Sadelhjälp
Jag rider inte western (iallafall inte ännu) men är på jakt efter en bra sadel till min häst.
Jag vill ha en "liten" sadel och gärna en bladsadel. Med liten menar jag en som inte har så mycket läder utan kanske en rundskuren modell eller en som mest bara är sitsen och inte så mycket runt om. Helst även utan horn, men då heter det kanske endurancesadel? Vi rider mestadels i skog och mark och det är bra om det går att hoppa nåt hinder i terrängen, men vi kommer inte att hoppa "riktiga" hoppehinder.
Är westernsadlar svåra att hitta rätt storlek på? Jag vet vilken storlek och modell han behöver med en engelsk modell, men vill hellre ha en stabilare sits och en som är snäll mot hästryggen. Hästen har varit stel i ryggen pga en sadel han haft tidigare som inte låg bra. Nuvarande sadel ligger bra, men inte helt optimalt.
Hästen är av lite grövre halvblodsmodell med rak rygg och manke.
Vad kan jag leta efter och vad ska jag inte köpa?
Du ska inte köpa något billigt från typ h**ks eller b*rjes. Ofta hårda skruvar m.m. på undersidan som lätt ger konstiga punkttryck som itne är bra för ryggen, dessutom inte helt ovanligt med problem med bommarna på dessa. Vad du ska leta efter är jättesvårt att säga. En australiensisk sadel kanske? Men finns ju inte så många sådana så då gäller det ju att den man hittar passar.
Westernsadlar är ju sällan små och nätta och utan horn utan dom är med horn och ofta mkt läder och grejer på. Men arabsadlarna är väldigt snävt skurna så en sådan skulle du ju kunna ha. Kanske en halvsyntet om det är pga vikten som du vill minimera lädret?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är inte främst pga vikten jag vill ha en nättare sadel utan för att jag tycker att westernsadlarna känns onödigt stora. Mer sadel än häst 
Hur är det med sadlarna för kort rygg? Är det helt fel att ha en sådan på en häst som inte har väldigt kort rygg? Han är inte lång i ryggen, men inte heller så kort att det krävs en kort sadel. Blir det felbelastning om han skulle ha en arabmodell?
Pga. sadelpriser och så många begagnade sadlar som finns i omlopp hade jag tänkt köpa en begagnad, men en bra modell och inte en billighetsmodell. Nån som passar för skogsmullande och som är så bra för hästryggen som det går. Min rumpa är liksom formbar… 
#2 Så länge sadelns form passar hästens form så gör det inget om den är kortare, odm är ändå så pass långa att det blir rejält med anälggningsyta.
Det blir itne felbelastat för att man har en arabmodell på en icke-arab häst, så länge sadelns form passar hästen rygg.
Men ta även med din rumpa i beräkningen när du väljer sadel, även o mdet är bra att i första hand prioritera hästens rygg. Men har du en bekväm sadel så är det roligt att rida.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Om du tycker att westernsadel känns onödigt så finns ju akademiska sadlar. Släta sadlar med fram och bakvalv bara :)
Hakuna matata!
Har provat att rida i en akademisk sadel och jag kom ju knappt ur
Tyckte att den var hemskt obekväm. Jag vill gärna kunna röra mig i sadeln och eftersom jag rider mycket i terräng står jag upp en hel del.
Tycker att westernsadlar är bekväma och känns stabila.
Typ en sånhär
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/392883.jpg
en sånhär
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/382928.jpg
eller nåt åt det här hållet
http://hastutrustning.hastnet.se/produktbilder/379247.jpg
Om storleken är t.ex. 3, fullquarter eller liknande. Hur vet jag vad som motsvarar en engelsk, vid bom?
Stämmer det är 17-17,5 tum sits på den engelska motsvarar ca 15 tum på western?
Finns det märken och modeller som man vet passar bra på en rak rygg?
En stocksadel då. Den är ju en bladsadel. och bekväm för långritter. Går och hoppa i dom också.
#7 - finns det bra varianter av dem att få tag på? Tycker mest att det verkar vara billighetssadlar på begagnatmarknaden. Vad finns det för märken som är bra stocksadlar? Vilka storlekar är det på dem? Engelska eller western?
Här fanns lite olika sadlar i.af!
Hakuna matata!
På de jag har sett är de engelska mått. Elle rom du försöker hitta en äldre maskpassadel. Går och ha westernpadd under dom, för ett schabrak kan nog bli tunt.

Jag tycker du ska sattsa på en westernsadel med horn, för att inte välja bort möjligheten att längre fram kunna starta i lätta klasser.
Sen är hornet använbart att fästa tyglarna i tex, jag hade i dag absolut inte valt bort hornet på en sadel.
Om du tycker att en vanlig western sadel är tung så köp en halvsyntet. De är jättebra. Ett bra märke på sådan är Fabtron.
Sen om du ska ha den att rida i skogen med så vill du ju ändå ha en skön sadel gissar jag. Då är softseat att rekommendera.