Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 4344 ggr
lilltok
0

Börja rida western

Hej!

Jag har börjat planera att börja rida & skola om min häst till western, men behöver nu alla tips jag kan få eftersom vi båda är helt gröna.

har endast ridit "western" på turridningarna & kände då att de var stor skillnad mot den engelska ridningen & att western passar nog mig & min häst bättre!

Tävling är ingenting jag satsar på, men skulle gärna vilja mig så mycket om denna ridkonst & vilka grenar som finns & liknande så man kan köra på hemmaplan.

Min häst är ett sto på 6 år, engelskt fullblod men är lite grövre än "löparna" och är väldigt lugn för att va fullblod.

har ni några tips på hur jag ska kunna komma igång?
Böcker, filmer, dvd?

Om de finns tränare nära norrköping östergötland eller om ni vet om någon clinic i mellansvergie så uppskattas detta! :)

740tjejen
0

Hitta dom här. Det kanske kan vara nått.

www.djurtorp.se

Lorita
0

Det bästa är ju att söka upp en klubb i närheten och få hjälp den väggen att hitta tränare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

hampus.jansson
1

Det finns annars ett sätt utan hjälp från någon klubb, du tränar det själv. Westernridning och horsemanship är väldigt lika. HS i grunden är att hästen ska följa dig och flytta efter för tryck, så börja med HS sen går du över till western.

När du kan flytta på hästen åt sidan med att bara lägga en hand i sidan och lägga ytterst lite tryck på kan du börja med det från hästryggen. I en vild flock är det ju så med hästar så är den som får flytta på den andra hästen som bestämmer(högre i rang).

DU ska alltså bestämma över hästen utan våld. Du ser att hästen ger med sig

När och om du ska visa att hästen gjort"fel" eller något olämpligt så ska du om du har grimma och grimmskaft skaka på grimmskaftet utan att rör hästen, det går också att säga typ "ssshhhhh"(som om du ska tysta någon fast med en hård betoning, ÖÖJJJJ! går det med) och när du gör det far du hastigt upp med ena armen(för att immitera ledarens spark.

När du väl är uppe på hästryggen så för att svänga höger så ska du med lösa tyglar föra över så vänster tygel läggs på halsen och du trycker med vänster skänkel(mitten på låret och ner) på hästen. När hästen reagerar på detta ska du gradvis minska trycket så länge hästen reagerar är det bra(tillräckligt mycket). likadant åt andra hållet(fast spegelvänt). För att sakta in så ska du luta dig bakåt och trycka ner benen.

För att driva gör du samma sak som i engelsk skolning.

Det ovanstående är bara en bra grund(med vissa möjliga hål).

Kan tilläga att när man ska göra slide stop( http://www.youtube.com/watch?v=Zv7_ZD5Zz8c ) så börjar man i skritt och sätter sig(och då stannar hästen) utan att ta i tyglarna och sen fortsätter man likadant i trav och sen i galopp. När hästen inte bara ska stanna utan även gå framåt med frambenen så måste man driva lite samtidigt(nästan som att gasa(fram och bromsa(bak) samtidigt.

tomacs
0

Jag är oxå ny inom western. Min ponny är 5 år och vi vill börja träna för en duktig instruktör. Jag bor i Varberg, Halland. Vet ni om det finns någon i närheten?

Mvh Sandra

sofiek90
0

#4 Det finns en i Laholm/våxtorp. Det är en bit att åka, men det är den enda jag kan komma på som jag känner till som är neråt i landet. Annars finns det ju i Göteborg.

MVH

Sofie