Ridtur idag?
Ja jag sitter och funderar på om jag ska våga mig ut på en ridtur idag. Snö och halt och barfota hästar utan boots. Men har en vända som bara går i skogen mer eller mindre så den borde fungera ändå, dock är den ju ganska lång. Hmm…
Hur gör ni nu under vintern? Ställer ni av eller håller ni igång och isf hur?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min har ju skor med brodd, Men hon halkar endå, eftersom hon får styltor. Så rider bara ut i skritt på grusvägarna. Önska de kunde bli vår så vi kan komma igång ordentligt. Har bara galopperat 1 gång på henne. Nu kan de på sin höjd bli lite jogg om jag vet underlaget är bra.
Jag tog mig faktiskt ut på en tur med min nya kille idag =) Skritt i kanten på dom plogade grusvägarna gick fint, där det var oplogat kunde vi jogga lite. Ute på ängarna och i skogen på sina ställen gick det fint att trava och Thure tyckte även det var dags nog att börja galoppera under ryttare så vi tog ängarna i galopp. Så nu har vi för första gången provat på vänstergalopp, högergalopp och galoppombyte =) Dock helt på hästens initiativ.
Härligt :)

Jag tycker ofta barfota hästar är stadigare att få på is än hästar med brodd, framför allt som som bara har två brodd och sko
#4 Ja barfotahästar är verkligen stadiga i jämförelse med tvåbroddat. Men det beror lite på vad det är för typ av halka och vilket väder det är också. För oftast är mina barfota hästar stadigare men ibland är kompisens två-broddade häst stadigare. Så det beror lite på.
Aldrig upplevt oskodda hästar stabila. De har varit som bambi på hal is.
Riktiga isbrodd så har peppar peppar hästen aldrig halkat.