Westernridning wikipedia
Roligt att det står så mkt om westernridning på wiki! Synd bara att dom skriver som hobbling utan att tala om att det är förbjudet i sverige. Man borde kanske gå in och lägga till det i artikeln?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vad är Hobbling???
#2 Att man binder samman hästens ben (oftast båda frambenen, men ibland flera) så att hästen inte kan springa bort. Oftast kan hästen gå (om den lärt sig att inte få panik) men den kommer inte så långt och den kan inte springa. Detta användes när det inte fanns något att binda hästen i tex över natten ute på prärien.
Använder man det idag?? 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#4 Var menar du? Om det används i USA? Ja det tror jag säkert att det gör. Om det används i Sverige? Det vet jag tyvärr att folk gör (eller iaf tränar) men jag hoppas inte det används särskilt utbrett eftersom det i dag är förbjudet att hobbla djur i sverige.
#5 Ledsen att jag skrev väldigt otydligt (lät bra då) ;).
Menade mest varför folk ens ska träna det? Det behövs väl knappast idag?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#6 Nej inte i Sverige iaf. Här har vi ju inte så stora ytor så att man skulle behöva hobbla ett djur för att inte "tappa bort det under natten". Men det kan ju användas tex om man vill ha ett djur på gården utan att tex tjudra fast det för att man inte har möjlighet att sätta upp staket. Hobbling och tjudring kan ju användas på samma sätt och tjudring används ju än idag på kor iaf (tror det är lite strängare regler för häst va?)
Men likaväl som vi använder tjudring i sverige så kan jag tänka mig att man använder hobbling i usa (eftersom hobbling är tillåtet där). Tror även det finns fler användsningsområden för hobbling i usa.
#3 Aha. Tack för förklaringen:-).