Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 3155 ggr
CelsiusT
0

Tappat orken

Jag hag tappat all ork med hästarna. Nu har jag massa privata problem som såklart också hjälper till. Men förr så har jag alltid haft hästarna att luta mig tillbaka mot, men nu har jag ingen ork eller energi alls kvar.

Hur gör ni när ni tappar motivationen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
0

Jag vet inte, men tar gärna emot tips själv. Jag har inte hittat motivation för att rida på nästan hela sommaren vilket verkligen suger. I mitt fall så tror jag att det finns tre saker som verkligen skulle hjälpa:

1. Min nya medryttare som börjar på riktigt på torsdag. Min gamla var lika omotiverad som jag och det gjorde att jag blev sänkt också. Min nya är jättepepp, det brukar smitta av sig på mig.

2. Jag skulle behöva ta mig råd att träna lite för min tränare, det motiverar alltid. Jag tycker verkligen bara att det är pest och pina att rida i paddocken för tillfället.

3. Jag skulle egentligen behöva ett miljöombyte. Är sugen på att byta stall trots att jag trivs i mitt nuvarande, bara för att få se lite nya miljöer från hästryggen…

Håller för tillfället på med någonting som har lyckats få ut mig i stallet lite i alla fall, nämligen att jag kör in min häst. Den här löningen har jag äntligen köpt mig ett par nya, rejäla tömmar så att jag kan fortsätta till nästa steg, nämligen att spänna för.

CelsiusT
0

#1 Ja jag håller med på flera punkter. Har funderat på att ta mig råd att rida för intruktör igen. En jättebra instruktör har flyttat hit inom skrittavstånd så kan ju inte längre skylla på att min transport är på renovering, så det är ju egetnlgien bara att sätta igång, men det ska göras också Oskyldig. Men jag ska försöka ta mig tid.

Sedan håller jag med om det där med nya ridvägar. Är så trött på dom vi har häromrking. Vi har bara långa ridvägar så det tar sån jäkla tid varje gång man ska rida. Och vill man inte rida länge utan rida bara en liten sväng så får man nästan vända, eller rida en bit rida en yttepytta runda och sedan rida samma väg tillbaka. Här är så långt bort till skogen och det gör det verkligen tråkigt. Det finns egentligen mkt ridvägar, men när man har dåligt med motivation så vill man kunna ta en snabbsväng och det är det dåligt med häromkring. Vill flytta nu!!!

Sambo och jag håller på att kika lite men vet ju inte om och när det blir, kan ju lika gärna bli om 3-5 år men håller man hmöret uppe så kan det ju lika gärna bli till vintern, vem vet…

Brollan1
0

Man provar lite andra hästar och ser hur dom är och får inspiration. Hyr en transport och sticker ivägpå äventyr. Ger tusan i att bränna ut sig på för mycket saker.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

#3 För min del är det nog tvärt om just nu. Har för lite att göra och blir förslappad. Skulle behöva hitta någon sysselsättning på dagarna så jag kommer igång. Just nu blir jag mest sittande vid datorn och ibland bestämme rjag mig för att göra något, men kommer snart på hur mkt som krävs för det och då lessnar jag. När man har tex jobb så är man så igång redan så att ta hand om hästarna, sköta stallet och rida går av bara farten, även om det är 3-5h jobb med sin hobby så märks det knappt tack vare att man ändå är upp i tempot. Att sitta inne och deppa gör att stalljobbet känns som ett stort berg, trots att det nu sommartid bara är den roliga ridningen som är jobbet.

Brollan1
0

Det finns dagar då man skall ta med sig lunchen och fara ut till stallet och bara vara med hästarna i hagen och vara nöjd med det. Det är inte alltid som "arbete" är det som är bäst, ibland så måste man bara få "vara" i nuet. gör så någon dag på sommaren när det blåser lite och insekterna försvinner.

Sen kan du ju alltid ta upp någon konditionssport och bränna lite energi där, brukar vara rätt skönt att stänga av hjärnan en timme och bara arbeta med kroppen. Det gäller att kroppen och hjärnan får lagomt med stimulans för att må bra.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

#5 Jo det är ju så. Höll på med löpning tidigare och gillade det, så har ju planer på att dra igång det igen. Men så är det ju det där, man måste ju börja också. På något konstigt vänster så går det alltid att hitta ursäkter =(

Har hästarna på gården och känner att det är svårt ibland, det gäller att ha mkt mer disiplin när man har hästarna hemma. Lättare att bli sittande i soffan, för jag ser ju dom ändå genom fönstret och det är bekvämare här =S Men jag brukar faktiskt göra som du säger och bara gå ut en stund och sitta i hagen. Men det hjälper inte min understimulerade häst preics =(

Peppe
0

jag har det exakt som du, blir sittandes hemma istället. Min häst står 1 mil bort så jag blir även snål med bensinen och tittar bara till honom när jag ändå ska handla eller nåt.

Ibland fungerar det att titta på något klipp på youtube, läsa någon hästblogg eller liknande för att få lite motivation för stunden. Det är dock ingen lösning på problemet i det stora hela.

Nu har jag ridit både idag och igår iallafall. Ska ut på "skenrunda" med en vän som bor några mil bort så fort jag fått igång min häst helt, så nu har jag en anledning att rida igång honom.

Jag är även sådan att står han en dag, så blir det lätt både två, tre och fyra dagar han står, och har han stått så länge kan han lika gärna stå nån dag till… så jag brukar satsa på att göra NÅT varje dag. Om det så är att leda honom ett varv runt paddocken så ska jag göra NÅT.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

#7Jag håller med. Kollar ibland in någon blogg eller youtube-klipp som inspirerar, men det löser liksom inte problemet.

Tänkte också som du att jag ska göra något iaf. Men på nåt sätt så känns det så mekigt, bara att ta ut hästen ur hagen känns på något konstigt sätt jobbigt just nu. Nu har hästarna stått nästan helt och hålet i närmare en månads tid, dom har bara varit ute på något mindre promenad några gånger under den tiden. Idag red vi lite. Men känns så icke-inspirerad. Behöver liksom pushen av att någon säger att jag ska med ut, det blir liksom inget på eget bevåg. Lättast är det när någon kommer och vill rida så vi tar båda mina hästar, men även när någon kommer hit med sin häst är det mer peppande.

sofiek90
0

Kan du anmäla er till någon clinic/kurs senare i år för att ha något att se fram emot? Jag är anmäld till en kurs för Anders Eriksson i höst och det är ju något jag har att se fram emot och träna inför.

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#9 Vet inte. Har inget speciellt som jag kan sikta på. Känner just nu att vi behöver vanliga lektioner för vår vanliga tränare bara.

sofiek90
0

#10 Det är ju också ett mål, att träna mellan träningarna och att träna för någon :) Då måste du ju hålla igång hästarna/hästen för att orka och komma vidare.

MVH

Sofie

CelsiusT
0

#11 Japp och det motiverar lite grann, men det är ändå väldigt svårt just nu, det löser liksom inte riktigt problemet. Svårt att hitta motivationen till att komma iväg på träning.

sofiek90
0

Rid på andras hästar ett tag och se om det kommer tillbaka? Det kan ju hjälpa. Eller sikta efter en tävling kanske?

MVH

Sofie

Praefatio
0

Nu har jag hittat lite ny ork, helt enkelt genom att styra upp hösten som något slags nystart. Känner mig faktiskt, otroligt nog, riktigt peppad! Förändringar inför hösten:

• Jag har bestämt mig för att inte byta stall trots allt. Har varit sugen på att göra det, inte pga stallet, utan pga att den 1h 10min långa resvägen (enkel väg) har fått mig att dra mig för att åka ut. Varför inte byta? Jo…:
  • Jag ska tvinga mig själv att åka ut genom att låta hästen stå inne nattetid 2-3 dagar i veckan. Då kommer jag att vara så illa tvungen att åka ut för att mocka och sådär, vilket jag inte är nu - hästen går nämligen på lösdrift. Har saknat boxpysslt så det blir mysigt.
  • Jag börjar praktisera på halvtid i en hästsportsbutik till hösten, på eftermiddagarna, så jag kommer att sköta ovan nämnda utsläpp på förmiddagarna. Perfekt sätt att få tummen ur och faktiskt åka ut när det är ljust ute fortfarande, även om jag hellre vill ha sovmorgon.
  • Jag ska unna mig att börja rida för min tränare var tredje vecka igen. Det är värt den slanten att bli peppad och utvecklas…
  • …men innan jag kan börja ta ut henne så måste hästen upp i träningskondition igen = motivation månaden ut, minst, eftersom pålle är i värdelös kondition nu.
  • Har precis skaffat en ny, motiverad medryttare två dagar i veckan. Hon kommer inte att åka på några utsläpp eller någon boxskötsel men det är ändå skönt att veta att man kan ta ledigt från stallet och ändå få hästen riden.
  • Jag har verkligen gjort en kalkyl på hur det ska fungera ekonomiskt med hästen framöver vilket har lättat hjärtat lite och gett mig mer ork.

Jag har "bara" som mål att rida fyra dagar i veckan, femte dagen ska jag hålla mina nybörjarlektioner och de två resterande dagarna har medryttaren. Fyra riddagar känns väldigt görbart, överkomligt.