Westernsadel köpes
Hejsan!
Jag är på jakt efter en westernsadel till mitt haflingersto som är väldigt bred och platt i sitt mank parti, har nog dessutom lite kort rygg.
Har någon något tips på vilka sadlar som brukar ligga bra på dessa hästar??
Skulle sj vilja ha en lite mindre då jag är i byxstrl 34/36 och tycker det är jobbigt att det finns så många "olika ställen" att sitta i, i en westernsadel. (om ni förstår vad jag menar)
Rider i bomlös nu för jag har inte orkat tagit tag i detta för av alla sadlar jag köper så passar ingen, men tänkte göra ett nytt försök nu.
Har fått tips om att simco sadlarna är bra, vad tycker ni om dem?
Jag ska mest ha den som en allround sadel, lite trail, lite enklare klasser i allt möjligt :)
Jättetacksam för svar!
Dom "nyare" simco sadlarna räknas som budgetsadlar. Dock behöver ju inte det vara något fel. Vet flera som är nöjda med sina simco.
Personligen har jag aldrig hittat en simco som jag sitter bra i. Jag upplever att jag får en svankande sits (och tyvärr tycker jag det på dom jag sett rida i simco sadlarna också) men det kan säkert vara olika. Om Simco har sadlar som passar korta och breda ryggar vet jag inte, dom har säkert modeller för det med.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ok, men vad skulle du annars tipsa om för en hobbyryttare som mej?
Är beredd att lägga absolut max 6-8000 för en begagnad.
#2 Har tyvärr inga tips på någon specifik sadel/märke till den typen av häst (har ingen koll på vad som kan passa men det finns säkert massa). Kollla hastnet och blocket (eller om du får svar här) och prova! Det ska kännas bra för dig och hästen, det är det viktiga. Hitt anågon sadelutprovare i närheten som kan hjälpa dig, är det någon som är inriktad på western så kan dom dessutom kanske förmedla sadel till dig.
Medarbetare på westernridning.ifokus