galoppombyte?
Har precis varit på grundutbildning i westernridning och nu är nästa projekt att gå reining utbildningar för att sedan kunna tävla. (Jag ör ganska ny i det här med westernridning) I reiningen är det ju massa moment som måste göras. Jag har kolla på allt utom galoppombytena. Kan någon förklara för mig hur jag ska göra och vad det egentligen är?????
/Förvirrad Tjej 
Du undrar alltså vad ett galoppombyte är om jag förstått dig rätt?
När hästen galopperar i tex vänster varv så håller hästen vänster galopp. I reiningen så ska du sedan lägga en likadan volt brevid den du nyss red och den ska ridas åt andra hållet, så det blir som en jttestor 8. När du då kommer in i den nya volten så vlir det nytt varv, du rider nu i höger varv och då ska hästen g i höger galopp. På mitten, där volterna möts ska hästen göra ett byte från vänster galopp till höger galopp. Det är ganska enkelt om hästen kan det, då är det bara att sitta om på rätt sittben och lägga bak det nya benet så hästen gör en fattning av den nya galoppen.
I vänster varv lägger du bak höger ben och sitter på höger sittben. När du byter till högergalopp så sitter du om till vänster sittben, och lägger bak ditt bänstra ben och gör en ny galoppfattning, fast i farten.
Medarbetare på westernridning.ifokus
äntligen fattar jag, tack!
Va bra! =P
Medarbetare på westernridning.ifokus