Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: allmänt-om-westernridning
Läst 2437 ggr
cactux
0

Omskolning? *Lätta övningar

Jag har en storliten häst på 10 år, men i mina ögon känns det som att han inte riktigt gillar den engelska ridningen eller vad det nu kan vara. Han trivs i vilket fall inte med det, så kanske man ska formulera det.

Jag har tänkt lite på att kanske pröva på lite western med honom, som lätta övningar. Har ni några tisp på vad jag kan göra?

Stolt hundägareHund

mikatherider
1

Hej! Var noga med att lära honom grunderna - håller på sätt och vis också på att omskola min häst (; lär honom att stanna med så små tygeltag som möjligt men använd främst sitsen/vikten och var mycket övertydlig(!) och sväng för sits och skänkel i första hand och använd sedan något som kallas neck reining som du kan läsa om på internet. Kort sagt är det att hästen flyttar/svänger för tryck på halsen av yttertygeln dvs att ska du svänga till höger tar du händerna mot höger där yttertygeln lägger tryck mot halsen på yttersidan så ska hästen svänga för det trycket, förstår han inte - visa då med innertygeln men försök att inte ta i bettet så att det blir ett ledande tygeltag (lättare med tunga tyglar). Det håller min häst på att lära sig. Börja i skritt och gå sakta vidare. Ge det massor av tid! Min häst håller på att lära sig att bära sig själv ordentligt med stöd (rids på enkelbett). Men tillvägagångssättet beror helt på vem man frågar, är ingen expert men detta är vad jag har gjort på min häst. Övningar: Stanna gärna mot en vägg eller något som får honom att stanna upp automatiskt så kanske han kopplar ihop det När du tränar på neck reining- var inte så noga med vilken ridväg det blir eller så utan det viktigaste är att han svänger åt det håll du visat. För att koppla ihop det brukar jag använda stora A och C volterna -rid 1 varv på C-volten, gör halt vid X,rid ett varv på À-volten, gör halt vid X, C-volten, halt osv. Tänk på att inte träna in ett mönster så att han inte lär sig övningen utan momenten i sig. Beröm töntigt mycket och glöm inte eftergift! Lycka till!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

PennyScarlett
0

Jag hade ett engelskridet varmblod för ett tag sen som jag försökte skola om :) Hon blev ju inte färdig westernhäst, men hon fattade ändå grejen och jag gjorde lite som föregående talare. När hon inte svarade för trycket så visade man lätt med den andra tygeln, sen var jag supernoga med eftergiften så att hon säkert visste när hon gjorde rätt ^^ tog typ två veckor innan hon började svara hyffsat bra på hjälperna och idag så kan hon användas inom båda ridtyperna

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

CelsiusT
0

Mitt tips är att åka på träningar för en duktig tränare och försöka skaffa dig kunskap själv. Kanske få rida någon/några lektioner på en färdigutbildad westernhäst så du får känslan för hur det fungerar och hur det ska kännas.

Det är ju ett tag sedan du sartade den här tråden. Har du kommit igång/vidare något med din häst?

Medarbetare på westernridning.ifokus