Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 4582 ggr
CelsiusT
0

Hålväggar

Min 4-åring har hålväggar i 3 hovar. I mina ögon så är det ganska vanligt på unghästar då dessa är känsligare för svampangrepp än vuxna hästar är. Vet inte om det är så men jag tycker personligen att jag upplever det så.

Det jag gör idag är att rensa ut och se till att väggarna ser ut så att det inte kilar sig frast mer skit, tvättar av med kopparsulfat och när det torkat så sprayar jag på blåspray. Han har en hålvägg som är djup, ca 1cm, och den kom jag på nu att rensa ur ordentligt, hälla i väteperoxid och när det torkat spraya i blåspray och när det gått in fylla igen hålet med sol-beck (stavning?) -en slags trög tjära-

Jag ger honom även mineraler som innehåller kieselgur och har beställt hem kieselgur forte. Visst är det väl koppar och kieselgur som man brukar sätta in som åtgärd på hålväggar? Eller är det något annat man brukar ge?

Någon som har fler eller andra tips på vad jag kan göra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

är det det jag kallar för bärandsröta, en pina när man drabbas, jag gräver ur håliheterna tvättar me jodopax och den fyller jag med kärdrev varvat med kära.

Nu är jag nästa helt fri få detta i stallet (krävdes ett hovslagar byte) och mycket tålamod från min sida

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Jag har haft det på samtliga unghästar och unghästarna i min bekantskapskrets har haft detta också, så jag upplever det som ganska vanligt förekommande bland unghästar.

#1 Varför är det en pina? Visst är det väl lite tidsödande att hålla på med varje dag. Men så farligt är det väl inte. Man sköter det och en vacker dag är det borta och utväxt. Hästen är ju inte obrukbar under tiden.

Lorita
0

#2 jag har faktiskt haft en häst som haltat av det och inte gått att arbeta

Lorita
0

sen är jag lite pedant när det gäller mina hästar, jag hatar när något är fel

CelsiusT
0

#3 Okej, jag har aldrig märkt några problem av det. Men det får ju inte växa vidare och bli större, då förstör det ju hoven. Men sålänge man har det under kontroll är det ju ingen större fara =)

#4 Jag känner det som lite jobbigt när andra människor tittar på min hästs hovar. Känner ibland lite dömande blickar, men jag vet ju själv att jag sköter om det och har det under kontroll.

Lorita
0

#5 jag hade oruten att få en hälta på en utställing en nästan färdig behandlad häst som inte travade ren  Rynkar på näsan det var inte kul och jag själv är mycket känslig om det så är en ½ grads hälta så ställer jag mina hästar, direkt

ForYourMalice
0

Hålväggar behandlas bäst genom att man tvättar ur dem noga, jag gillar 3%-ig naturlig väteperoxid. Sedan så fyller man igen hålen med antiseptisk salva (grankådssalva förslagsvis) ihopgeggat med lindrev.

Hovväggen ska verkas så att den inte bär vikt där hålväggen är.

Nu kan ingen smuts komma in, det hålls rent och fräscht och linet kommer ramla ut allt eftersom hovväggen växer nedåt, men bered dig på att det kan ta tid, hovväggen växer ca 1mm om dagen.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

LinaN
0

Harry hade en hålvägg till följd av en hovspricka i en utflytning, den rensade hovis ut och delvis skar upp en bit så han kom åt och rengöra ordentligt. Sen blev det kopparsulfat tror jag (blått pulver) som han duttade fast på en tjäraktig kåda nästan som såg ut som snus men hade fastare konsistens som han pregade fast i hålet.

Jag skulle byta detta några gånger i veckan men när jag skulle göra det första gången så satt det så hårt att det var bättre att låta det sitta. och nu 5½ vecka senare så hade hålväggen växt ner så pass att det inte behövs någon ytterligare åtgärd enligt hovis. MEn jag håler ögonen på det ändå.

Denna omgången tyckte jag att han inte tog tillräckligt i tån fram för Harry snubblar fortfarande. Så nästa gång han är ute i stallet så får han minsann ta o raspa lite.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

CelsiusT
0

#7 Ja det är ju så jag gjort, fast jag har beck istället för grankodssalva.

#8 Okej. Ja kopparsulfat har jag ju också haft i.

Dock så har det nu kommit upp en hålvägg till på samma hov. *suck* Kommer ut en nu hovis på måndag som ska kika på det. Får se vad han säger.

running
0

Är oxå spök förhål väggar sprickor eller allt för långa hovar

rent av nojig.

min lilla hingst hade ju inte hanteras nå vidare när han kom och vänster bak hov var inte fin men de såg ut att funka så kom all den här snö och is rakarn och på 6 veckor hade vi lyckas fått en hålvägg som nu hovslagarn verkat upp ingen snygg syn men nödändigt så

jag kanlova att jag suger in all info ni skriver här nu .

#9 vart får man tag på kopparsulfat?

jag har rengjort sprayat tjärspray och lagt jodpax salva på och tänkt göra de en gång om dagen va tror ni ska jag leta nå annat som

tex kopparsulfat och tjock tjära?

LinaN
0

#10 tror man kan hitta det i målarbodar och liknande.

CelsiusT
0

#10 Är det ett hål som går djupt in eller är det hålvägg längs med? Tänker om det är så att det är djupt och det går att sätta fast något eller om det är "ytligt".

Är det ytligt så spraya bara med antiseptisk spray, jag gillar blåspray. Ock kanske tvätta med kopparsulfat (köper granulat på målaraffären och löser i vatten).

Är det djupare så kan det vara idé att hitta något som kan täppa igen hålet med. Antingen beck (hård tjära) eller grankådssalva och lin/drev (som rekkomenderas i #7). Att få in några hela granulat med kopparsulfat innanför är inte heller fel.

running
0

okej! tack ska kolla om jag hittar de på trä och målarfirman nere på byn i måndag fram till dess ren gör jag med de jag har :)

ForYourMalice
0

Personligen är jag inget fan av att använda tjära, eftersom det utöver att det dödar bakterier, även dödar övrig levande vävnad.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

CelsiusT
0

#14 Intressant. Har du någon källa till detta?

ForYourMalice
0

Jag fick höra det på mina hovkurser, men om man googlar lite hittar man mycket information om att man inte ska ha tjära på levande träd för då dör det. Då kan man ju fråga sig varför man ska ha det på hästarnas hovar. Jag skulle då inte vilja ha det på mina fötter, plus att det är ju lite gifter i det.

Sen ser jag inte heller anledningen att använda det, det finns så många andra bra, skoningsamma naturliga preparat. Som naturligt väteperoxid, texGlad

CelsiusT
0

#16 Fast just väteperoxiden sitter ju inte kvar på hoven hela dagen så som beck gör. Men om tjära dödar levande vävnad så låter det inte jättebra. Men konstigt då att så många hovslagare använder det och att det ofta säljs hovtjära tex i hästbutiker.

ForYourMalice
0

Men det behöver den inte heller. Om man gör rent med väteperoxid, och sedan trycker dit lin med grankådssalva (som är antiseptisk) så är det rent och inge bakterier kommer in.

ja det är mycket i hästvärlden som är konstigt.. Alla har ju olika erfarenheter och uppfattningar!

Lorita
0

man kan göra rent med klorin också och sen som #18

sofiek90
0

Finns något osm kallas för T-jod. Tror det är Tsprit och jodopax, men inte helt säker. Kommer inte heller ihåg hur många delar av varje det ska vara i, men det borde gå att googla. En i stallet fick tipset av hovslagaren då hästen hade dåliga hovar.

MVH

Sofie

LinaN
0

Att träd skulle dö av tjära har jag aldrig hört. Däremot så har jag hört att måste man beskära ett träd under sommarhalvåret då trädet står högt i sav så bör man stryka på något som hindrar att saven sipprar ut = trädet får "blodförlust" och dör. Och då använder man tjära.

Och med tanke på att tjära då dessutom är en naturprodukt framställd av TRÄ så är ju sannolikheten rätt så liten att det skulle döda träd om det påsmetas.

Googlar man på tjärtillverkning, tjära och tjärdrev får man fram allt från sammansättningen till framställningen och alla framhåller att i grund och botten är tjära en naturprodukt. Sen har tjäran olika egenskaper beroende på HUR tjäran framställts.

tjärdrev är tex lin-garn som impregnerats med tjära tex.

Så tjära är mer vänligt mot hoven än vad tex kopparsulfatet är.

Sen vill man vara verkligen back to basics så går man ut i en skog, letar rätt på en tall, borrar ett hål och sätter i en pip och samlar på sig litet tallsav/kåda som man sen smetar i hoven. Renare än så blir det inte! :D

CelsiusT
0

#21 Ja jag blev lite förvånad av detta att tjära skulle döda levande vävnad och kunna ha död på ett tärd. Är uppvuxen med att man vid ympning av träd lägger på tjära, precis av dom orsaker som du skriver. Skulle det ta död på trädet så vore det väldigt klantigt att lägga på tjära på öppen yta på trädet på det viset.

Som sagt, kopparsulfat är ett ritkigt gift. Dock så är det effektivt mot svampen som tar skada långt innan hoven gör det.

ForYourMalice
1

Det var vad jag hittade när jag sökte på tar + living tissue.

Kopparsulfat må va giftigt, men det är även en naturlig beståndsdel i födan, så det handlar väl om vilka mängder också.

Hur som haver, så är ju den metod jag testat som dessutom fungerat bäst, även den som är mest naturlig och minst skadlig.

S Maximus
1

Några små tips.

Kalka i boxen. Har även visat posetiva resultat då man har kalkat hagen då ofta orsaken till hålvägg är en svamp som lever i symbios med en anaerob bakterie. Dessa vill ha det surt och syrefattigt Skrattande

Förövrigt kan jag bara säga fortsätt som du gör med tålamod kommer du att vinna.Glad

CelsiusT
0

#24 Kalka ovanpå stömedlet som ligger där nu?

LinaN
0

#25 det är lättast att kalka ovanpå ;) speciellt om man har torv eller spån. Halm kan man kalka både direkt på golvet om man har "lösbädd" poch har man permanentbädd så är det enklast att kalka ovanpå och sen ett tunnt lager ren halm ovanpå. o man kan kalka i princip allt strö. Har hitendags inte stött på nått man inte kan kalka.

ForYourMalice
0

Det är ett jättebra tips, förebygger även strålröta!