Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 3227 ggr
740tjejen
0

Har ni gjort idag..

Islandsforumet har en tråd om vad man gjort idag med sina hästar/stallet.

Så tänkte vi kunde ha en här med. :)

740tjejen
0

Jag har inte gjort så mycket med hästarna på flera dagar. Inte haft tid, Och rida går inte, :( är isgata och hovis har inte dykt upp än. Hon har ju sommarskorna fortfarande, men förhoppningsvis kommer han på Måndag. Då ska de ridas igen. Men hästarna är helt tokiga i hagen. Bakbenen är mer i luften än på backen.

Och idag har jag hjälpt broder och flytta.

Lorita
0

Byggt/laggat hagar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sofiek90
0

Idag har jag inte gjort något alls med lilleman, imorgon blir det långtur med vagnen tillsammans med medryttaren och hennes mamma (medryttaren är 5 år). Vi ska köra bort en bit till ett naturreservat där det finns en bänk som vi kan sitta och fika innan vi ska tillbaka till stallet. :)

MVH

Sofie

740tjejen
0

Då måste du ta massa kort och lägga ut här sen. :)

CelsiusT
0

Idag har jag inte gjort något med min egna häst. Därremot har jag varit och kikat på en nya häst =P

Blir nog inte så mkt ridande imorn heller, kanske att det blir en liten tur, förhoppningsvis hinner jag rida lite på tisdag och sen på onsdag ska vi åka till veterinären för återbesök.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sofiek90
0

#4 Tyvärr så glömde jag kameran :P Men det var jätte mysigt trots kylan. Ponnyn va utklädd till tomtenisse så han va den enda som va varm ;)

Vilodag idag, men imorgon blir det lite ridning i paddocken :)

MVH

Sofie

740tjejen
0

Idag har hovis varit här, så nu kan vi ge oss ut på isvägarna igen :)

CelsiusT
0

Blev att jag gick hem tidigare från jobbet och red igår för det var så fint väder. Dock så hann vi inte långt innan det blev mörkt, trots att jag gick hem tidigare. Så vi red inte så långt men vi fick en liten mysig skogstur iaf. Idag blir det inget ridande.

sofiek90
0

Det blev mest fika idag då jag fyller år, men en stund i paddocken hanns med. För ponnyn blev det lite träning att trava långsamt och för ryttaren tränades det på lättridning :)

MVH

Sofie

740tjejen
0

Grattis i efterskott då. :)

sofiek90
0

#10 tack tack :)

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#9 Grattis i efterskott =)

Lorita
0

#11 grattis från mig och Alice

sofiek90
0

#12 och #13 Tackar!

Ponnyn har matteledigt till lördag, dock kommer jag vara i stallet ändå, men då medryttaren har honom kommer jag vara hos stallägaren och lämna lite grejjer ;)

MVH

Sofie

740tjejen
0

Tog en kort tur idag i hällande spöregn. Varken jag eller Sälga gilla regnet, men märktes på henne att hon gilla och komma ut. Imorrn blir en lite längre tur på möran :)

CelsiusT
0

Ingenting. Var på återbesök hos veterinären onsdags och fick ordinerat vila och bara lugnt arbete dom närmaste dagarna. Så igår jobbade jag henne från marken sidledes och lät henne springa lös lite och lekta ihop. Men idag blev det hel vila. Imorn lär jag inte hinna så mkt, men kanske lite på söndag.

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varit ute och ridit idag också :) Superhärligt väder. Smet iväg innan familjen kom och käka. :)

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Smet iväg en sväng igår, men sambon, pappa och svärfar byggde på lösdriften/ligghallen.

Fick ja henne över järnvägsgången utan större problem.

Nu har de även kommit på ett tak, samt de påbörjat klä sidan på hallen.

sofiek90
0

Jag är inte hemma så kan inte göra något med ponnyn då han är kvar i stallet :)

MVH

Sofie

740tjejen
0

Hur har era djur överlevt natten. Hästarna fick faktiskt vare ute. Våga inte ha dom inne i uteboxarna. De sprang en hel del, Sälga verka dock inte brydd, men hackade på shettisen.

Lorita
0

Mina är väldigt vana vid ljud så dom tog det relativt lungt, läskigast var nog matte som kom ut vid 2 snåret med ficklampa för hon skulle vara helt hundra att alla var i hagen och då åt dom lungt i från foderringen.

Fåren var inne och tycket inte alla det var läskigt.

Och katten (inne) hon hade gömt sig under min säng men var bara lite spännd inte rädd.

Det var ovanligt mycket här igår och rätt många ganska nära.

sofiek90
0

Min bryr sig inte, han är ju stencool när det är WW3 på skjutbanan som är vid stallet (på andra sidan skogen, det är ju militärens). Så raketer bryr han sig inte om :) Han är ju tryggt inne i stallet å äter mat :)

Hundarna bryr sig inte heller speciellt mycket, schäfern sprang å gömde sig vid mina kläder (jag och hon är inte hemma) men lillan gosade i soffan hemma :)

Barnens kommentar när deras pappa sköt upp rakter var "WooooooW!" och "Kolla! Det regnar ju" Sötnosar!

MVH

Sofie

CelsiusT
0

Jag lastade häst och hund och åkte till en kompis över nyår. På lördagen så var vi ute och red en tur i skogen, jättehärligt =) Sen gick hästarna ute över natten och det gick jättebra. Inga problem. Hunden därremot är ju lite rädd för smällandet, men det smällde inte så mkt där vi var så vi underhöll hunden med lek undertiden det var som värst och hade tv'n på hög nivå så han märkte inte så mkt.

740tjejen
0

Denna vecka kommer ja inte kunna rida nått :( gubben jobbar förmiddag, samt övertid och ja är ensam hemma med sonen.

CelsiusT
0

Denna vecka blir det förhoppningsvis hästköp om allt går som det ska så det blir nog inte så mkt ridande utan det blir ny kompis i hagen. Tror det blir mkt för oss alla =) Kanske lite ridande på fredag då delar av gänget skulle ta en tur så får se om jag hänger med på det och kanske att det blir lite barrel/roping-träning på söndag. Men vi får se helt enkelt.

740tjejen
0

Roligt med ny häst. är de för någon då.

sofiek90
0

Igår tömkörde jag lite och sedan släppte jag lös ponnyn i paddocken (med grinden stängd så klart). Han gillade att få vara lös, sprang efter mig i galopp och ett antal bocksprång kom också fram :)

Idag fick han nya skor, pga vädret blir det inget jobb för honom idag.

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#26 Jadu, vi får se =) Om det nu blir häst av så ska jag såklart berätta lite mer.

740tjejen
0

Varit ute nästan 2 timmar idag. Kallt men endå mysig tur. Synd man aldrig får med nått sällskap. :( Hatar och rida själv.

Lorita
0

#29 jag hoppas min granne fick sin häst inriden och att jag kan lura ut henne i skogen på hästen…jag kanske får donera min gamla westernsadel till skogsturerna Oskyldig

740tjejen
0

Ja annars får du gärna komma hit, :) kanske lite långt och åka bara. :)

Lorita
0

#31 jag lovar jag kommer komma till dig om du har en hage och ett övernattingsrum Flört

740tjejen
1

De finns extra hage, även utebox samt bäddsoffa. :)

Lorita
0

Jag ska bara få fixat alla hagar så det slipper ligga över mig….i natt drömde jag mardrömmar för i varj blivande hage så ligger en hög med ris där jag tänkt ha ingångarna. Det betyder att ingen hage kan bli klar innan dom flisat riset och kört iväg det.

Jag kan bygga nästan klart allt men kommer ändå stå med två mini hagar till mina djur innan riset är borta och sen kommer jag ha 5-6 hektar övervuxet bete Skrikandes jag hoppas det är flisat i maj annars kommer det bli kris på bete som över går i förmycket Obestämd

740tjejen
0

hehe kan ju skcika ner mina så kan de beta ihop. Har inge sommarbete i sommar. :(

Lorita
0

risken för mig är att jag inte har riktigt bete förren i september om det vill sig illa. Det kommer då bli en sommar till med bara nödlösningar Rynkar på näsan

740tjejen
0

hur långt bort kan du tänka dig bete. En kompis ska flytta till gård, och ja kan eventuellt få 5-7 hektar bete då. Mellan slutet av April/början av Maj till senhösten. Är dock mellan Högsäter och Bäckefors.

Lorita
0

#37 efersom det är på sommaren som jag rider så får det bli nödlösingar hemma vid Rynkar på näsan men tack så mycket för erbjudanet och jag kanske hör av mig Skrattande

740tjejen
0

Ja annars får du tillbringa sommaren i den mysiga dalsländska naturen :)

Lorita
0

det är svårt att vara hemma och bygga hagar bara Obestämd

740tjejen
0

nejdå. du är hos mig i 2 veckro för härliga turer. och så kommer ja ner till dig ochhjälper dig med hagbyggena. :) hehe

Lorita
0

#41 taget Skrattande

sofiek90
0

Min pojk har skdat sig (sträckning eller stukning) så han har fått vila nu då han haltat. Typiskt, hade precis kommit igång med arbete mer än 4 dagar i veckan :(

MVH

Sofie

740tjejen
0

Då spikar vi de. :) hehe

ne vad tråkigt. brukar alltid vara nått. Men får hoppas de går över fort så ni kan komma igång igen.

Lorita
0

#43 hoppas han kryar på sig och vill nu är roligare än på vår, sommar och vackra höstdagar

sofiek90
0

Han är bättre, men vill ändå avvakta lite till innan arbetet börjar igen. Jag har en del att plugga, så istället för att arbeta ponnyn kan ja ta tag i mina sent inlämnade tentor och komplenteringar så jag kan få CSN även under vårterminen. Hoppas han inte tappar för mycket genom ett tags vila och promenader, och han inte blir omöjlig att hantera.. (Tänker främst på barnen som hanterar honom, de vuxna säger ju till honom. Men det är tårkigt om barnen skadar sig) .

MVH

Sofie

Lorita
0

det var lite för lätt förut att kunna få CSN men nu så tycks alla få upphåll och behöver pressa sig mer än lovligt.

Hästen tar säkert igen en längre vila ocfta är det bättre så veterinären käner sig pressad också att få igång hästarna fort, ett par veckor till att läka är altid bra i längden,

sofiek90
0

#47 Med dödsfall i släkten och allt som det innebär samt djuren och att jag har svårt att koncentrera mig å förstå alla akademiska texter gör de ju inte lätt. Det är inte mycket i månaden som jag får av csn och då har jag fullt lån. (Häst, busskort och litteratur går på ca 3500/månaden och bidraget är på 2700. Men fullt lån kan jag även spara undan samt ha råd att tävla/träna djuren ibland i alla fall. Jag är glad att jag bor hemma…).

Hovslagaren kom och kollade på ponnyn och kände lite, han uteslöt att det sitter i hoven så det är förhoppningsvis bara en sträckning eller att han legat konstigt å sovit i boxen. Ponnyn har inte vart varm eller haft puls, å ingen feber. Han har vart ute i hagen (Han har lärt sig å rymma så vågar inte ha honom nånannanstanns med bara en tråd) men han går inte mer än nödvändigt och han går ju med gammeltanterna på 22 å 25 år så det är ju inget bus precis heller i hagen. Ponnyn är i alla fall bättre och han markerar lite när han går, men det är inte mycket. Tänkte att han skulle få vila till fredag och sedan lugnt arbete ett par dagar blandad med vilodagar nästa vecka å i helgen. Han brukar stå ett par dagar i rad ibland, men då går han ju i hagen i alla fall. Ja har även minskat på muslin till hälften (½dl per mål, istället för 1dl). Och ska i veckan på  tag på ett småmaskigt hönät :)

MVH

Sofie

CelsiusT
0

Har skaffat mig en ny pålle =P Så just nu är det massa meckande med att få allt att falla på plats och få fungerande rutiner. Lite svårt då min gamla häst inte riktigt gillar min nya =S Så jag lägger ganska mkt tid på det. Idag funderar jag på att gå ut och tömköra nya kilen lite i padocken. Men vi får se för det har kommit äcklig snö och det kommer fortfarande ner något från himlen men jag vet inte vad.

sofiek90
0

Snö som är så underbart! Jag har längtat efter att snön ska komma och inte regna bort 2 timmar senare. Nu ska den bara stanna kvar och komma tillräkligt så det går att åka pulka med hundarna :D

Roligt med en ny häst :) Hoppas pållarna kommer överrens snart, så det inte blir bråk och sånt. En av stallägarna i närheten hemma köpte en ny häst när hon fortfarande hade kvar gammelgubben och det tog 4 månader tror jag innan den nya accepterades helt..

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#50 Oj ja jag hoppas det går snabbare än så här =S Hon brukar aldrig grina åt andra hästar men denna uppskattar hon inte.

Ja än sålänge är det ju snö som kommer ner så det är väl helt okej. Hoppas bara att de tinte blir för halt. Ska kunna få ner hästarna till stallet från hagarna (=brant backe).

sofiek90
0

#50 Det fanns ju möjlighet där att hästarna var i olika hagar några timmar om dagen också, så dom kunde ta det långsamt. Gammlhästen hade fång, så han var ju i grusad hage medans den yngre då kunde vara i lerig hage utan grus också.

Usch ja, is och slask är nackdelar med snön. Men det ska regna här i alla fall i veckan, så jag lär inte få ha snön så länge denna gång heller… /:

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#52 Ja jag har mina nu i var sin hage precis intill varandra. Vågar inte släppa ihop dom när hon är så grinig på honom. I början gjorde hon även utfall mot staketet men det har lagt sig nu. Hon stryker nu bara öronen bakåt när han kommer för nära och ibland hugger hon i luften för att visa sitt ogillande. Hon är värre när jag grejar med honom, så jag försöker låta min pojkvän greja med honom när han är här så jag kan vara med "gamla" hästen (hon är 6 och den nya är 4, haft den "gamla" i 3 år). Men det är så jobbigt för jag vill ju kunna ta in och ut båda samtidigt och såklart vill jag ju att odm ska tycka om varandra och ha kul ihop.

CelsiusT
0

Idag lastade jag min nya lilla kille och åkte iväg på ropingträning i ridhus. Tror det är; andra gången han är i ridhus, första gången han rids i ridhus, första gången han rids tillsammans med massa nya hästar. Han var så otroligt duktig!!! Stressad/orolig till en början men lugnade sig snabbt så jag kunde sitta upp. När han såg första hästen line'a (följa efter i rätt position) efter kalven (fyrhjuling med släde och dummy) så sa han med en gång att han minsann också ville göra så! Direkt när han fick prova så visste han vad som gällde, sänkte huvudet och la all fokus på kalven och sög sig fast direkt. Efter 2-3 gånger så var han så fast att det var svårt att få honom släppa. Han följde fint hur dom än körde och ökade och minskade tempot och han hängde på. När en annan drog av kalven fick han komma fram och kika så han fick se att kalven rörde sig och låg på marken, han fick gå fram och nosa och undersöka den. Han var väldigt intresserad och nyfiken. Kan säga att han var redigt trött efteråt, och jag med! Men vi hade riktigt kul ihop och jag är så nöjd med min lilla häst!

sofiek90
0

Va roligt! :D

Jag lekte med min lilleman i paddocken idag. Han har stått föööör många dagar i rad, men det blir ju med hälta hos ponnyn å tentor som matte ligger efter med.. Wiktor blev i alla fall väääääldigt glad när han insåg att han vart lös i paddocken, hehe. Det kom en del bocksprång av ren glädje :) Han följde efter mig hela tiden (eller så var det morötterna i min jackficka han följde efter…) och när jag stod bredvid honom fick jag honom att backa. :) Imorgon blir det agility med lilltjejjen som brukar rid honom och hennes mamma.

MVH

Sofie

Lorita
0

Jag har monterat thermobaren Skrattande det ska bli skönt att slippa att vattnet fryser Skrattande

740tjejen
0

Delilha åkte till sin uppfödare igår, Så fick hem en tinker tills ja fått hem nya foderhästen.

Men velar mellan en appalosa 3 år oinriden eller en fjordning som är riden western.

Har ridit in 2 hästar under alla år ja sysslat med hästar. Har ju tillgång till tränare. Så hur hade ni gjort.

Lorita
0

appalosa 3 år oinriden Skrattande jag älskar att rida in unghästar Oskyldig

CelsiusT
0

#57 Personligen och utifrån mina förutsättningar så helt klart den 3åriga appalosan. Inget emot att rida in hästar själv (föredrar att ha gjort det själv) och har alla gånger mkt helldre en appalosa än en fjording.

740tjejen
0

Även om man som jag Bara ridit in 2 hästar förut :) Han är verkligen supercool i de filmer jag set tpå han. SÅ tror inte det blir problem, Just utbildningsbiten jag går bet på. :)

Lorita
0

#60 jag tycker du ska anta utmaningen, att forma en häst är ju så kul Skrattandel sen är det ju en bättre ras om man vill gå vidare Flört

740tjejen
0

Sant. :) Ska ju ha han på foder för senare köp. Så skulle de va så att han vill mer än jag så får vi spana då hur vi ska göra. :) han kanske nöjjer sig med skogsluffa och träningar. Och kanske nån träningstävling och clinic.

CelsiusT
0

Jag har idag ridit ut i skogen på Thure (min nya) och en kompis följde med på Exy, så båda hästarna fick komma sig ut på en liten tur. Det snöar idag och Thure blev lite busig, Exy därremot var lugn och snäll som tur var (kompisen var lite rädd då hon inte ridit på väldigt länge, men hon blev så kär i min Exy för hon är så snäll).

Lorita
0

köpt strö och stormockat åt fåren i morgon blir det åt hästarna (mina hästar har vintervila ett tag till)

sofiek90
0

Jag har vart i stallet 2 dagar denna veckan :( Skulle precis gå ut med Wiktor när syster ringde å sa att hon kunde hämta mig, så det blev ingen promenad i snön. Hoppas Wiktor är hyffsat lugn imon när lilltjejjen ska rida..

MVH

Sofie

Lorita
0

#56 det fixar sig nog Glad

740tjejen
0

Idag har jag varit galen. Varit ute i 3 timmar, fick gå de sista 3 kilometerna hem, först när ja var 800 meter hemifrån fick ja tillbaka känsel i tårna, hehe behöver varmare skor.

Red genom samhället mötte lastbilar och traktorer, ingen reaktion, men järnvägen vägra hon gå över bara för att de låg snö där. Så hoppa av och ledde henne över.

CelsiusT
1

Just nu kämpar jag bara för att få hästarna mellan hagen och stallet. Herregud, löjligt det här med att stänga in hästarna i små burar på nätterna. Längtar till den dag jag har möjlighet till lösdrift igen, både för min och för hästarnas skull.

Ta sig ut på tur nu känns väldigt onödigt.

Lorita
1

#68 lösdrift är helt underbart Skrattande jag ångrar ine en dag att jag gjorde om ladan till lösdrift

CelsiusT
0

#69 ja jag har ju haft hästarna på lösdrift i några år, men när jag flyttade hit så valde jag att heldre ha hästen hemma än att behöva åka med bilen varje dag till ett stall där jag inte trivdes bara för att ha hästarna på lösdrift. Håller på att försöka övertala fastighetsägaren här att han ska bygga en ligghall så man lagligt kan ha hästarna ute även på natten. Men han tycker att stallet är så fint så han vill att jag ska använda det, men det verkar ändå som att han funderar på att bygga ligghall, så vi får se. Annars så blir det ju lösdrift så fort jag får tag i eget, men det kan ju dröja några år.

sofiek90
0

Wiktor har vila i perioder, 5 dagars vila/bara gå i hagen å 2 dagars lugnt arbete. :( hoppas det kommer mer snö så det går att åka pulka bakom honom :-)

MVH

Sofie

740tjejen
0

Varit på mysig tur idag, men den sluta lite olyckligt för mitt knä och westernsadeln.

Första gången jag skadar mig sittandes på hästryggen.

Men Sälga hade bråttom förbi järnvägsbommen idag, hon gena så mitt knä och fendern fastna. De gjorde jäkligt ont.är en liten järnbit som sticker upp och den gick rätt in i knäet.

Som tur var gick ju fendern sönder. Annars hade nog mitt ben inte alls mått bra. jag lyckades dock hålla mig kvar i sadel.

De knepiga är ju att fendern gick av under själva sadeln om en säger så.

CelsiusT
0

#72 Oj men jesus… hoppas du inte gjort dig alltför illa. Kan du gå?

Själva fendern är ju nitad i det läder som är "stiglädret" och det innebär att den svagaste punkten är där nitningen är vilket brukar vara uppe under sittskinnet. Kan också vara så att det är mest påfrestning där upp där själva vecket är. En sadelmakare fixar lätt en ny rem till din fender =P

Själv har jag inte gjort något mer med mina hästar än att titta på dom genom fönstret =P
(Och fodra, mocka osv såklart)

740tjejen
0

Ja lädret gick av ca 10-15cm ovanför där det är nitat.

Jodå ja kan gå, lite stelt och böja knät. Är dock mest skrapsår som syns.

Spekulerar i om hur det hade gått om det varit en sån där dyr sadel. (tex 15000 och uppåt.) Tror inte utgången blivit lika bra då, för har fått för mig att dyrare sadlar är mer hållbara.

Eller har ja fel. hade faktiskt mina joggingskor idag, Fryser inte lika lätt i dom som i kängorna. Hade jag haft kängorna, så tror jag inte foten glidit ur lika lätt. Och då hade det nog slutat värre. Nu hängde ja på trekvart men lyckades kravla mig tillbaka.

CelsiusT
0

#74 Oj, men tur att det gick bra iaf och inte blev värre.

Läder kan gå av, speciellt om det är perforerat (tex hålen för justering av stiglädren försämrar hållbarheten, nitning osv) eller väldigt nött (tex där det är vikt över bommen). Visst har läder olika kvalitet.

Lorita
0

jag har varit ute i det fina värdret och tömkört karisma i två timmar idag Skrattande

sofiek90
1

Idag blev det tömkörning i paddocken en stund. Wiktor har vart lös i paddocken 3 dagar denna veckan så idag blev det lite mer arbete i kylan. Han var sååå duktig å försökte verkligen fatta vad jag ville han skulle göra. Skrattande

MVH

Sofie

CelsiusT
0

Idag har min pojkväns familj varit på besök. Hans mamma, bror och lilltösen på 5-6 år fick prova att rida på mina hästar. Lilltösen red Thure som jag ledde och mamman och brorsan fick turas om att rida på Exy.

Mina hästar uppförde sig exemplariskt. Dom är så otroligt snälla! Kan slänga upp vilken nyörjare som helst och dom bara gör som dom blir tillsagda.

740tjejen
0

Härligt med såna hästar. :)

sofiek90
1

Jag har inte vart hos Wiktor idag, men tog hand om en annan häst istället. Det blev promenad till stallet med hund, skrinda å fika. Sen tog jag med häst och hund och fika, utan skrinda, och gick på promenad. Gick in i skogen å så hade jag en liten picknick med djuren i snön. Jätte mysigt :-) dom fick äpplen å ja drack varm choklad å åt kladdkakamuffins innan vi gick tillbaka till stallet. Dom va jätte duktiga båda två å de va verkligen mysigt. Sen blev det promenad hem igen med hund å skrinda.

MVH

Sofie

CelsiusT
0

Fick en "sista-minuten-tid" att rida för Per Larsson igårkväll då en kompis inte kunde ta sin ridtid som hon redan hade betalat för (och helst ville ha igen pengarna för). Så jag lastade Thure och åkte iväg igårkväll. Nytt ridhus (3dje gången i ridhus någonsin), andra hästar och allt vad det innebär.

Han var besvärlig som attan när vi kom dit och jag skulle sadla och tränsa, han bara trampade runt och ville inte samarbeta (kan nämnas att det stod en orolig häst på en transport och skrek och sparkade så det var lite extra oroligt när vi kom dit). Men jag är jättenöjd med ridpasset och fick en liten självförtroendeboost. Per såg samma saker som jag sett och det han tipsade om att jag skulle göra är precis vad jag gjort =) Så det var bara att fortsätta arbeta med det. Kändes bra att få höra att det var rätt för jag har känt mig så osäker på om jag gör rätt eller inte iom att jag inte fått något konkret resultat (men det handlar nog om min lathet, måste puscha mig själv att kämpa mer i ridningen). Sen har jag haft lite problem att få honom att hålla igenom halten och trott att det berott på avsaknad av muskler, men fick några tips som gav resultat med en gång.

Roligt att ha nån kunnig som tittar på en och ger tips, känns som om man får en push i rätt riktning, känns att man börjar komma igång. Är riktigt nöjd.

Lorita
0

#81 nu blev jag avundjuk, själv blev det ett pass å löpbandet för att komma iform till sommarens ridning Cool

740tjejen
0

Ja och jag har skadat ryggen. Eller skadat, ryggskott snarare, Så gubben får fixa höbäring och vatten, mocka kan ja med viss möda. Även om de tar 1 timme per box. så tur ja bara har två.

sofiek90
0

Jag springer bara runt med Wiktor lös i paddocken, inget vettigt arbete alls nästan de senaste veckorna. Men idag följde han efter mig och minsta vändning så hängde han med. Som en hund, bara sitt å ligg som fattas.. Så något positivt har väl hänt :) Han verkar nöjd med livet, vad jag kan se i alla fall.

MVH

Sofie

740tjejen
0

Har äntligen fått hem fendrarna, så nu ska det ridas ordentligt igen, jag och barbacka funkar inte så bra. Även om hästen är supersnäll.

sofiek90
0

#85 va skönt :-) Ja saknar att få göra något med lillemannen men de e boxvila som gäller så :( fast veterinären kunde komma på onsdag och hjälpa mig med bedömningen av hur han e. Hon tycker vi ska testa utan medicin om han e bättre. :-D Fungerar det utan medicin blir det väl aktuellt med röngen och liten hage ute.för senare igångsättning.

MVH

Sofie

740tjejen
0

Ja får se när ja blir barnledig så ja kan komma iväg en sväng.

Var din halt eller vad var det för fel.

sofiek90
0

#87 Ja :)

Halt va han ju i för sig, men hälta brukar ju gå över. Sist var det ju ett par dagar, sen var det ju borta igen. Denna gång fick han (lindrig dock) fånganfall i förrförra veckan. På Onsdag är det 2 veckor sen vetrinären kollade på honom. Han är bättre och vetrinärer tycker att jag ska sluta ge honom medicin. Men så är jag ju så osäker på hur han går så jag vågade inte göra bedömningen själv. Så hon kommer ut på onsdag (dom hade nån kursdag imorgon så det gick inte) och kollar och hjälper mig att göra en bedömning på om jag kan sluta ge honom medicinen. Det har gått rätt snabbt med att minska dosen, han har inte visat något att han har mer ont än innan trots minskad dos.

Han är förkyld också, så han är ju lite tröttare än innan. Stackars ponnyn har en rinnande näsa. Synd att alvedon inte fungerar på hästar.. Han fick varmare täcke på så hoppas jag att det blir bättre där med.

Idag när jag var i stallet så försökte jag få i honom allt pulver som han ska i sig. Men han spottade ut det 3 gånger… Skethäst! Sen fick jag ponnysnor på handen Skrikandes

MVH

Sofie

740tjejen
0

Åå va trevligt med ponnysnor, vet inte ja föredrar nog det framför sonens. hehe

sofiek90
0

#89 Hahaha! Jag tyckte inte det var så trevligt faktiskt.. Men barnsnor är inte bättre!

MVH

Sofie

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.