja mitt, men det är köpt i Pioneers monter och dom är väl där även i år. Jag kan kanske komma bort med det, om du vill prova. :)Om jag hittar till er, det var ju ett tag sen.. ;)
MVH
Sofie

#33 det hade varit gulligt, jag ska sälja två (B-ponnys) så jag kommer bara ha minsta huvudet kvar sen
och min D-ponny som drar full 
#34 Tränset går att ha från shettis tll föl så jag tror det passar då. Det är ju inget westernträns (jag har ett sånt med hjärtan på
), utan ett vanligt ljusbrunt (som jag tycker är jätte fint) och med massa remmar :P
Till den stora ponnyn har jag dock inget, jag använder det till hästen jag rider ibland så behöer ha kvar det också :P
MVH
Sofie
#32 Ja, då hade det varit lättare. Våran shettis har 95 i täcken, shettis/ponny i grimmor och shettis i träns, så det är lite knepigt o hitta saker ibland. :P Men jag använder mest grimmor, så det är iaf den enklaste biten :)
#32 Fast shettis på träns finns ju ändå, GeKås har ju det t.ex. Likaså 95 i täcken finns där :) Men 105cm eller 115cm hade vart mkt enklare, fast e ponny på 90cm i mkh hade inte sett klok ut om han haft 105 eller 115 i täcke… ^^
MVH
Sofie