Skötselinstruktion för NY westernsadel
Hej!
Jag har en sprojlans ny westernsadel hängandes i stallet som jag nu vill göra rätt med från början! Vad är era råd? Har hört mycket olika bud nämligen..
Att man ska rida i den typ en vecka innan insmorning contra att man INTE ska rida i den innan insmorning.
Att man ska hälla på 40 gradigt vatten på stidlädren och sätta i spänn och olja in??
Någon som kan förklara detta grundligare?
Ska man låta vattnet torka in innan man oljar in?
Jätte tacksam för alla råd och svar angående detta!
Hej!..inte så ofta jag skriver här, men kan tala om hur jag gjorde (när jag för länge sedan kom över en)
Min mans morfar var ju skomakare-så jag frågade honom om han visste (han har nämligen vuxit upp hos sin morfar)-han påstod att man helt enkelt blötte upp lädret förr-helt!
Tanken på detta kom jag ihåg förfasade mig..men jag gjorde det..och satte mig sen (nästa dag)på märra'å red en sväng..tror jag upprepade det ett par ggr..sedan oljade jag in den rejält, flera ggr och allt som hör till..
Idag passar sadeln henne som handen i handsken-hon är 24 nu och jag provade bara för 14 dgr sen en helt ny på henne..och det gick, tills någon försökte sitta upp..-så van o skön tycker hon den gamla är!
Detta system har jag även använt på alla mina grejjer tex selar,huvudlag.(när jag tränat travhästar).osv eftersom om man tex kör en travhäst hårt ändå skitar ner sele å annat-så man blir tvungen att skjölja av det i princip jämt..-
..det enda neg är att om man får tag i beg. läder måste vara uppmärksam på mögelrisken, gränsen är hårfin av vad läder står ut med.Kanhända får även lädret en kortare livslängd av mitt förfarande, men fortfarande används en helt fungerande sele som inköptes -94.
Mocka kan även bli mycket missfärgat när man gör fel. Nu var min sadel i mocka och lite impregnerad är den alltid ifrån skinnberedningen, men de få märken av en ljummen dusch försvinner när man arbetar in läderoljan ..(när du rider i störtregn kommer jue sadeln bli blöt, hur eller hur..)
Har du en uppvisningssadel, kanske det inte är detsamma som för mig-att den får bli skitig men skall fungera och vara skön för hästen och mig.
Det här är mitt personliga råd-prövas alltså helt på egen risk!
PS.Om du kan vänta..så kommer fler råd-semestern pågår jue nu, då är det alltid lite stiltje på iFokus DS.
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Tusen tack för dina råd! De låter bra 
Ja, du fast jag hade hållit på med hästar i nästan 30 år när jag fick min första w.sadel-så visste jag inte ett smack om western..det har hänt mycket på den fronten med, som jag inte hängt med i ..så för försiktighetens skull vill jag reservera mig lite, kanske använder man nya matriel i sadlarna nu för tiden.
..däremot kommer du ha gjort ett av det bästa som hänt i ditt liv..när man som jag blir lite gissen och bara är lycklig över att kunna orka med att sitta upp..då är man rent ut sagt jädritt glad för att man lärde hästen bära westernsadel, för i dag hade jag inte orkat sitta i någon annan..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Hahahaha 
Nej du har rätt, de är som en dröm! Jag skulle kunna flytta in i min sadel!
He,he..så rätt..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Vad som behövs göras beror ju på vad som är gjort med den sedan innan. Är den helt rå så bör du smörja in den innan du använder den annars blir den förstörd. Men troligtvis är den behandlad när du köpte den och då är det bara att rida på.
Om stiglädrena inte är formade för dig utan hänger rakt ner (och gärna blir lite obekväma när man ska vriga dom så stigbygeln passar foten) så dränk in dom i vatten (inte skvätta på lite vatten utan låta dom ligga i vatten någon timme eller så) och vrid, det är här man kan använda kvastskaft för att få till vridningen.
Efter att dom varit indränkta i vatten så ska dom torka i det vridna läget. Kan ta något dygn. Därefter så måste man återigen smörja in lädren.
Att man skulle kunna forma en westernsadel efter hästens rygg genom att väta den är jag inte med på. Det som ligger an mot hästens rygg är sadelträet och det går inte att forma.
Det är aldrig farligt att smörja en sadel en gång för mkt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack för dina råd!