Hur hade ni gjort?
Jag har äntligen hittat ett stall där både jag och ponnyn trivs. Lille Wiktor går i en hage som han älskar och han går som ensam pojk med sina två flickvänner. Jag tycker folket i stallet är underbara (alla utom en, men det gör inget för jag träffar nästan aldrig henne) och jag trivs jätte bra.
Men nu är det så, att trots flera tillsägelser och möten och allt sånt så är det en som ger sin häst etra mat i hagen. Hon lägger ut EN påse med mat runt 2 tiden på efteriddagen. Det är fyra hästar i den hagen. Nu drabbar det inte mig direkt, men det kommer göra det längre fram om hon inte slutar då dom som har stallet i så fall tar bort lunchen. Dom har sagt till henne flera gånger, skrivit på tavlan och vi har haft det som enda andledningen till möten. Men denna person fattar inte vad som gäller och i förra veckan då det blev ett väääldigt liv och flera arga personer som följd sa de ju självklart till hennne och sa att hon kom för sent och i så fall vart tvungen att ta in sin häst och ge hästen mer mat. Men likt förbannat gav hon hästen mat i hagen… Dagen efter stod det på tavlan "Det är inte acceptabelt att ge hästarna extra mat i hagen utöver lunchen. Detta vet alla om". När hon fick se det på tavlan var hennes kommentar "Ahaaa, och när fick jag veta det?!" …. Typ Igår?
Min fundering är om dom som har stallet kan be henne flytta (hon sköter sig ju inte) i stället för att dra in lunchen , som ju drabbar alla hästarna. Jag kommer få problem med att hitta ett stall där en shettis är en häst som behöver mat och motion som andra hästar och där det är acceptabelt att göra annat än att rida sin häst, om jag flyttar honom. Jag vill att han ska få lunch i hagen. Att hästarna där får mat 4 gånger/dag var en av orsakerna till att jag ens var intresserad av att ha honom där…
Hästarna får lunch vid 12tiden ska väl tilläggas..
Hur hade ni gjort, ni som har egna stall? Hade ni dragit in på lunchen eller "kastat" ut hästägaren som inte sköter sig?
MVH
Sofie
Förstår inte varför hon inte får lov att ge extra mat i hagen? Det är väl hennes problem att det inte bara är hennes häst som tuggar i sig av hennes "pengar". På vilket sätt drabbar detta andra hästägare? Varför vill hon ge extra mat i hagen? Mat 4 gånger om dagen är väl tillräckligt tycker jag.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Om jag skulle haft någon inackordering här skulle den åkt ut snabbt om den inte bättrade sig omedelbart efter en tillsägelse. Antingen får man komma med förslag till mig som stallägare på vad som skulle kunna göras bättre och om jag inte tycker det låter vettigt får man flytta. I detta fall låter det som hon får flytta och hitta ett ställe med kanske fri tillgång på foder eller annan lösning.
Denna hästen är väldigt smal och behöver mer mat. Men han äter inte upp det han får i boxen så grovfoder får han mer än tillräckligt. Jag tycker hon borde ge luzern , men det är inte min häst. Omusklad och smal är han i alla fall.
Jag hade tagit in min häst och gett honom mer mat i boxen, men hon tycker väl det är jobbigt att mocka…
Problemet är att det blir bråk i hagen. 4 valacker som vill ha maten = bråk. Det är därför det ges 2 kg i 4 olika högar till lunch i den hagen och 3 högar i den andra hagen, där Wiktor går. Det går även hästar i den hagen som inte ska ha mer mat än vad de redan får och det är inte första gången som detta grs och folk i stallet blir sura…
MVH
Sofie
#1 Antingen kanske det blir bråk av att lägga endast 1 hög med hö till fyra hästar eller också kanske någon annans häst inte ska ha mer än vad den redan får?
#4 Båda sakerna är ju problem i detta fall. När det gäller mat är alla fyra hästarna i denna hagen väldigt på och inte alltid snälla.
2 av dessa hästar är dessutom vääääldigt tjocka och ska absolut inte ha mer mat än vad de redan får.
Hon har ju fått tillsägelser flera gånger, inte bara ang. mat utan även om andra saker. Men nu är det maten jag oroar mig över. Mest för att min egna häst inte ska behöva vara ute från morgonen till insläpp utan mat.
MVH
Sofie

#3 jag har bara ögnat(tråden) men vetekli hade jag gett blött blandat med lite lusern och betfor för smakens skull, har gjort susen på många hästar
#6 Säg det till ägaren ;) Det är inte min häst (Wiktor är inte så smal och han äter faktiskt upp muslin…) Han får nån kraft för aktiva hästar, fibergi eller energi plus typ. Och betfor. Massa betfor. Samt då säkert ca 13-15 kg hösilage. Inget torrt hö, som också finns i stallet. Men grovfodret äter han inte upp utan det mest slängs på gödselstacken när hon mockar (och det är det enda hon mockar ut, bajset sprider hon, liksom hästen, bara runt i boxen).
MVH
Sofie

#7 det låter som en hästägare man skulle prata med lite snällt
#7 Hahaha ja. Dom har väl försökt med det också ;)
MVH
Sofie
Ja det låter inget vidare. Jag skulle inte acceptera att någon ger mina hästar extra mat, det sköter jag själv. Och det känns ju fel om stallägaren skulle låta alla lida för att en enda inte sköter sig, då är det den som borde få stå sitt kast och flytta tycker jag.
#10 Ja, dom får grovfoder 4ggr/dag och kraftfoder 3ggr/dag i stallet och mängden är ju upp till varje hästägare att bestämma.. Jag är glad att lille Wiktor inte går med de stora grabbarna, för jag tror inte han hade varit hel då.
MVH
Sofie
Men varför måste din häst bli utan lunchfodring bara för att dom i den andra hagen inte får någon lunch? Tror stallägaren att tjejen kommer sluta ge sin häst extra mat om lunchen tas bort? Jag menar, då kommer hon väl nojja ännu mer om att hästne inte får i sig mat, om nu anledningen är att hon nojjar för att hennes häst är smal.
Kan inte hon få ha sin häst i en egen hage så hon kan välja att ge tex fri tillgång eller så många gånger som hon själv vill (eller tillsammans med någon annan som vill ha häst på samma villkor)?
#12 Egen hage går inte att lösa, Det finns två vinterhagarna - 3 hästr i den ena och 4 i den andra. Vill hon ha honom på fri tillgång på mat så bör hon flytta hästen…
om lunchen tas bort finns det ingen andledning till att ge extra stor lunch till sin häst. Och om hälften av hästarna ska få, så ska alla hästarna få. Det är inte heller någon annan häst som har en ägare som vill ha det så som hon :P Gammeltanterna får mat som dom ska ha, och tjockisarna i stallet behöver väl knappast mer mat…
Om hon stått i ditt stall och det var 4 hästar i hagen där alla hästarna bråkade om att få maten. hur hade du löst det? Satt hennes häst i egen hage, eller sagt hon ska flytta? Eller hade du bara gettt vissa hästar lunch, och resten ingen mat alls under dagen?
MVH
Sofie
#13 Man får försöka att diskutera sig fram till en lösning. Tex om hon tar in sin häst och ger mer mat, eller om man kan placera om hästarna så att hon kan ge mer mat ute. Låta hennes häst gå i en fålla inne i hagen med timerlås på så den kan få äta mer lunch och när hon ätit upp så kommer hon automatiskt ut till dom andra hästarna igen.
Allting går att lösa om man är villig till det. Men jag hade definitivt inte låtit bli att ge lunch till dom andra hästarna. Resultatet av det blir antingen att hon springer och bryter mot reglerna iaf eller möjligtvis att hon flyttar och då är det jystare mot alla att säga att hon får flytta direkt istället för att "jaga bort" henne på ett sätt som är elakt mot övriga stallgäster.
#14 Ta in sin häst och ge den mat är det som sagts till henne redan. Men det gör hon ju uppenbarligen inte. Dela av hagen ännu mer så den blir jätte liten är inget alt. Likaså att hennes häst ska gå själv. Timerlås är dyra, ska det vara det får ägaren till hästen införskaffa det. Stallbugeten räcker inte.
Jag personligen tycker ju att hon ska flytta hästen då hon brutit mot reglerna i stallet sen hon flytta sin häst dit. Jag är förvånad att hon är kvar… Nu är hon ingen ung människa, utan hon är 70+ och detta är inte hennes första häst. En människa på 70+ som haft häst i minst 15 år varav en av hennes hästar blivit ihjäl sparkad tycker jag, helt spontant, borde ha mer vett än att ge 4 valacker som bråkar om maten en hög mat som bara är på några kilo.
MVH
Sofie
#15 Ja självklart finns ju alltid alternativet att kicka ut henne om man inte alla är beredda på att samarbeta vilket krävs i ett kollektivt stall. Men då är det jystare mot övriga stallgäster att kicka henne direkt istället för att jaga bort henne med metoder som tex att sluta ge lunch, för ni kommer inte lösa problemet med den metoden. Bryter hon mot reglerna idag så kommer hon göra det då lunchen tas bort också. Hade aldrig tagit bort lunchen, det bäddar för problem för alla.
Nu är det ju inte Mitt förslag att lunchen skulle bort, jag vill ju ha kvar lunchen.. Men tas den bort så flyttar jag Wiktor, men då vill jag ju veta det så snart som möjligt för att ha en chans att hitta ett bra stall, som sagt.
Visst krävs det samarbete, men vad gör man när vi är 6 hästägare som säger en sak och den 7 inte lyssnar på någon av oss..
MVH
Sofie
#17 Man frågar den 7e hur hon önskar att det såg ut och sedan försöker man kompromissa. Det är viktigt att inte dom 6 andra i stallet heller kör huvudet i väggen och bestämt sig över hur det ska vara utan alla måste försöka så mkt det går att hitta en lösning.
Men ibland går det inte, antingen pga praktiska förhållandne eller fr att någon kör huvudet i väggen (vanlgitvis det senare).
#18 Jo visst. Jag har inte frågat henne, det ska jag inte påstå att jag har heller. Men när jag flyttade Wiktor dit så fanns det regler som gällde och jag fick vackert rätta mig efter dom. Det är ju mitt val att stå där och gillar jag inte läget kan jag ju flytta Wiktor till ett stall där jag trivs bättre. Eller hur? Det är så jag känner ska gälla för henne också. Hon har t.ex. inte vart på alla möten, utan gjort annat (jag vet inte vad, men jag gissar att det är viktigt) och om vi då har kommit fram till något nytt (som att lunchen ges kl 12) så tycker dom 3 som har stallet att då får hon rätta sig efter det. Det är dom som sagt till henne vad som gäller och sett till att hon vet vad som gäller och inte. Sen säger vi andra vad vi tycker, vad vi vill och ev. lösningar. Jag har inte hört något som hon sagt som ev. lösning på detta problem faktiskt. Ge hästen mat i boxen verkar hon inte gilla iaf.
MVH
Sofie