Rein in Sweden
ÄNTLIGEN!
Nu har jag äntligen beslutat mig för att vara med på min första westerntävling!
Har varit sugen i flera år men aldrig fått tummen ur riktigt… Så, efter som att jag är väldigt grön inom detta så tänkte jag göra en tråd där jag kan fråga om råd ang. tävlingen och allt runt omkring!
Hoppas att några kan hjälpa mig :)
Vart hittar jag dom olika regelböckerna? Ex. aqha och nrha?
I dom klasserna jag är intresserad av står det att inga licenser eller medlemsskap krävs.. Är det då alltså bara att anmäla sig och "åka dit"? ;)
Det är dom frågorna jag har just nu, men blir säkert mer under vägen :P

Redan nya frågor:P
I det ena reiningmönstret skall man göra en rollback direkt från galopp?! Hur i hela friden ska det gå till?
Det var det första ja i stort sett fick lära mig på westernridskolan. Skitsvårt innan man hitta knapparna.

Jag har aldrig hört talas om eller sett att man kan göra en rollback från galopp, förstår inte hur det ska gå till? man måste ju stanna för att kunna vända 180 grader?
De måste ju mena att man ska göra ett stopp och sedan från stoppet en rollback? Även fast det inte står det…
En rollback innebär alltid en tvärnit, och 180 graders vändning och normalt sett ska du komma ut i galopp. Så står det från galopp så kommer ud i galopp, tvärnitar, vänder och galopperar tillbaka.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Tack! Great! :)
"Rid längs långsidan förbi mittmarkeringen, gör en rollback åt vänster, minst 6 meter från väggen, utan att stanna till"
Detta är förklaringen som står till mönstret.. Du kanske förstår om jag blir kluven ? :P

Du rider på medellinjen, annars kommer du inte runt om jag fattar det rätt eller en bit in från spåret.
Du rider inte på medellinjen utan på fyrkantsspåret (om du ska vända vänster i högervarv vilket är vanligast så rider du bara en liten bit innanför spåret så du har plats att vända ut mot väggen). Du rider längs långsidan och när du precis passerat halva ridbanan så gör du halt och gör sedan direkt en rollback (stannar och vänder direkt) utan att bli stående en stund först. Annars finns det dom som stannar, tar kontroll på hästen, rättar till tyglarna, vänder och galopperar tillbaka i en rollback, men här menar dom att du tvärnitar och vänder direkt utan paus.

#7 Okej! Tack för förtydligandet :P Inte det lättaste att veta hur det går till på tävling när man inte vart med förr :)
Ska försöka filma någon dag när jag gör just rollback med honom så kanske jag kan få lite tips :)
#8 Ja det är inte alltid så lätt att tyda sådana där texter =P
Lycka till!