Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettnatural-horsemanship
Läst 6009 ggr
Hermelina
2010-09-22 15:56
0

Joinup

Min ridlärare berättade/nämde om joinup. Kommer dock inte riktigt ihåg hur man göra så ni som kan får väldigt gärna dförklara för mig vad det är, varför man gör det och hur man gör det :)

CelsiusT
2010-09-22 17:10
0

Flyttade tråden till gruppen Natural Horsemanship eftersom det är där det hör hemma.

Join up gör man för att bryta ner hästen och få den att se dig som ledare. Det är enklast att göra det på en rund bana så hästen inte kan komma undan, den ser dessutom en rund bana som en oändligt lång väg, där du alltid är snabbare än hästen och alltid hänger med - vilket vi inte gör utanför korallen. Man driver på hästen tills den tröttnar och sänker huvud, klipper med öronen, har fokus på dig och ofta tuggar den också. DÅ slutar man driva och backar undan/vänter sig om. DÅ stnnar hästen och går fram till dig, gör den inte det har man misslyckats.

Detta är inget jag rekomenderar folk att göra, och absolut inte nybörjare utan handledning. Att bryta ner en häst känns för mig helt fel och bakvänt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Hermelina
2010-09-22 17:17
0

#1 Okej, jag har problem med att lasta och då tyckte hon att jag skulle göra en joinup innan varje lastning :O

CelsiusT
2010-09-22 17:19
0

#2 Det tycker inte jag =) hehe…

Vad är det som händer under lastningen då?

Lorita
2010-09-22 17:20
0

jag håller med #1 jag vill arbeta min mycket mjukare

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hermelina
2010-09-22 17:34
0

Vill minnas att hon (ridläraren) beskrev det i något i stil med att jag skulle vara rovdjuret som skrämmer hästen tills den ger med sig, i korta drag. Känns ju inte sådär j¨ätte bra att skrämma hästen precis så det var därför jag frågade här.

Har handen i gips så har lite svårt att skriva (ganska långt att skriva hela historien)

Jag har inte lastat honom många gånger, senaste gången lastade jag från sommarbetet och hem. innan sommarbetet gick det med en lina och några klappar på rumpan. Men efter sommarbetet så totalvägrade han!!

Han går upp halv på rampen, puttar ur rumpan och sen vägrar han. vägrar, vägrar och åter vägrar.
Just den gången så var jag ensam med min mycket hästrädda mamma så jag var i princip själv med att lasta (hade ingensom kunde hjälpa då)
Vi höll på i timmar.. provade med godis, provade att vara väldigt bestämt, provade att lirka, provade att göra lite lydnadsövningar, typ backa, flytta för handen och sånt. Inget funkade. tog pauser, lugnade ner både honom och mig och försökte sedan igen. inget gick.

Efter typ 3 timmar kunde jag inte annat än gråta, mamma irriterad på dessa "hästar som bara tar en jäkla tid" , ledsen på att herkules vägrade och inget gick =( Han hade trampat på mig åtskilliga gånger så var helt rödsårig över fötterna och benen.

Tillslt band jag en handduk runt ögonen på honom tog ett spö och så backade jag in samtidigt som jag petade med spöt på rumpan på honom och bad mamma stå med en lina. DÅ gick det.. men känner att jag inte vill hålla på så varje gång.. :(

Ps, har ingen transport att träna i då och då..

Hermelina
2010-09-22 17:36
0

Kan tilläggas att han är en uthyrningsponny (ska ha honom i ett år) och när jag lastade hade jga haft honom i ca 2,5 månad

CelsiusT
2010-09-22 18:06
0

Det är näst intill omöjligt att få en häst att fungera bra med transporten om man inte har möjlighet att träna.Man måste då alltid ha otroligt mkt tid när man väl ka transportera.

Det handlar om att dela upp i små små delar. Första steget är att gå mot transporten, andra steget att sätta en fot på lemmen, 2 hovar på lemmen, 3 hovar på lemmen, 4 hovar på lemmen, 1 fot i transporten, 2 hovar i tranporten, 3 i transporten och tillslut 4.

Träna ett steg var för sig, stanna mellan varje steg och beröm och belöna och låt hästen fundera. Backa gärna av hästen mellan varje steg. Tvinga inte hästen att gå in. När hästen själv är redo tar den nästa steg.

Hermelina
2010-09-22 18:14
0

#7  Okej :) Vi tyckte att tre timmar var ganska mycket tid då… :P Med tanka på att han var mer lättlastad innan sommaren. Sen vet jag inte ifall att två tanter har gått och matat med godis HELA TIDEN, då menar jag JÄMT hela sommaren har förvärrat saken.. Väldigt irriterande att de gjort så, och kunde inte riktigt säga nej heller… så enkelt var det inte…! Men vet inte om det har något med saken att fgöra. Herkules är rätt respektlös i sig också.

Lorita
2010-09-22 19:51
0

#7 timmar är mitt rekord

#5 "beskrev det i något i stil med att jag skulle vara rovdjuret som skrämmer hästen tills den ger med sig" exakt bra beskrivning och rovdjur är det sista jag vill vara när jag är mot mina hästar.

Svar på frågan återkommer jag med om en stund då jag funderat lite.

Lorita
2010-09-28 08:56
0

Jobba hästen med mycket på marken och med kontaktträning från marken. 

En lastpall med en skiva på är bra, då kan man börja med att träna hästen att hå upp och ställa sig på den, ta god tid på dig och du kommer inte nå hela målet med en gång. En hov är en väldigt bra början, det är tufft för som bara det, tänk då på hur utlämnade hästarna är när dom kiliver upp i en transport. 

Sen, när hästen är säker på den övningen, kan man gå vidare och låt gästen gå på en pressning, det prasslar läsigt. 

Överhuvudtaget så kan du öva och enkelt bygga agility hinder (undvik däcket, det ger inget och risken att fastna är för stor) 

Prassel och tunnel är lätt att bygga, dom kan när hästen är säker och trygg utvecklas med en pall också och du det är ingen tävling ta god tid på dig att nå resultat. Arbeta lugnt och systematiskt och bara korta stunder åt gången, små framsteg är också framsteg 

Agility hinder för häst

camilla jansson
2012-05-09 21:54
0

Hej. Det är jättehäftigt att göra join up med sin häst. Jag har gått en kurs för ann lindberg. kontakta gärna henne för att få hjälp. Sök Monty Roberts på youtube så finns där gått om material. Lycka till/Camilla

Hermelina
2012-05-23 19:55
0

#11 Har inte kvar min ponnu ännu men ja jag har sett lite sånna saker och det är coolt hur bra hästarna lyssnar på dem!