Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettavel-raser
Läst 3897 ggr
740tjejen
2012-06-23 19:20
0

Letar hingst

Funderar på att betäcka stoet hemma, för en framtida ny kompis.

Stoet är super, trygg i allt. behagliga gångarter, (dock enbart provat galoppen 2 gånger på grund av ena bakbenet.) Men den är stor. (gärna mindre galopp)

Härlig trav och energisk skritt. Avkomman får helst inte bli över 150 max 155cm. Och inte under 145cm. Gärna med färg.

Stoet är bred som ett hus samt kort rygg. (inte opptimalt i sadelletar djungeln.)

Så mina funderingar, Vad för hingst kan passa.

Stoet är brunt, vet dock inget om hennes föräldrar. Står okänd stam i passet. Men vet att hon är halvblod och new forest. (148 hög).

Har hittat en cremello, (chans på ljusa föl )

Avkomman får också gärna bli viktbärande då jag föredrar mindre hästar. ( Är rädd för större)

Har ni nått tips på bra hingst. Ej för dyra avgiftar. hade tänkt lägga max 5000.- på avgifter plus beteskostnad.

CelsiusT
2012-06-24 15:44
1

Är det inte bättre att leta upp en färdig häst med dom förutsättningarna? Du har ju ganska bra koll på vad du vill ha och då är det väl smartare att leta efter en färdig sådan individ än att spela på lotto och kanske kunna få något som eventuellt är liknande det du vill ha?

Vad är det hos ditt sto som är så viktigt att få med sig till avkomman?

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
2012-06-24 15:48
0

Hon är supertrygg, stabil, lätta gångarter. lagom höjd.

Och otroligt barnkär.

Visst inte säkert det blir samma med avkomman, men vill gärna börja från början och forma själv, och kan ja välja egen hingst till stoet så får ja ju förhoppningsvis det jag vill ha.

CelsiusT
2012-06-24 15:57
3

#2 Bara för att du kan välja hingst själv så är det definitivt inte det minsta säkert att du ens får något i närheten av det du vill ha.

Dom egenskaperna du beskriver är inte svåra att hitta i en ny individ. Varför inte leta upp ett sto som ska/har blivit betäckt eller ett redan fött föl, då kan du mer hitta det du vill ha och samtidigt börja från början och forma själv.

Om ditt sto har dåligt sadelläge vilket säkert också innebär att det kanske är fler saker som inte är helt perfekt och du vill ha en annan färg. Tror det är större chans att få en individ som passar dig så bra som möjligt genom att leta redan födda individer.

Jag tycker nog inte att det är en bra anledning att ta föl på sin häst för att man vill ha en specifik avkomma efter den (som dessutom inte ska vara så särskilt lik stoet ifråga).

Men det är väl upp till var och en.

740tjejen
2012-06-24 16:09
0

Enda ja vill som skiljer sig från stoet är just ryggen.

Känns ändå osäkert och köpa ett föl där ja inte vet nått om föräldrarna.

Men men, Inget ja ska göra i sommar. Hinner säkert fundera hundra gånger till.

CelsiusT
2012-06-24 16:15
1

#4 Ja fundera du lite till på det, både en och två gånger tycker jag. Det lät i #0 som om det faktiskt var en hel del som du egentligen skulle vilja ha annorlunda (även om det inte behöver betyda att det är fel på din häst, men att du egentligen söker något annat i nästa). Du behöver ju inte hitta ett föl och köpa det direkt. Leta upp föräldrar du gillar och lär känna dom och sedan köpa föl efter dom. Man kan ju hitta trevliga föräldrar även om dom bor hos någon annan.

740tjejen
2012-06-24 16:31
0

Jo, tyvärr finns de väll inte allt för mycket hästar här som passar in. Har ej möjlighet och åka hem till nån för och lära känna hästarna.

CelsiusT
2012-06-24 17:11
0

Tänk på att det är stora summor även att föda upp en egen häst. Om det då inte skulle bli en individ som passar så var det ju ännu dyrare, inte heller helt lätt att bara sälja heller.

Jag tycker tyvärr inte att det faktum att man gillar sin häst och inte ids att leta när man ska skaffa en till är skäl nog att ta föl på sin häst.

740tjejen
2012-06-24 17:20
0

Hade jag haft tid och leta och fara land och rike runt så hade ja ju inte funderat på föl. men har ej möjlighet till det.

vet om en hingst som kan vara okej. har set video på han både vid hantering och ridning.

han finns faktiskt hyffsat nära med. men om det blir,blir de inte förrän nästa år. och hittar ja ingen häst tills dess så blir de föl.

CelsiusT
2012-06-25 11:54
1

#8 Ja du gör ju såklart som du vill. I mina ögon är det inte själ nog för att betäcka sitt sto.

Lorita
2012-06-25 14:42
0

Det är mycket bätre att köpa en unghäst om man inte har ett riktigt avelsto som är testad och avlad för avel.

Ridhästen bygger så mycket på kemin och det är inte alls säkert att den kommer att stämma mellan dig och fölet.

Tro mig jag vet, vill du köpa en B-ponny av mig med mycket bra stam och en toppen häst på alla sätt och riktigt snygg men inte min typ

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

740tjejen
2012-06-25 15:05
0

B-ponny blir för litet. Vill Ha maxad D-ponny och som högst 155cm

Peppe
2012-06-26 11:39
1

Jag tycker det är oansvarigt, oseriöst och naivt att buskavla på detta viset, på ett sto som du varken har stam på eller är avelsvärderad.

Hårda ord men buskavlare finns det redan allt för många av och de/ni förstör för alla andra seriösa uppfödare med hästar som är noga utvalda för just avel.

Trevliga och billiga hästar finns det ett överflöd av.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
2012-06-26 13:08
0

#11 dt var inte att du skulle köpa jag menade utan att jag har fött upp henne och det är en trevlig häst men inte min typ av häst = man får inte vad men tror när man betäcker. Köper man så kommer man billigare undan (omkostnaderna är många med att vänta föl) och man vet vad man köper.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
2012-06-27 18:11
1

#13 Precis, Det blir billigare på flera sätt, bla så får man direkt det man är ute efter istället för att bli stående med en häst som man inte trivs med och som inte motsvarar ens förväntningar och som kanske är svår att sälja (dels för att det är svårt att sälja hästar nu och dels för att det är en korsning och dels för att det kanske inte blir en så bra häst om man inte har noga utvalda föräldrar, dessutom kanske inte ordentligt utbildad pga att man inte passar ihop och då brister intresset att lägga pengar och tid på utbildning).

Det är dessutom stor chans idag, med dom låga priser som är på hästar pga att dom inte blir sålda, att hitta det man vill ha till ett lägre pris än vad det kostar att få fram ett föl (där man dessutom står risk för komplikationer).

740tjejen
2012-06-27 21:35
3

Kan ju meddela att det inte blir föl. har nämligen hittat en bombsäker häst på 4 år. Dock något högre.

Frågan är om hon passar i neonfärger. Älskar ju skrikiga färger. Turkos passar hon i i alla fall. :)