Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 1581 ggr
CelsiusT
0

Ridit barbacka idag =)

Har idag för första gången ridit barbacka på min lilla gula quarter =) Kändes lite vingligt när jag satt upp, det var ju ett tag sedan jag red barbacka. Skritten gick bra även om det kändes lite vingligt ibland. Så upp för en slänt och där kom traven, gick fint. Ut på ängen och där kom en lite okontrollerbar trav (han vill alltid dra lite när vi är ute på ängarna och rider och utan sadel var det lite svårare att kontrollera honom), det blev iaf inte galopp utan "bara" trav tills jag fick vänt runt honom på liten volt tills han lugnat sig. Så upp för en slänt direkt efter ängen och där kunde han inte hålla sig - det blev galopp. Inte vilken galopp som helst utan hans överenergiska bock-galopp! Huvudet mellan benen och skjuta rygg och skutta till i varje galoppsprång. Jag satt kvar!!

In i skogen och i mina ögon innebär det en lugn lufsartur utan massa fart eller bus, men så såg det inte riktigt ut i Thures ögon! Nej, i första branten vi kom till skulle givetvis galopperas och då det ännu fanns mkt glädje kvar så var det såklart bock-galopp uppför som gällde (har aldrig sett en häst bocka i så pass brant uppförstbacke!), öronen glatt spetsade frammåt.

Så bestämde vi oss för att prova en ny stig som vi inte ridit innan, men efter några hundra meter insåg vi att den inte ledde någonstans så vi vände. yippee! rejs hemåt sa Thure och drog i väg i världens galopp mellan träd och bland buskar och snår. Jag satt ortfarande kvar!!

Så gick vi vidare på den stig vi först var på och allt var frid och fröjd. Thure började äntligen inse att det här var en vanlig lugn lufsa-i-skogen-tur. Men så kände vi att vi ville undvika att rida på grusvägen hem så vi red en liten slinga och sista biten blev samma väg tillbaka vilket innebar att vi skulle ner igen för den där branten som han tidigare bock-galoppera upp för. Nerför så blev de tinte bättre! Han satte av i världens rejs galopp och drog iväg, jag tränkte att nu flyger jag av, jag åkte fram på halsen på honom när han tog några bocksprång, men hoppade snabbt tillbaka igen och på något vänster så lyckades jag sitta kvar och tillslut på stopp på honom.

Hua mig sådana åkturer han gav mig! Han har aldrig stuckit för mig när jag ridit med sadel, dock har han en tendens att gärna välja galoppen framför alla andra gångarter men brukar alltid lyssna på mig. Visst har han även en tendens att bocka lite när han tar galoppen ute på ängarna, men inte mer än några bocksprång innan han fortsätter i galopp. Men den här turen var ju liksom mest bock och galopp och rejsande okontrollerbar fart =S haha.. undrar om det var pga min dåliga balans som han blev rubbad eller om han helt enkelt tyckte det var jäkligt kul att flyga ut i skogen utan utrustning =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Jag som tycker den bekväma sadeln är en av fördelarna med westernridingn Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#1 Jo men det är lite roligt att rida barbacka och det är nyttigt för balansen med =P Jag gör det ibland som omväxling. Dock så har det oftast blivit fr att jag inte har någon sadel som passar tex under igångsättning och sådär. Men ibland känner jag för det ändå och det är ju som sagt nyttigt för balansen.

en jag kan säga att det var ingen hit att göra det när det var såhär varmt. Hästen blev ju svettig och det innebar en blöt rumpa och blöta ben för min del =/ Så jag vänar nog till vintern igen emd att rida barbacka på honom (då är det ju varmt och skönt att sitta utan sadel)

Medarbetare på westernridning.ifokus