Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 2329 ggr
Gullan_J
0

Min häst är stark!

Jag har ett russ på 4 år som jag rider mest engelsk ridning med. Men jag har några problem, det första är att hon vägrar att ta vänster galopp. Vi har prövat allt. Att vända in snävt och fatta vänster, men det funkar inte, att luta sig så mycket som möjligt till vänster och fatta galopp, och att ställa till höger och fatta, men de är rent av omöjligt. I hagen har hon inga som helst problem med vänster galopp, hon brukar göra ombyten från höger till vänster för att hon föredrar vänster. Jag har ridit för många olika tränare (när jag rider dressyr brukar vi få hålla på ett bra tag innan hon tar vänster galopp. Och när jag rider för hopptränare brukar dom säga: Det gör inget om hon tar höger galopp! Låt henne gå i den!

Några tips på vad jag kan göra? När hon väl tar vänster, ska jag galoppera på då så att hon bygger upp muskler för den sidan eller ska jag galoppera några steg bara så att hon får ett posetivt minne av de?

Och mitt andra problem är att jag gillar inte "munstängarremmar" Alltså en sån här man fäster nedanför nosgrimman. Men när jag rider ut blir hon jättestark och vill bara springa. Hon gapar och drar så jag måste ha en "munstängarrem". Vad kan jag göra för att hon ska sluta dra iväg? Rider på rakt, två och tredelade bett. Vill inte stopp in något annat därinne eftersom hon bara är  4 år , snart 5.

-Bättre ökänd än okänd

Brollan1
0

Oftast när hästar inte vill byta sida så är det för att dom är för svaga i den och det då blir bekvämare att använda den starkare sidan. Se till att använda båda siorna lika mycket i dom gångarter som fungerar för hästen och rid så lite som möjligt rakt fram utan växla mellan sidorna i serpetiner över vägen, lägg volter överalt för att träna hästen symetriskt. I början så skall du inte kräva någon "form" av hästen för den har tillräckligt med att bara ta sig fram på sin aviga sida, om du kräver för mycket så ger hästen mindre och det tar ännu längre tid. Att åtgärda detta tar tid (månader) så hasta långsamt.

Varför tror du att hästen har för anledning att gapa?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gullan_J
0

Jag måste ta tag och rent av dra i henne när jag rider ut! :(

-Bättre ökänd än okänd

Brollan1
1

Sänk kraven och backa utbildningen i så fall för hästen har inte lärt sig varför tyglarna och bettet sitter i munnen. Börja med det först och få hästen mjuk i munnen, mycket serpentiner på EN tygel i SKRITT med mycket böjning, när hästen böjer sig  mjukt och bra på en tygel så övergår du till två tyglar, fortfarande i skritt och kräv LITE ställning av huvudet med yttre tygeln stödjande mot halsen och ställ med inre tygeln, det kan behövas ledande tygeltag i början. Tänk på att alltid ge en liten eftergift när hästen ställer sig rätt. Korta serier på max en minut sedan lösa tyglar utan krav. När detta fungerar (veckor) fortsätt i trav med samma sak och börja varje pass i skritt med samma sak och när det känns bra där så byt till trav, INTE börja böja i trav direkt, utan bygg på det ni gjorde förut. Efter att ni har gjort detta så kommer inte hästen att gapa för den förstår vad du vill med tyglarna och är så mjuk i kroppen att den inte behöver protestera och du slipper sitta och dra i tygeln för att fysiskt försöka få något gjort.

Direkt du har mer än 0.5kg i tyglarna så är det något som inte fungerar och det är vi mäniskor (som skall vara hjärnan i flocken) som måste hitta varför det är så, inte hästen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gullan_J
0

Tack! Detta hjälper nog, och helt rätt, det är vi människor som har satt bettet i munnen och då är det vi som ska se till att hästen trivs med det!

-Bättre ökänd än okänd

PennyScarlett
0

Om hon är en pigg häst som bara vill springa och är svår att stanna så sa en bra hästkarl till mig när jag hade det problemet med en häst, att ta jättelånga skritturer med den och klättra mycket, utan någon trav eller galopp alls, så hästen lär sig att ta det lugnt (om det nu är det som är problemet så att säga)…skulle det någon gång knipa så finns ju "nödbromsen"..att dra hästens huvud sakta innåt alltså…

Jag förstår vilken rem du menar och jag hatar den som pesten…den är inte bra för då kan ju inte hästen gapa, vilket innebär att den inte kommer undan från bettet om den är obekväm med det eller får ont…den trycker dessutom på kinderna och om då hennes tänder är minsta lilla vassa så kommer det att skava upp sår i munnen på henne…

(detta läste jag på en sida med en artikel om bett från en Christine Pamp)

Hoppas jag sagt något som kan hjälpa :) kan tyvärr inte hjälpa dig med galoppfattningen, men det verkar de andra ha koll på!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Brollan1
0

"Gullan_J" Det har gått en månad sedan sist. Har det blivit någon skillnad?

Lycka till

Gullan_J
0

#6 Japp, men häromdan hände en sak som fått det hela att vända lite… Jag red ut barbacka med bara ett vanligt fleecetäcke med en kompis som har en riktigt het häst. Vi skrittade en bit tills vi kom ut på lägdan och där stack jag iväg i galopp iochmed att problemet nästan försvunnit. Andra hästen triggade upp henne och sen var det järnet tillbaka till stallet och vi kunde inte annat än hålla oss kvar. Det hände i onsdags och har endast ridit i ridhuset efter. Men innan har era tips hjälpt jättebra och "munstängarremmen" ligger i soptunnan nu. I värsta fall får jag börja om med tipsen i någon månad nu men värre än så tror jag knappast det är.

-Bättre ökänd än okänd

Brollan1
0

Gratulerar till en framgång och en ny inblick i hästens värld. Skall bara varna för att även om det fungerar en två kanske fem gånger så fungerar det kanske inte sjätte gången, hästar behöver många repetitioner om det man vill lära ut inte är helt naturligt för dom för att det skall bli en vana som sitter i hästen. Att lära om något är ännu  svårare och tar lång tid med återfall.

Så låt det ta tid och var konsekvent hela tiden men undvik inte svåra saker (för hästen) utan sänk bara kraven för att passa hästen så du kan berömma mer än du förmanar så går ni alltid frammåt.

Lycka till

Gullan_J
0

Red henne ute idag och hon var precis som innan "skenturen" :D

Känns som en annan häst en för en månad sen! :) Är så otroligt tacksam för alla tips!

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
1

#7-9 Vad roligt att läsa denna tråden och höra att det blivit bättre!

Att tänka på är ju att en situation med en ny/annan häst faktiskt gör det hela mycket svårare. Tänk på att minska kraven, bara för att det fungerat några gånger på egen hand att dra iväg i galopp där så är det absolut inte säkert att det fungerar med nya förutsättningar. Men fortsätt träna och superkul att höra att du kastat "munstängarremmen" ;P

Hur har det gått med vänster galopp?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gullan_J
0

Sådär med vänster galoppen, men har kommit på ett knep att få till vänster, det är att ha henne utåtställd i fattningarna. Även att "byta" galopp över en bom/hinder funkar! Så dt blir bättre och bättre!

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

#11 Okej, ja det var ju annars mina tips ;P Men det låter ju bra att du börjar lyckas få till rätt galopp. Bara att öva på så att hon blir stark så kommer det mer och mer sen, men det behövs tid för att få till det.

Medarbetare på westernridning.ifokus