Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettavel-raser
Läst 6465 ggr
running
0

varmblods korsning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

jag har ett sto som jag funderar på att ta föl på vill gärnna ta en med en quater hingst om ja hittar den som passar .

min största fundering svävar nu runt om hur dom brukar bli de finns några vackra där ute redan är de nån här som har erfarenhet om vbl korsningar ?

vad ska ja tänka på och så vidare stoet är född 2000 och min planering är att vi ska ta föl år 2011 så tid att fundera och ta reda på fakta finns

CelsiusT
0

Ja detta är intressant. Har några gånger själv funderat på den korsningen. Jag gillar ju varmdlodet nåt enormt, så vet inte om jag längre har så stort intresse i att blanda in quarter. Men om någon har positiva erfarenheter så hade det varit jättekul att höra, man kanke skulle ta upp funderingen igen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
0

Jag har aldrig träffat på en sådan korsning. Däremot har jag, som säkert alla andra här läst om quartens kvalite, när det gäller western, och tävlingsgrenarna.

Att varmblodstravaren kan ha svårt att lära sig galoppen är känt, och har själv en 13årig vallak som sprang på banan, snäppet under Elit veckan innan han kom till oss. Han slarvar in i galoppen. Men när man släpper honom i hagen så tar han inte ett enda travsteg, utan det är galopp direkt i några varv innan han stannar vid höbalen. Har även haft ett sto som aldrig gått på banan, men heller aldrig lärt sig galopp, 19 år. Ett annat sto var 11 och varit ute på banan i 7 år, men gick upp hyfsat bra i galopp, men blev då "fladdrig".

Själv tycker jag att jag har för dålig erfarenhet i hur en sån kombination skulle bli. Men med många andra inkorsningar tror jag att det kan bli förbaskat bra, eller rent åt ******.

Några raser som finns tycker jag inte man skall korsa in annat i. Där bla varmblodstravare.

Men får nog, avslutningsvis säga att det ändå är helt upp till stoägaren att avgöra vad h*n vill ha fram för avkomma, och se till vad stoet har att kunna föra vidare med hingsten som är intressant.

Att avla, inte producera.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CelsiusT
0

#2 Varför är det så farligt att korsa just en varmlods travare? Förstår om man är emot korsningsavel, men vad är fel på att korsa med just vbl-travare?

Det jag känner är väl lite att man kanske förstör varmblodet om man korsar in en quarter. Man riskerar att förlora så många bra sidor hos varmblodet till quartens sämre sidor.

Galoppen på vbl-travare, visst finn det dom som inte är så duktiga på att lära sina hästar galoppera och visst finns det dom hästar som tar längre tid på sig (ofta för att dom lärt sig under en längre tid att galopp=fel, men även för deras uppbyggnad som gör det svårare för ren 3-taktig galopp). Men mina travare har alltid (efter träning) fått en riktigt fin galopp. Iof, tränar man inte galoppen på andra hästar så får inte heller alla dom en perfekt galopp, men dom har lättare att få en snygg galopp och det går ofta fortare.

Sen undrar jag vad man är ute efter med en sådan blanding, vad i en quarter är det man vill ha? cow-sense? stor rumpa? ja är det cutting man vill hålla på med så är väl inte vbl den bästa rasen, men vill man hålla på med ngn av dom andra grenarna så fungerar ju även vbl jättebra (speciellt om den är uppfödd till western och inte till körning/trav).

Som sagt, jag har själv varit inne på det, men jag vet inte om jag vill riskera att förstöra varmblodet =) Då avlar jag nog heldre på bra varmblod.

running
0

Ja min egen tanker runt att avla med en quarter ä väl att få en annan gång på hästen då de ofta har en annan uppbyggnad du nämner ju tex stora rumpan och de gör väl att deras gång blir lite mer markbunda .

håller med om att vbl är de inge fel att korsa jag har träffat både vbl/arab och vbl/quater o dom har varit både bra i psyket o haft jätte fin gång .

Som jag skrev i början så är nog mina planer för föl på Flamman först 2011 så ja har tid att kolla mer se för o nackdelar få mer erfarenhet om hur dom tar sig ut .

har kollat in en som ser hellt otroligt vacker ut o som ja värkligen tror kommer göra sig bra på tävling vid namnet cow horse wannabe

den som lyckades få köpa den hästen har värkligen fått en pärla=)

vet även av ett sto som ägaren säger är den bästa häst hon nånsin ägt och hon stog på rohanranch  hellt otroligt vacker hon med .

men som sagt jag tänker värkligen se mig om kolla upp o tänka mig för för mitt sto är en pärla

Lorita
0

Tänk på att om du avlar kan du får just det du inte vill ha hos varje individ och inte alls dom egenskaper du vill ha.

Det är mycket säkrare och mycket billigare att köpa ett en färdig individ än att korsa två raser med varandra. Ska jag vara ärlig också roligare, för då kan du rida din travare och köpa en riktig "kvarting" som du får hem och kan utbilda och du vet vad du köpt. Då kommer du också ner till planet att du väljer föräldrar med bra förvärvande stam och inte ras, ras är så stort och osäkert.

Ett plus till du kan välja kön vilket inte är helt fel det heller Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Dior
0

#4 Jag är inte alls emot korsningsavel, men anser att det fins vissa raser som inte skall korsas med somliga som har stor skillnad på extriör eller gång. Vbl-travare, islandshästen, fjordingen, gotlandsruss och friesern är några av de raser jag anser inte bör korsas.

Ja, jag är skeptiskt till att korsa vbl-travaren, just av den anledningen att deras gång är så utmärkande för vad de är avlade för, och i många led bakåt i stammen. Sen finns det självklart de som rör sig mer som ridhästar, och korsningar som kan bli bra.

Men om man gämnför med blandrasavel med hundar, så är det inte det ultimata heller att para sin familjehund med en vakt-eller jakthund, om det är en söt familjehund de vill ha, eller en bra vakt-eller jakthund.

Samma gäller för mig med bla varmbloden, och andra raser: Att inte korsa med för olika individer.

Men det är min åsikt och jag är inte den som kritiserar andra som inte tycker och tänker som jag, utan det är helt upp till en själv.

Nu är det så pass lång tid kvar innan ev. betäckning på ditt sto, så du hinner säkert fundera både en och tio gånger på för-och nackdelar på den blivande mannen till ditt sto, innan du bestämmer dig.

Lycka till!Glad

/Therese.

Lorita
0

Man måste se flera led bakåt både på hingst och sto för att veta vad man avlar på, det är väldigt lätt att missa när man korsingsavlar, då ser man ofta bara raserna in varje föräldra djur och dess stam.

man måste veta vad man har i stammen framföralt för att veta vad man ska undvika att korsa med.

CelsiusT
0

#6 Men då är ju faktiskt lite intressant att titta på rasenas ursprung för att kolla upp vad man blandar.

Jag håller ju på mkt med hundar och där handlar det inte om att man inte vill blanda för olika hundar för utseendets skull utan att man inte vill blanda för olika typer av hundar; mentalt och funktionellt, men även till viss del storlek - men utseendet har inte lika stor betydelse eftersom det normalt sett inte påverkar individen (mer än om man blandar så att individen får extremt utseende). Ja jag är emot blandrasavel på hundar, men jag kan resonera om det och se fördelar och nackdelar. Visst självklart är ju bäst om man blandar så lika som möjligt med varandra, helst samma ras =)

Men trots allt är hästar väldigt lika vraandra, speciellt vbl-travare och quarter (vet inte hur ofta jag fått berömm för min fina quarter - trot att det är ett vbl). Så när vi kikar på vbl-travare/quarter så är ju inte utseendet det stora problemet (då utseendet handlar om drastiska förändringar, typ collie/papillon är kanske inte så lyckat då det kan försvåra förlossning, iof beroende på vem som är mamman).

Om man kollar på quarter och Am vbl-travare så härstammar dom båda ur det engelska fullblodet. Dom är båda två löphästar och jag har för mig att dom har raser i sin historia som är släkt med varandra, alltså att dom är framtagna ur flera närbesläktade raser. Dom är framavlade till väldigt närliggande arbete.

Det som gör den stora skillnaden på dom är att dom båda är extremavlade, men det syns dock inte på alla individer. Vbl-travaren ska ha ett starkt bakparit för att få bra påskjut, liksom quartern. Men quartern har avlats mer och mer inom ridning och hållbarhet för den delen, vilket varmblodet inte gjort. Men detta är ju igentligen nutidens avel.

Ja, lite tankar och funderingar.

Utöver rasernas möjlighet att fungera ihop så måste man som #7 säger titta på dom specifika avelsdjuren och se på sjukdommar, egenskaper osv osv.

running
0

Ja de är ju faktiskt en av mina andledningar till att korsa med quater då de är från starten avlad på ungeför samma .

mitt sto är amrikaskt och hon har en markbunden och fin gång

och de spelar ju förstås in att western är de ja vill syslar med .

o som ni kanske ser är mitt sto en liten skönhet om ja får säga de själv.

vi får se vad som händer de kanske blir ett föl så småning om o hittar ja en fin vbl hingst så kan de bli ren man annars lutar de än så länge mot en quater

Dior
0

Som jag skrev tidigare, så har jag inte erfarenhet av en sådan korsning. Men jag är skeptisk till att korsa för olikt avlade hästraser, som har avlats åt olika håll under flera generationer.

.

/Therese.

running
0

#10 ta en titt vet ja på ett par vbl storlek ca 155 och gemför hur dom ofta brukar se ut så ser du nog va ja pratar om …

dom har ofta likheter med just quatrar och ja ser därför inte riktigt vad du syftar på

mitt sto är väl mer lik en arab än quater och ja har också fått frågan vad hon ä korsad med då hon inte ser ut som varmblod brukar göra .

ja kommer väga för o nackdelar och ja kommer dessutom avla för eget bruk om ja ska ta föl på henne så de så .

Dior
0

#11 Jag har själv en otroligt vacker och följsam vbl vallak på 13 år som gick på banan tills han var 12. Tränad i dressyr och min 6åriga son rider honom själv med grimma och grimskaft utan problem. supertrygg i alla lägen.

Riktigt snygg också enligt mig och väldigt många andra. Men det är inte utseendet jag syftar på, utan vad de är avlade för. Våran kille går ner på tygel med min son på ryggen, i grimma, men när man kommer till galoppen så är det kört. Visst kan han galoppera, med eller utan ryttare. Men det blir att han passar in och sen fladdrar det mest. Flera fd travare kan man träna in "rätt" galopp på, andra inte.

Men jag önskar dig all lycka med att hitta hingst till ditt fina sto, och hoppas att avkomman blir som du hoppas på.

Mvh/Therese

/Therese.

CelsiusT
0

#12 Fast dålig galopp är väl inget som är vanligt bland vbl, visst finns det dom som inte har bra galopp - beror det på hästen eller tränaren? Vem vet. Både vbl och quarter är avlade på att springa fort med bra påskjut. Jag talar inte för korsningen, men jag talar heller inte emot den utan försöker titta på korsningen och se fördelar och nackdelar. Jag respekterar din åsikt, men jag är inte säker på att jag är övertygad att hålla med.

Dior
1

#13 Helt okej. Alla kan inte tycka lika. Det respekterar jag till fullo. Och jag menar absolut inte att det är omöjligt att få fram en bra vbl/quarter-korsning, men att jag ser det som en större svårighet, än mellan raser som är avlade för samma ändamål.

/Therese.

running
0

Ja ställer igen frågan är de nån här som har erfarenhet av korsning mellan vbl/arab eller vbl/ quater?????

ställer frågan då de har betydelse för mig när ja ska försöka hitta fakta om hur de kan bli .

Lorita
0

Överlag så slår varmlodet och dess rörelsemönster igenom när man korsar med varmblod. Man får aldrig ett mellanting utan man får fram det dominanta anlaget, quarter ha jag inte sett mig veterligen

Arab, lång rygg varblods steg, tunna ben och smal hals, huvud med konkav noslinje.

Mitt råd är fortfarande köp dig ett bra föl och arbeta fram den från grunden, då vet du vad du får och troligen mycket billigare också + att du kan rida ditt sto undertiden. Man behöver inte ta för bara för att man har ett sto.

ForYourMalice
0

Jag har en vbl/arab, han är född 96.

Han är riktigt stor och snygg, ca 160 i mankhöjd, och han har en helt perfekt benställning och är överlag mycket korrekt byggd. Väldigt många tror att han är en quarter. Lätt att muskla, lättlärd, otroligt intelligent men med många egna tankar och åsikter, som han lätt skjuter åt sidan när någon annan har ett bättre förslag. Mycket fin korsning! Bifogar en bild.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

ForYourMalice
0

Den föregående var väl inte den mest estetiskt snygga jag tagit på honom, man ja du ser ju hur han är byggd rätt bra.
Skickar en på honom i rörelse också.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

running
0

#18 för att du vissa din häst den ser jätte fin ut …

jag funderar ju fram o tillbacka på Arab eller quater o jag har sett o träffat korsningar av båda sorterna o de har inte vart nå lynnes fel eller kroppsligt fel på nån av dom.

Jag vet bara inte vad som passar mig o mitt sto bäst.

har ju lagt hennes betäknings till 2011 så de finns lite tid att kolla o fundera på hur de blir .

ForYourMalice
0

Han är väldigt stark och viktbärarande också, kanonfin häst!

Ja hoppas du hittar en som passar dig och din häst, och lycka till!

running
0

Lite info om mitt sto som faktiskt är lite kul hon har inte bara avlats på fullblod bakåt i ledet utan även morgan hästen :)

tänk va lite forkning i stamen kan vissa

CelsiusT
0

#21 Dom amerikanska varmbloden är framtagna från bla morganhäst.

Zabbio
0

En sak att tänka på är kanske att varmblodskorsningar rent ekonomiskt inte blir värda särskilt mycket. Även om man tänker behålla fölet själv kan det ju komma en tid då det hade varit bättre med en 'dyrare' häst, om man tvingas sälja och vill få rätt köpare.

(Tyvärr kan ju inte jag och andra varmblodsälskare göra så mycket åt marknadsvärdet:3 Har svårt att acceptera att en så underbar ras har så dåligt rykte som ridhäst.. det lilla de (flesta, för det är faktiskt inte de flesta som har hemsk exteriör) har emot sig fysiskt, väger de ju upp 100 gånger med hur mycket de försöker slå knut på sig själva för attvara till lags..)

Lycka till hur du än gör :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Jag förstår inte varför man vill att ens häst ska vara värd så mkt pengar som möjligt. Jag tycker det är jättebra med billiga hästar och har inget mot det alls!

En ridtravares värde ligger runt 5-15 tusen. En quarter ligger runt 50-100 tusen (finns mkt över och endel under det med). En korsning quarter-vbl ligger runt 30 tusen (beror lite på vad det blev av korsningen såklart).. Så värdet blir ju hägre om man korsar med quarter istället för att betäcka med vbl.

Zabbio
0

#24  Jag bryr mig inte om värdet på min häst, men vågar inte sälja honom eftersom jag inte lär få mer än max 10 000kr, och då är risken ganska stor att han förr eller senare hamnar på en slakttransport utomlands.. DÄRFÖR kan det vara en ide att tänka på priset om man ska ta föl. För att någon gång kanske man måste sälja. Inte för att man ska kunna säga ''min häst är värd xxxxxkr!''

Jag undrar om man verkligen kan få 30 000kr för en vbl korsning över huvudtaget.

I vilket fall var det bara något man kanske ska komma ihåg om man vill ta ett föl. Speciellt som det kostar en hel del att betäcka med en bra hingst av en dyrare ras (iofs kostar väl travar hingstar rätt mycket de med). Men jag sa inte att TS inte fick/borde ta föl, utan bara inflikade en tanke som tyvärr har lite med verkligheten för hästens framtid att göra. Speciellt när man tar föl är risken ganska stor att man av en eller annan anledning säljer, trots att man kanske inte tänkt det från början. Och för hästens skull är det bra om den är värd mer levande än död.

CelsiusT
0

#25 Jag klankar inte ner på dig eller ditt inlägg, jag har därremot inte samma åsikt som du i den här frågan.

När man slaktar en vbl-travare får man omkring 2-3 000:- om hästen är bra musklad.Ingen köper en häst för 10 000.- för att slakta den och få ut 2 tusen. Därremot så kan det komma en dag då hästen måsste tas bort och om den då hamnar på slakttransport, slakteri i sverige dit man kör själv eller tas bort hemma i stallet av veterinären tror jag inte har något att göra med vad man gav för hästen utan om kunskap och erfarenhet av dom olika tillvägagångsätten.

Jag anser också att ett seriöst hem inte har någon som helst koppling till pengarna som betalas för hästen. Det finns lika många seriösa köpare utan som med stora summor på banken eller möjligheten/viljan att ta lån. Lika väl som det finns massa oseriösa köpare som har pengar och går och köper sig dyra hästar som dom inte kan/bryr sig om att ta hand om. Så den svårigheten står man inför oavsett om man säljer vbltravare eller annan ras.

Jag har själv varit inne på att köpa vbl-quarter korsning och då har dom legat där omkring. Hur dom ligger idag vet jag inte och jag har ingen aning om det är den summan dom faktiskt säljs för. Men det är den summan som begärs.

Men man ska absolut ha framtiden i bakhuvet när man planerar föl, som flera skribenter tar upp i tråden.

Zabbio
0

#26 Du får mer än 2-3000kr om du kör hästen olagligt till slakteri utomlands.

CelsiusT
0

#27 Inte mkt mer, kg-priset på köttet är inte särskilt högt idag och det är dessutom inte mkt kött på en häst.

[chouwa]
0

#27: Men helt ärligt. Hur många människor tror du gör sig hela besväret i att köpa en häst, hämta den, sedan fixa transport utomlands för att slakta den där och få ut några tusen…. Jag kan lova att det finns bra mycket enklare sätt att skaffa fram de pengarna på. Neej, det var lite väl pessimistiskt tycker jag.

Zabbio
0

Ni gör precis som ni vill. Det enda jag sa var att eventuellt vill man komma ihåg att det ekonomiska värdet på en vbl korsning blir ganska lågt. Men jag  skiter faktiskt fullständigt i om den som nu vill korsa bryr sig om det öht. Bara att det kan vara bra att veta om.

Lorita
0

#29 det rör sig inte om några få tusenlappar och det går dagligen olagligt från Sverige ner till Italien med överfulla transporter. Gör du en vinst på 8000 (det är lågt räknat) och kan knö in 30 hästar i varje transport (det är inte tal om lagliga mått.

Då ger varje resa 240 000 in på hästarna, det finns dom dom lever enbart på att frakta slakthästar till södra Europa

Italien har ingen egen produktion av häst och häst anses vara en delikatess, då blir köttet dyrt i affärena och det kött som inte går till biff exporteras tillbaka till oss i form av salami.

Det är en verklighet som man inte ska blunda för

[chouwa]
0

#31: Visst att det händer men jag tycker fortfarande att det är långsökt att säga åt någon att låta bli en kombination för att hästen kan ända upp slaktad i Italien…

Lorita
0

#32 eftersom det produceras för mycket hästar så ska man tänka sig för för varje betäckning man genomför, jag har två klass 1 ston med super stamtavla och guldbelönade på utställning men några föl tänker jag inte göra, just för att det finns för mycket och då blir hästarna inget värda och en slit och släng vara. Det kan vara minst lika genomtänkt avel att låta bli att avla.

Glamgirl
0

Det är väl ingen som har sagt att man skall avla hejvilt!? Men du kan ju inte avgöra om det är lönt att göra denna avkomma ifall det är den hon vill ha. Man kan ju inte säga att hon skall låta bli bara för att hästen inte skall skickas på slakt till Italien!? Bara för att du har "superston" och du inte tycker att den andra hästen är en superhäst så kan ju just den kombinationen vara värd mycket för någon annan.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[chouwa]
0

#33: Jag har inte någonstans påstått att det inte är av största vikt att tänka och planera innan man avlar. Men jag tycker inte att man kan utgå ifrån att en kombination inte är värd att göras för att hästen ifråga inte beräknas bli svindyr. Jag tycker också att det är oerhört viktigt att man är noga med vart hästarna hamnar och hur kontrakten skrivs för att undvika obehagliga händelser som t.ex. slakt. Men det betyder inte att man skall utgå från att alla billiga hästar som säljs kommer ända upp som slaktvaror. Och det är så det låter i tråden här inne. Istället för att hjälpa TS att bolla tankar låter det som om att ni försöker säga henne att om hon tar en avkomma kommer den sluta som slaktvara i Italien, punkt slut. Och det tycker jag inte är rätt tänk.

Jag tycker inte om blandrasavel i någon djurart så jag försöker inte säga att det är en kombination jag förespråkar. Men ibland får man tänka sig för hur man uttrycker sig och vara lite ödmjuk och tänka på vad som kan vara viktigt och värdefullt för en annan människa.

Lorita
0

#35 jag har väll sett för mycket Skäms

[chouwa]
0

#36: Jag vet hur det är. Jag är likadan när det kommer till hundarna ;-)

running
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

läst igenom inlägget igen o de är bara en som svarat på min fråga och dela med sig av sina egna erfarenheter  …

väldigt tråkigt

sätter in en bild på ett quater/ vbl sto  född 2006

running
1

Här är en till quarter /vbl vilket jag har den äran att lära känna då han från och med sön 4 mars 2012 flyttade till mig .

en väldigt trevlig inivid fin i kroppen och jag bara längtar tills jag har möjlighet att rida honom.

Jag har fegat ur att avla på mitt sto då jag är rädd de ska hända henne nått så varje tillfälle jag tänkt åkt och betäcka henne har jag bakat ur

i tron i att hon ska strycka med i en fölning