Enöra - gayöra?
Vi satt härhemma och spånade litet och så kom vi in på det här med piercing och öron hos människor, är man gay om man har en ring i ena eller andra örat eller rentav i bägge? Härhemma så struntar vi i sånt men då slog tanken mig, en väldigt långsökt tanke, som är ganska så oseriös men ändå litet roande.
Beroende på vilket öra du har enöra-öglan på din häst, är h*n gay då?
(Nu hoppas jag innerligt att ni tar detta med en rejäl nypa humor, jag har inget emot homosexuella och jag menar inte heller att hästar är homosexuella utan detta är ett "tanketåg" som spårade ur. Och jag skrev inläggstiteln lite provocerande för ibland behöver vi bli lite ruckade i vår tillvaro och finna både tankeverkamhet och komik i något oväntat resonemang som inte nödvändigtvis behöver vara särskilt seriöst. Så förhoppningsvis slipper jag hat-PM och ett smärre flame-war här :))
Vad är det som gör att man har enörat på ena örat eller andra? Är det för att det är bekvämare på ena hållet, eller är det snyggare? Varför har man ens en-öraträns? Vem kom på det? och varför?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tror att enörasträns mest är en smaksak. Och det är ju, enligt mig, riktigt snyggt! Det har förmodligen en funktion om man tittar ur ett historiskt perspektiv, som det mesta inom westernridningen. Däremot har jag hört om hästar som har så bred panna att det faktiskt inte finns pannband som räcker över, utan då får använda enöras. Sedan håller det även tränset lite på plats.
Beroende på häst, sitter det olika bra. Det finns hästar som kan skaka huvudet så att det trillar av. Men som sagt, mest en smaksak!

Jag hörde att de uppstod av nöd på en tur/boskapsdrivning. Det fanns inga reservträns med när ett gick sönder så den uppfinningsrika cowboyen tog ett skärp som han fäste bettet vid och skar en slits i det vid nacken så örat kunde sticka igenom.
Fördelen är väll att det blir lättare att använda ett träns till flera hästar. Pannor kan variera något oerhört, men öron brukar vara relativt lika i storlek om man inte rider på sånna som jag gör.
Ja det är väl just så att westernridningen härstammar från cowboys i arbete och där handlade det om att ha effektiv, simpel och billig utrustning som ändå hade funktion.
Funktionen är ju att det, liksom pannbandet, ska hålla tränset på plats så det inte åker bakåt sller glider runt. Simpelt är det ju i form av att du inte behöver ha flera remmar. Ursprunget är väl en rem som man skar en slits i som lades framför örat, sådana enörasträns görs ju fortfarande (har ett själv) även om det är vanligare att man har ett löst öra på. Anledningen till just ett öra och itne två var väl just det, att man skule slippa extraremmar men att ma ändå vill skära så lite som möjligt i remmen (ju mer man skär desto mer styrka förlorar den).
Anledningen till vilket öra man sätter örat på, ptja, det är väl bara tycke och smak. Jag burkar nog oftast ha det på hästens högra öra, för att det passar mig. Varför jag har det? Smidigt och snyggt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag använder enörat-träns. Tycker det är snyggt och min häst är van vid det/tycker bäst om det. De gångerna jag sätter på en grimma av ena eller andra anledningen så tar det inte lång stund innan hon har kliat till sig en enörad grimma ;) hon vill ha den snett mellan öronen och alltid på samma öra som tränset är (höger), sedan kan hon gå så hela dagen utan att det faller av eller sitter konstigt. :)
#4 Så gör gärna mina hästar också. Men jag brukar inte ha grimma på i hagen.
tack för många bra svar!
jag tycker ju själv att det är rätt snyggt med enöron, men som med de flesta köpetränsen så finns det sällan i rätt storlek för min pojk.
#6 Finns ju så många varianter på enöras så det måste ju finnas. Om inte annat så kan man ju ha en sådan rem som man bara skär en slits i, då passar det garanterat. Annars så är det ju praktiskt med enöras eftersom det inte blir så mycket inpassning, örat är ju ofta flyttbart.
#7 jo, nånstans finns det ju, men just nu är det inte så hög prio på inköpslistan ^^ men det är ju inte så att var o vartannan butik har ett enöras som är tillräckligt långt i nackstycket.
Sen visst med en rem och skära en slits, men jag tycker inte att den lösningen är lika snygg som ett enöra med rörligt öra.

Har aldrig vågat köpa enäras. Är rädd att ögglan kan vara tajt för mina storörede vänner. Eller finns det i olika storlekar på "örat" också? Någon som har enöras kanske kan mäta örat åt mig? Skulle nämligen vara perfekt då jag annars måste köpa två träns. Ett med rätt längd på sidostycken och ett med rätt pannband och nackstycke:)
#9 Vet inte hur stora öronbasen på åsnor är, men på dom flesta av mina enöras-träns så är det gott om plats kvar. Annars går det ju alltid att beställa från någon sadelmakare =P

#10 Du skulle inte kunna mäta bredd/längd på öglan åt mig?
#11 Om jag kommer ihåg när jag är ute i stallet så kan jag göra det. Men jag har inte köpt mina i affär, så vet inte om det är samma mått som dom som säljs på hööks osv. Kanske bättre för dig att mäta ett träns du är intresserad av att köpa och se om det kan passa din häst. Eller köp em det och prova, oftast går det ju fint att lämna tillbaka m det inte passar.

Jag har så långt till hästsportaffärer. Närmaste äe ca 20 mil om jag inte tar fel. Så det är en klar för del om någon kan mäta åt mig.
Men det är ju troligast hööks, börjes eller liknande som jag är intresserad av då jag inte håller på "seriöst", så kanske någon som har ett sånt vill vara snäll och mäta?
#13 Ring butiken och be dom mäta. Kolla först hemsidan och hitta ett träns du är intresserad av och ev vill köpa, ring sedan butiken och be dom mäta för dig. Då blir det mätt på just det tränset som du vill köpa.
#5 Nej, vi har inte heller grimmor på i hagen, men om de har varit ute nån enstaka gång eller i stallet med grimma på, så är det snart en enörad grimma. :)
#16 Jag får inte upp någon bild?
#17 jag får det när jag klickar på länken. brukar alltid kolla när jag länkat in och postat mitt meddelande så det verkligen fungerar.

#18 Funkade inte för mig heller. Kommer bara till en sida där det står "image shosted by tripod" eller något sådant, men ingen bild
#18 Har du varit inloggad någonstans när du hittat bilden? Isf kommer vi inte till bilden då vi inte kommer förbi din inloggning. Annars vet jag inte.
#20 underligt. Jag bruakr inte vara inloggad och bilden är från en helt vanlig hemsida.
då gör vi såhär då…. sparar ner bilden från sidan och lägger upp så det inte är direktlänkat. Men for the record, bilden är inte min, jag har inga rättigheter, fast å andra sidan kommer bilden från en bok som är över 500år gammal så tror knappast någon har copyright på den.
#21 Kul att den har både enöras och pannband, men det ser inte ut som om den har någon nosgrimma direkt ;P
Min kompis har en häst utan pannlugg och har specialbeställt ett bannbands-tvåöras. Så det är både två öron och dessutom sitter dom ihop som ett pannband framtill, med lite utsmyckning förstås =P

Vad ska man med nosgrima till:P
#23 Håller med. Men lite roligt att dom ritat så på bilden. För det är väl oftare som hästen har pannband och nosgrimma än att hästen har pannband och enöras.

Men det KAN ju vara så att den som målat inte hade stenkoll på hästar och deras utrustning. Ja menar, kolla kalle anka och liknande. Konstnärer kan vara bra på att rita, men ointresserade av just hästar. De vet att det ska vara "nånting" där men tar sig lite konstnärliga friheter med detaljerna.
#25 fast det är rätt vanligt förekommande i flera manuscript från medeltiden att hästarnas huvudlag ser ut såhär eller att de har ett upponervänt Y i pannan som går från nackstycke till bettet, plus sidremmar från nacken till bettet.
denna är från manesse-codexen
och här är två modeller ur Froissards krönika. Ena med Y-nosgrimma och den andra helt utan pannband. ^^
Sen finns det även helt vanliga träns med bara en rem över nacken, träns med nosgrimma och pannband som är med eller utan käkrem osv. Så jag tror faktiskt att de som skrev och ritade codexarna avbildade utrustningen så som den såg ut.
:)
Tror bara det är utsmyckning. Vi har ju också olika beroende på vad vi tycker är fint. På dessa bilderna så är det ju väldigt mycket krusiduller runtikring, så det är nog bara utsmyckning (ibland med viss funktion såklart, men troligtvis inget "måstefunktion").