Rids in som tvååringar??
Har sett flertalet westernhästar nu som är inridna som 2-åringar. och inte bara suttna på, utan RIDNA. I alla gångarter i form, och spinn och slide stopp. Va sjutton?? Är det allmänt vedertaget att rida in westernhästar vid 2 års ålder eller har jag bara råkat hitta dåliga exempel?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Har sett några annonser på hästnet med 2-åringar som är inridna och skolade i western i princip fullt ut, tycker det är lite konstigt.. Att travhästarna körs in vid 1,5 års ålder är väll också lite tidigt, men i de flesta fall går de med lätt vagn och körs bara i lugna tempon, inga krav på att bära upp ryttare eller att gå i form direkt.
Vad jag vet är det dock vanligast att hästarna rids in vid 3-4 års ålder beroende på hur de har utvecklats.

Förvånande att man aldrig hört talas om det innan när man titt som tätt hör hårda ord mot dressyrsporten som rider in sina treåringar och visar på treårstest. Det är väl ingenting mot att rida sin 1,5 åring (ja jag har hittat en film på det med nu
) som rids i alla gångarter, på stångbett och i spinn och stopp.
Jag tycker det är illa redan att man ska rida så tidigt, men va fasen, rida på stångbett i spinn och stopp på så unga individer?
Helt galet är det. Folk har inte tid att vänta. Har två kompisar som ridit in sina westernhästar vid 2 års ålder. Den ena förstår inte ens att något är fel, men hon är sådan om allt. Hon förstår inte varför det skulle vara fel att puckla på hästen heller och gör det gladeligen mitt framför andra människor. Så hon köpte en tvååring som hon beställde inriden och fick därför vänta på hästen i två månader. När hon sedan fick hästen var hon sur över att den inte var utbildad.
En annan kompis köpte sin häst som föl. Hon är sådan som vill göra allt så bra som möjligt, försöker så mkt det bara går att göra rätt. Hon vill vara snäll mot hästen och hon vill allt väl. Men hon vill allt på en gång. Hon började i tid med allt möjligt och lärde hästen. Hon grejar med hästen varje dag och när hon kommit så långt i utbildningen att det var dags att börja rida så var inte hästen gammal nog. 'ja men sitta upp en liten stund med en liten lätt ryttare gör väl inget'. Så började hon lite smått. När det steget var klart så smög hon sig bara liiiite in på nästa steg. Så höll hon på och vips så var hästen inriden och klar, som tvååring. Dock så slog hästen här bakut, både bokstavligt och bildligt. hästen fick problem med ryggen och hältor. Idag är hästen 4 år och hon vågar nu inte riktigt rida på honom för att han är så instabil i psyket.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag vet faktiskt inte om detta är "det vanliga" utei westernsverige, men det är inte det vanliga häromkring iaf. Eller om det är tillfälligheter. Jag tror att inom western så är det lite "friare tyglar" som gäller för folk, det finns inga strikta riktlinjer att följa (så som inom engelsk ridning) och därmed så finns det plats för alla, både dom som väljer att rida in sina hästar som femåringar och dom som rider in som tvååringar. Likaväl som det finns plats för dom som lyssnar till hästen och dom som väljer att puckla på istället.
Bara för att några hästar ser fullväxta ut vid 2 års ålder så är inte skelettet färdigt förrän tidigast vid 4 år och det är ryggen och längst ute vid lederna som tar längst tid. Det låter rätt liikt dom ställena som " CelsiusT " beskrev i ena historien var problem uppstod fysiskt på hästen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Jag upplever att alla ridstillar har sänkt inridingsåldern på sina hästar, även "vanlig ridning" förr började man med hästarna när dom var 3-3½ år gamla idag går dom treårstest när dom är 3-3½ år gamla.
Sen är det inte så konstigt att hästarn inte håller utan att ben och ryggar ger sig.

Gå in på hästnet, sedan välj Western. på förstasidan en bit ner finns en isabellvalack som är född 2010. I annonsen finns en ny film där han rids avancerat på stångbett. Klickar ni upp filmen på youtube finns fler klipp på samma häst där han gör samma saker, från i MARS. För ett halvår sen alltså.
#7 Det verkar faktiskt lite sjukt. Såg filmen och blir bara så förtvivlad. 2 år, då ska de springa och leka, inte ridas med stångbett :S Även om den inte rids på något våldsamt eller fel sätt och visst, det ser fint ut, men det känns inte riktigt bra.
Usch, tycker det är obehagligt.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Hästen som #7 pratar om slår ju väldigt mkt med svansen (visst är de tsommar så kan ju vara så) dessutom har den knäskydd! varför man nu behöver det på en 2-åring. Förväntar man sig extra stort slitage på änster framknä? Eller har det hänt något tro?
Knäskyddet är för att skydda ifall den slår ihop knäna i spinnen. Att den viftar med svansen i spinnen är ju inget konstigt, det gör väl typ alla hästar. ? Jag är absolut inte för att rida sin 2 åring på det viset som i annonsen. Och verkligen inte på stångbett. Hästen ska ju lära sig att bära sig själv och lyssna på säte o ben inte på ett stångbett. Däremot så tycker jag det är helt ok att rida in den på hösten då den är 2 o sen låta den vila över vintern och sedan börja igen så smått på våren då den fyller 3. Paint och Quarter utvecklas tidigare än tex ett vanligt halvblod. De blir inte lika höga och sätter muskler o massa tidigt.

det där är mer inställingen till hästar än ridgrenen, tvärr förekommer det inom andra grenar också men just western har en tendens att börja inridningen mycket tidigt.
#10 Nej, jag upplever inte att det hör till det vanliga att hästen slår så med svansen i spinnen. Nu är jag inte van att se vanlig reining, men på reined cowhorseklasserna är jag van att titta och där är inte detta fenomen vanligt, även om det absolut förekommer. Dock ser man ofta att dom håller balansen med svansen.Men jag ser det som att hästen i filmen slår irriterat med svansen.
Det med knäskyddet köper jag att det kan vara för att inte slå ihop, även om jag inte själv sett någon som använder det på det sättet.
Knäskydden har jag sett många ggr :) speciellt på träning men även på tävling.
vad ledsen jag blir…..
när Harry vart 2 så hade han haft sadel på sig en eller två gånger, tömkörts med sidepull och provat att ha bett i munnen ett par gånger. Vid 3 så hade jag hängt på honom en 3-4 gånger med månader emellan. När han nästan var närmare 4 än 3½ så började vi inridningen. Det gick på två veckor sen red vi ut själva i skogen. Sen blev det långt uppehåll innan jag började rida honom mer frekvent 2-4 dar i veckan.
Förstår inte att folk har så bråttom, men det har kanske med pengar o göra. och när det gäller pengar så försvinne förståndet hos många…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#14 Jo, men ett kallblod mognar ju långsammare. Nu är jag mer insatt i åsnor, men där skiljer sig "vuxenåldern" från 3-4 till 7 år beroende på storlek och typ.
Men nej, två år är för tidigt att belasta en häst. Finns mycket kul och nyttigt man kan göra från marken istället medans man väntar! Även på trav och galopphästar så är det för tidigt, fast det finns tvåårslopp. Men många tidigt startade hästar håller inte i längden. Pengaintresset ska inte komma före hästintresset. Då kan man hålla på med något annat tycker jag.
Kan tillägga till #3 att även den första tjejen jag berätade om (som köpte sin häst som 2-åring) har råkat ut för bakslag pga att hästen nu har fått ont i ryggen. Hästen är nu 3 år gammal. =(

Det jag tycker är konstigt är att "ingen" reagerat på detta. Det är ju många som har åsikter om den "vanliga" ridningens treårstest t ex där hästarna rids på spåret i varje gångart. ingenting jämför med detta och dessutom 1 år äldre!
#15 fast även om Harry hade vart ett halvblod eller nån annan ras så hade jag inte börjat med inridningen på riktigt före 3-årsåldern över huvud taget.
Sen är det farliga med kallblod kan jag tycka jämfört med andra ädlare raser är ju att kallbloden ofta ser väldigt stabila och färdiga ut redan när det är 2-3 år beroende på hur de vuxit. Senaste två åren har ju Harry vuxit nån cm per år. Mentalt vart han ju redo för inridning tidigare än jag red in honom, men jag ville vänta på kroppen. Sen om jag hade vetat det jag vet idag, så hade jag gjort så mycket så mycket annorlunda mot vad jag har gjort. Men nu är det gjort så då får jag göra bättre med nästa häst nångång i framtiden! :D
Visst vänja vid sadel, träns, tömköra och kanske köra in med lätt vagn eller bara tolka med pulka bakom om det är väder till det nångång då och då under 2½-3 årsåldern…. Men inte arbeta hästen så som det görs helt uppenbarligen inom western eller den traditionella ridningen…..
usch, känner mig mer o mer tacksam över att man ändå är så underlig som man är som inte gör som alla andra. ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#17 Hur menar du? Det är väl ganska många som reagerat på detta fenomen. Men folk gör ändå som dom själva vill.

#19 ja i tråden ja. men jag har aldrig någonsin hört talas om detta utanför denna tråden. treårstesten pratas det ju om överallt.
#20 Jag har hört mååånga diskussioner om detta. Kanske inte så många här på detta forum, men ute i western-världen har jag hört många som tycker illa om detta. Så det är absolut inget ny diskussion som denna tråden bidragit med. Har till och med läst någon artikel om inridning där dom just tog upp varför man inte ska rida in så tidigt som 2-åringar utan vänta, minns inte exakt men tror det kan ha varit lucky rider elle rnågot sådan. Det är ett fenomen som existerar inom westernvärlden och folk vet om det. Vissa tycker det är helt normalt och att det är så det ska vara, andra är upprörda över det och helt emot det.

#21 ja alltså jag menar ute i världen, i resten av Sverige. Western är en relativt liten del av rid-sverige. Att westernhästar rids in som 2 åringar är ingenting som är allmänt känt, inte utanför westernkretsen. Till skillnad från den vanliga dressyren där "alla" oavsett inriktning vet att dressyr/hopphästar rids in för treårstest, och det är ett himla hallå om det.
Det jag menar är att jag undrar ifall alla som ojjar sig över treårstesten verkligen vet att det finns westernhästar som rids på detta vis som tvååringar. Då skulle dom verkligen har något att ojja sig över.
#22 Ja det kanske inte syns utanför westernvärlden. Men där är också en stor skillnad mot den engelska treårstestet. Treårstestet är ett test som är arrangerat av svenska ridsportsförbundet, ett arrangemang som bygger på att hästarna rids in tidigt, det triggar folk till att rida in hästarna tidigt. Inom western finns inget sådant, där finns bara olika människor som väljer att göra si eller så. Det finns ingen organisation som står bakom och pushar folk att rida in sina hästar tidigt, det är varje enskildes mans beslut. Det är svårt att ändra på folks inställning, det vi kan göra är att inte pusha fler att tycka att det är korrekt och vi kan försöka att sprida kunskap. Vi kan aldrig gå in och bestämma hur andra människor ska göra (om man inte får igenom tex en djurskyddslag). Men en stark organisation som svenska ridsportsförbundet kan ta ställning och kan välja att antingen stå bakom tidig inridning eller välja att inte göra det.
#22 Sedan är det ju inte så "att westernhästar rids in som 2åringar". Det är ju inget som är allmänkänt för det är inte så det är, det är alltså inget man kan säga generellt. Man kan inte dra alla över en kant, visst finns dom, det gör det inom alla ridgrenar men jag tror inte det är det vanligaste, även om det absolut förekommer mer än det borde.

Ja fy -en tvååring är ju bara bebisen! Varför ska folk ha så bråttom