W-sadel till varmbl.travare
Hej!
Har en jättetunn travare hemma. Varmblodstravare. Han har smala bogar, smal manke normal/hög manke. En smal rygg där faktiskt ryggraden syns. Men jag matar han massor men han är sån. Rund och go i övrigt.
Han har inte jättelång rygg heller.
Har letat överallt efter en sadel som ska passa. Har en simco lucky s just nu men den är ju alldeles för bred (built up pad under).
Jag vet att jag ska ha en semiquarterbom och maxlängd typ 65, skulle jag tro.
Men det jag VILL veta av er är om ni har/hade samma problem som jag?
Eller om ni vet, har någon sadel som kan passa min gammelman?
Jag vill gärna veta rekommenderade märken så jag kan leta lite själv.
Ja jag hade samma problem ed min första travare. Han var väldigt liten och hög trunn manke. Men han hade inte uppstickande ryggrad (dåliga muskler låter det som?). Hade jätteproblem och fick alltid hålla på med build up pad. Tills pappa, som är sadelmakare, gjorde en specialanpassad till pållen ;P
Har tyvärr inga tips på sadlar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja han har dåliga ryggmuskler, å haft lite problem med vikt och dålig ridning med förra ägare osv…
Haha ja de var ju lyxigt!
Promenader i skog och backar, både för hand och uppsuttet. Hur länge har du haft honom?
Ja de gör vi massor. Jag har matat upp han med kornkross och mustang aktiv å efter de la han på sig jättemycket och började sätta muskler bra :) men det tog 1 år innan jag hittade rätt foder till han. 1 ½ år har jag haft han :)
Oj, vad lång tid det tagit. Men tur att du börjar hitta rätt iaf och att det börjar ge resultat.
När jag tänker tillbaka på min travare så minns jag att han var förj'klig att rida barbacka på. Även när han hade muskler så var han ändå på något sätt lite spetsig över ryggen. Han var riktigt äcklig när jag fick honom men efter 2-3mån så var han ju bättre eftersom han då satt muskler. Men han blev aldrig riktigt runt över ryggen, inte så som min ridtravare som jag har nu är. Hon är som en soffa att sitta på, även om hon inte är tjock ;P
haha ja han är verkligen inte rund över ryggen! Men han är ju rund å fin annars, bara ryggen som de inte finns nåt på. Men det har ju varit värre nu syns bara ryggraden men innan stack den ju upp riktigt..
Haha, de är konstigt hur alla travare kan se olika ut!
#6 Ja verkligen lustigt att dom är så olika. Men jag tror det beror på att min första travare var mkt franskt blod och den jag har nu är mkt amerikanskt.
Fast den jag hade förut var också mkt amerikanst blod i och han var lite mitt emellan. Inte jättebekväm som hon jag har nu, men inte så gräslig som min första ;P
haha! Jag vet inte vad min har för blod i sig, har inte kollat upp de ;) Men nog är han tunn å liten :P
Går att kolla på blodbanken.nu om du vet hans riktiga namn. Skriv in det så kommer det upp längst ner hur många procent ryskt, franskt eller amerikanskt blod han har i sig. Detta handlar alltså inte om varifrån släktingarna kommer utan om vilken ras det är. I sverige säger vi ju bara travare om alla tre raserna men egentligen är det tre olika sorters hästar.
Såhär ser min nuvarande hästs fördelning ut:
Raser
Franskt blod
0.00 %
Ryskt blod
6.25 %
Amerikanskt blod
93.75 %
Åh tack för tipset! Ska se om jag hittar han :)
Han var 100 % amerikanare :)
#12 Ah, okej =) Har han tölt/pass i sig? Det har alla mina travare haft.
Min första travare som var sådär tunn också, han hade den här fördelningen:
Franskt blod
20.61 %
Ryskt blod
0.00 %
Amerikanskt blod
79.39 %
Han har väldigt mycket pass i sig iaf, tölt har jag inte fått känna på vad jag vet.
Varför är de just amerikanskt blod som ger tunna travare? Är ryskt mer stabilare å bredare?
#14 Nej det har jag aldrig påstått. Min dam som är mestadels am. och lite rysk är ju som en soffa att sitta på. Min första däremot var fransk och jag upplever att franska är lite med nätta i typen, men det är bara min uppfattning och vet inte om det stämmer. Och isf har det ju bara med avel att göra. Men tror nog faktiskt att den ryska är lite mer stabil/bred/grov i jämförelse, men jag vet inte.
Okej, lite spännande forskning sådär! :)
Ja men precis ;P