Vad ska man tro?
Hejhej! Nu skriver jag här igen om mig och min lilla olyckskorp! Det har gått lite framåt för mig och mitt lilla varmblod men idag fick jag ett bakslag. Red henne på lektion för en kvinna som ridit/tränat western i 10 år och i början gick det bra men i traven bara sprang hon. Fick jobba själv på en egen volt och tillslut blev traven ganska fin och jag var nöjd. Det gick dock inte alls att galoppera denna dag. Den här ridläraren frågade om hon fick prova henne när de andra skrittade av så hon satt upp. Det gick bra i skritten och min häst började ta stöd på tygeln riktigt bra. Sen ville hon prova traven men hon kunde inte få henne att trava överhuvudtaget. Jag sade till henne att hon kan få för sig sådant ibland men då sade hon direkt att min häst inte är inriden och inte kan gå fram för skänkeln. Vad ska man tro liksom? Bara för att hon inte fick fram henne i trav så kan hon plötsligt inte gå fram för skänkeln dvs har inte fått lära sig det. Men när jag rider är det inte ett problem. Samma hände när mon ordinarie tränare skulle få henne att galoppera på lina, det gick inte, men så tog jag tömmen och smackade och vips = inga problem. Min andratränare tycker att hon är hyfsat men däremot omusklad. Håller själv med om att hon är omusklad (och den tränaren jag red för idag tyckte också det), man behöver bara se på henne så syns det direkt! Vad tror ni, är hon lågt utbildad och har jag bara tur eller är hon bara en extrem enmanshäst? Tack för svar, Mikaela
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"

Är hon ommusklad så orkar hon säkert inte trava efter en hel lektion och då är hon rätt klok som maskar och inte går fram för skänkeln.
Om hon är utbildad eller inte kan ju int vi häsr svara på men med mer riding så kommer hon att bli mer utbildad, det problemet löser sig själv.
Däremot skulle jag kolla upp så att hon inte maskar och låter bli att går fram beroende på smärta.
Mitt varmblodssto är väldigt mkt enmanshäst. Hon fungerar superfint för mig, inga problem. Hon kan gå med vilken ryttare som helst på ryggen, men lyssnar inte till vem som helst, otrolig människokännare. Skaffade medryttare på henne och i början lyssnade hon mest till mig (kan sitta på den andra hästen och be henne om saker), men så när hon insåg att detta var en återkommande och trevlig ryttare som gillade henne så började hon att lyssna mer och mer även till henne. Dock kan hon ännu inte rida henne ordentligt på banan, det är bara jag som kan =S
Medarbetare på westernridning.ifokus
Låter precis som mitt lilla sto! Det är nog så det är.. Blev så irriterad när hon sade att min häst inte kan gå fram för skänken för jag vet att hon kan det. Ska fortsätta kämpa med henne. Tack för svar!
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Ni har bara lärt hästarna något som andra inte vet om och då reagerar dom inte så som alla tror att dom ska göra. Ett exempel är en historia om en häst där ägaren hade lärt hästen att galoppera genom att trycka på var sida om manken för respektive galopp, ingen som inte visste det kunde få den i galopp. Ett annat exempel är en släkting som lät en kompis rida sin häst och fick frågan hur får jag till galoppen och svaret blev "tänk galopp så galopperad den" och så blev det.
Så medvetet eller omedvetet så lär vi hästarna ett mönster av vad vi vill, det är därför man alldrig kan rida en ny häst fullt ut förrän man lärt sig vad förra ryttaren har gjort för att få till saker.
Angående muskler så sätter hästar dom eller tappar dom av en anledning, oftast arbete eller frånvaro av arbete kombinerat med rätt kost. Muskler är inget som kommer av sig själva på vuxna välnärda hästar (eller mäniskor), man skall dock fråga sig varför en häst inte sätter muskler, eller med andra ord varför hästen inte vill använda just dessa muskler som man vill att den skall ha men inte bygger.
Anledningarna kan var många, smärta hindrar den att ta i eller göra rätt, träningen kan vara undermålig eller tom felaktig, blir inte Motiverad på rätt sätt, felaktig kost, sjukdom, för lite träning, för mycket träning.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Jag hade ett varmblod som nästan bara stod i hagen och åt. Hon hade muskler som värsta boddybuildern endå! Inte ett uns fett. De generna hade jag velat ha :)
#4 jo visst lär man dom olika saker. Men olika hästar är också olika känsliga för det där. Min quarter är inte alls lika känslig, han fixar nya ryttare på en gång. Min förra vbl-travare hade också lätt för nya ryttare, fast han var känslig så han var lite svar att rida för man fick ha så små hjälpor men han hade inga problem att förstå nya ryttare. Min första häst var också lämplig för nya ryttare och kunde gäckand tvär vägra. Så det är olika hur dom är, oavsett vad vi lärt dom.
Medarbetare på westernridning.ifokus