Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 2771 ggr
DuvaTuva
0

Ny på sidan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heej! :) jag är ny här på sidan och dessutom nu när det kommer till westernridning!
Jag har två 3åringar som jag håller på att rida in och det är tack vare min unga dam Duva som jag nu vill lära mig allt om westernridning, det är den enda ridformen som verkligen fungerar på henne pågrund av att hon är ganska omogen och svårhanterlig (född för tidigt osv.)
Om ni har några tips om hur man kommer igång och vad man ska tänka på så är det bara att skriva, jag är tackdsam för allt! :)

Praefatio
0

Börja träna för tränare istället för att mixtra för mycket själv! Det är mitt bästa tips. Var i landet bor du, så kanske man kan tipsa om bra tränare? :)

Vilken fin häst du har, jag har känt ett par westernridna fjordingar, brukar vara en ridstil som passar deras mentalitet väldigt bra.

DuvaTuva
0

jag bor i Värmland, ungefär vid Arvika :)

Har funderat på att kolla upp en tränade dock så är hon ju fortfarande såpass ung så skulle vara lättare om det fanns tips för kunna träna själv också! Hon har nämligen problem med andra människor och djur dessutom vilket gör att det är svårt att ta med henne någonstans och träna :/ Men jaja, vi har ju framtiden framför oss ! :) 

Tack så mycket! Ja, dem har ett otroligt skönt temprament när man väl lärt känna dem

Praefatio
0

Jag bor tyvärr för långt bort för att känna till några tränare där, hoppas att någon annan kan tipsa.

De flesta seriösa tränare kommer ju till dig om det behövs. Jag tycker verkligen att du ska börja i den änden. Det är en helt ny ridstil, ingenting man lär sig genom att få tips på ett forum eller läsa en bok. Jämför med att försöka lära sig hoppa genom att läsa en bok. Visst hjälper det som komplement, men utan en tränare blir det förmodligen helt fel. I synnerhet eftersom du rider in hästarna, så tycker jag att du har ett ansvar att se till att de blir väl inridna och inte inridna med något slags hemsnickrad halvwestern. Om du inte har möjlighet att ha med dig en tränare regelbundet under inridningen, så rid in hästarna enligt den ridstil du kan och skola sedan om er båda när du har möjlighet att rida för tränare. Hästarna har lättare att ställa om från engelskt till western än vad du har, så du förstör inte deras framtidschanser som westernhästar bara för att du rider in dem engelskt. Hellre en ordentlig inridning engelskt än en dålig inridning "icke-westernigt".

DuvaTuva
0

Det är inte den svårare westernkonsten som jag vill kunna, för engelsk är det jag satsar på pga att jag mitt mål är att tävla i fjordsm i framtiden så det är inte så att jag vill gå över helt :) 
Rider annars för en dressyrtränare så vi har koll på att hon lär sig allt hon ska osv. det är mer för att få bättre kontakt med hästen och för att hon helt enkelt tycker att det vi testat hittils är super kul!
Hon älskar att testa nya saker och förvånadsvärt så funkar det här ju bra för henne!
Har nämligen en kompis som sysslar med western som red henne och eftersom att hon är en enmannahäst brukar hon annars inte fungera men det gick kanon!
Om det är något vi känner senare att det här verkligen är något vi vill lära oss kommer jag ju naturligtvis ta kontakt med en tränare men vi är ju ännu i prova på stadiet så ja.. det är för det goda nöjets skull! haha

Praefatio
0

Vad är det du tänkr dig att du vill kunna, då? Jag fattar inte riktigt vad du menar med den svårare westernkonsten.

DuvaTuva
0

Det finns ju alltid olika svårighetsgrader inom alla ridkonster :)
Så som att dressyren kan man fläta in i den dagliga ridturen men också hårdträna enbart i ett ridhus.
Det jag söker är en "nyckel" till att förstå min häst bättre och western är ju mer naturligt än det jag annars rider, det jag vill ha tips om är kanske helt enkelt hur man ska tänka när man rider western? 

Jag läste också på en sida som jag tyckte var väldigt intressant:
http://www.western-ridning.com/traening/natural-horsemanship/Kap-5.-Horsemanship-fraan-ryggen-del-2.html

Det var nog det som gjorde att jag fick en tanke omställare, för det är verkligen inte det jag fått lära mig! Så jag skulle nog helt enkelt vilja lära mig om hur jag ska tänka när jag rider och vilka signaler osv jag ska framhäva :)

Praefatio
0

Okej… Jag tror som sagt inte öht på att lära sig rida en ny stil över nätet eller genom böcker/artiklar, tycker att det är lite dumheter faktiskt. Tycker inte att du ska satsa på att försöka rida western om du inte vill lägga ner tid och pengar på att lära dig av en duktig tränare, utan att du ska utgå helt ifrån dressyren och snarare välja mjuka metoder som du tycker känns bra.

Jag kan tyvärr inte läsa artikeln du länkade till, min ADHD gör att jag har problem att läsa så långa och dåligt uppdelade texter. Jag vet som sagt inte riktigt vad du egentligen vad du vill veta men jag får väl säga det som poppar upp i huvudet först.

Tänk mer sits och skänkel än tygel. Tygelkontakten ska finnas där, till skillnad från vad folk tror när de tänker western så rider man inte på lång tygel förrän hästen är mycket vältränad och rids på stångbett. Däremot bör tyglarna mest finnas där som ett stöd för hästen, som en inramning i första hand. Många hästar klarar inte att gå långa och låga och samtidigt använda bakdelen aktivt, då får man rida i en högre och kortare form tills hästen är starkare. Man rider alltid på två händer om man inte tränar på lång tygel med stång, vilket i ditt fall förmodligen räknas som avancerad westernridning.

Ledande tygeltag är bra, med båda tyglarna åt samma håll så att yttertygeln lägger sig mot hästens hals = neck reining, och den andra ger ett lätt ledande tygeltag.

Sitsen är väl a och o i western. Allt ska ske genom sitsen i första hand: Förhållningar, tempo- och gångartsväxlingar, svängar osv. Allt sker genom att man flyttar sin vikt, och förstärker lite med skänkel och ev. tygel om det behövs. Jag använder även rösten mycket när jag tränar till vardags och är ute i skogen.

Skänklarna arbetar på ungefär samma sätt som i dressyren, för en del är det precis samma medan det är lite annorlunda för andra. Jag t.ex. drar fram min skänkel en aning vid halt och ryggning för att komma ner i sadeln bättre. Galopp fattas genom att man drar bak ytterskänkeln och höjer innerhanden, många använder ett pussljud som kommando. Den höjda innerhanden är till för att hjälpa hästen att lyfta innerbogen.

"Prrr" betyder för många att man vill sakta ner lite, "woah" betyder att hästen ska göra halt.

Lycka till, eller vad man säger. Släpp som sagt tanken på att rida western om du inte vill gå in för det ordentligt, utan se till att rida enligt den stil du behärskar men rid på ett sätt som känns bra och hållbart för dig.

DuvaTuva
0

Tack så otroligt mycket för hjälpen, jätte snällt av dig ! :) 

jag vill ju fläta ihop olika ridsätt så det blir bra för hästen i första hand! Har som sagt en otroligt speciell häst pga att det har hänt så mycket med henne så att forma ridningen efter hur mycket hon klarar psykiskt känns otroligt viktigt trots att jag annars brukar fokusera på en ridkonst i taget :) Alla hästar är ju olika precis som människor

CelsiusT
0

Det jag skulle vilja tipsa om är att westernridningen bygger mkt på att öppna en väg för hästen och få hästen att vilja välja smma väg som du vill. Det andlar inteom att säga åthästen att göra si eller så utan bygger på att försöka få hästen att tänka åt samma håll som du gör.

Man kommunicerar med kroppen, både från marken och från ryggen. Jag tänker alltid; 1. sitsen, 2. skänkeln, 3. tygeln.

Jag tänker också så rak väg som möjligt, vill jag till vänster så öppnar jag vägen åt vänster genom att lätta alla mina hjälper på vänster sida (lättar trycket i sitsen på vänster sida, lättar skänkeln från sidan, öppnar tygeln). Jag stänger även höger sida och låter hästen gå undan för trycket genom att sitta på höger sida, lägga på höger skänksl och stänger höger tygel. När hästen går undan för det trycket så berömmer jag och återbår direkt till utångspunkten.

Min tanke är även att jag inte siter och påminner hästen i varje steg om vad den ska göra. Har jag bett om en sak så ska hästen gör det tills jag ber om något annat. Mer eller mindre iaf, men det är en grundtanke.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
0

#9 Då gör vi lite olika, jag tänker liksom du att man ska öppna samt stänga sidorna men lättar inte sitsen åt det håll jag vill att hästen ska gå utan blir något tyngre, dock inte "medvetet tyngre" utan tyngre som man blir när man tittar åt hållt man ska. Sitter man direkt på en stol/häst och tittar åt ett håll så trycks ju sittbenet på den sidan ner, medan det på motsvarande sida lättar. Väldigt väldigt lite förvisso, men mer än så behövs ju generellt inte för att hästen ska förstå, speciellt inte om man öppnar upp med skänkel och tygel åt det håller och stänger igen åt motsvarande håll.

CelsiusT
0

#10 Så fick jag lära mig då jag red engelskt och det blev lite krock när jag började med western, men detta känns mer naturligt. Det går inte emot varandra utan men jobbar hela tiden från samma sida. Här handlar det inte om "lite lätt" (jo självklart att man jobbar för mjuka lätta hjälper) utan att man faktiskt i första hand styr genom att sitta om med sitsen och stöttar sedan upp med skänkeln för att förtydliga.

Detta systemet används oavsett vilken westerninstruktör jag ridit för faktiskt. Så har inte sett att olika instruktörer jobbar på olika sätt vad gäller detta. Dock finns det dom som har mer vikt i att jobba med tygeln och vissa vill knappt att man rör tygeln. Men just sitsen har alla varit överrens om.

Praefatio
0

#11 Jag har ridit för samma tränare i tio år och har därmed en rätt ensidig syn på vad som funkar för mig. Kan hända att jag lärt mig fel i detta avseende men måste nog säga att mitt sätt fungerar alldeles utmärkt på alla hästar :) I övrigt har jag lärt mig precis samma som du, det är bara detta med sittben i sväng.

CelsiusT
0

#12 Okej, ja jag har inte stött på någon westerntränare som lärt ut så.

Men sedan det där med vilket sittben man ska sitta på beror ju också på vad det ärdu ska göra. Men jag jobbar alltid liksidigt och aldrig mot mig själv. Jobbar jag på höger sida så gör jag det både med sittben och med skänkeln. Om vi pratar rena grunder då.