Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: utrustning
Läst 5228 ggr
Zandie
0

Hiss eller hävstång??

Hejsan. Jag har en fråga, en fråga där svaret kanske är ganska självklart för de flesta. Men alla i min närhet säger olika. Men nu till saken. Är ett westernstång ett hissbett eller hävstångsbett? 

Tacksam för svar ^^

740tjejen
1

Stångbett är ett hävstångsbett. :)

kakan89
0

Ett hissbett måste vara rörligt mellan mundel och "stångdel" eller hur man ska förklara det, tex pessoabett.

Så W-stång är alltså ett stångbett.

Lorita
0

Det är väll både och bettet har ju skänklar både uppåt (hiss) och nedåt (hävstång)

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

740tjejen
0

Man kan aldrig få hävstång på ett pessoabett, och skulle man tex sätta en curb på pessoat, så blir det ett ännu grymmare bett.

Lorita
0

#4 förlåt jag syftade på westernbettet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

740tjejen
0

5#

Man kan bara få hissbett om delen där bettet kan löpa i en ring som tex på pessoa eller som ett gagbett fast där är de ju som rep typ.

CelsiusT
0

Då måste jag ställa motfrågan. Vad är ett westernstång? Finns så otroligt mycket olika varianter så det går inte att svara på utan att veta vilket bett man pratar om. Finns både hiss- och häv-stångbett inom western. Men det vanligaste är ju hävstångsbett.

#3 Det blir inte hävstång om det inte går en del uppåt och en del nedåt. Hissbett är när mundelen är rörlig på ringen och löper.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
2

Fast om man tar ett vanligt stångbett och skiter i curbstrapen så blir det ju också ett hissbett…?

Alla bett som har en skänkel ovanför och nedanför själva mundelen (löpande eller ej) kommer ju att hissas utan stopp i form av kedja/curbstrap.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#8 Fast, curbstrapen ser ju bara till att du inte kan ta för mycket + att den (om du har en tunnare variant) kan nypa lite ch ge utökad effekt. Funktionen på bettet är ju detsamma oavsett om du har en stopp-funktion på eller ej. Ett hissbett kan ju aldrig bli stångbett om du sätter på en curbstrap. Hiss eller gag som det också heter är ju när mundelen är löpande i bettringen, hävstång så sitter den fast. Så har jag fått lära mig och kan inte se hur det logiskt sett skulle bli på annat sett.

Elshira
0

#9 Absolut, ett hissbett med helt löpande delar går ju inte att få till stång, men det finns ju vissa kombivarianter som löper en bit och sedan tar emot överdelen. Därefter blir det som ett stångbett utan kedja eller om man sätter dit ek kedja får hävstång "efter en stund". D rings bett eller travbetten dom är eggbett men med en liten "pinne" uppåt som tränset fästs i är ju två hissbett som dock inte kan hissas hur långt som helst och utan att de är löpande. Men ett vanligt stångbett hissas ju lite i munnen tills kedjan tar emot och då blir kraften runt hästens käke istället för uppåt.

Hakuna matata!

740tjejen
0

Hur får du D-ringsbett och eggbett till hissbett, själva mundelen måste ju löpa i ringen.

Elshira
0

#11 Inte vanliga eggringar utan typ halfcheek bett fast "upp och ner". Prova att sätta i ett riktigt d ringsbett så ska du se att det åker upp en bit. Det är ju dock bara begränsat. Blir ju nästan som kimberwick utan kedja och tygeln i stora ringrn, mek aningen mildare ändå. Googla på d ringsbett så kan du nog läsa dig till det i.af. Även ett stångbett utan kedja kan ju heller inte höjas mer än avståndet från mundelen till ringen för nackstycket. Ett hissbett i lösa ringar är ju snarare "steglösa", medan fasta skänklar bara blir begränsat :)

Hakuna matata!

Elshira
0

Men helt on topic, så är ju en westernstång med curbstrap precis som vanligt stångbett, ett hävstångsbett.

Hakuna matata!

CelsiusT
0

#13 Ja dom flesta iaf. Finns ju westernbett som är gagbett, alltså hiss. Inte så vanligt i sverige som det är i tex usa.

Offbeat
0

Hittade denna tråden efter en del googlandes och det jag försöker få svar på är vad som händer om man sätter typ curb strap (skumrem) på ett hissbett? Typ ett nova med kort skänkel upp, lång skänkel ner och sätter curb i själva "munringen." Någon som vet och har svar, kallas det för något speciellt för jag vill hemskt gärna läsa på om detta!

CelsiusT
0

#15 En "curbstrap" sätter du inte i munringen om du har hävstång och gör du det på ett hävstångsbett/hissbett så har det absolut ingen inverkan.

En curbstrap sätter du i den ringen som är ovanför munringen. Den gör dels att du inte kan ta för mycket i bettet samtidigt som den stramar åt om underkäken när du tar för hårt (vilket inte är snällt så man ska inte använda den som en "stopper" och tro att du kan dra hur hårt som helst för du har en curbstrap), vilket är orsaken till att man inte får lov att ha för tunn/smal curbstrap på tävling.

Offbeat
0

#16 Okej det var mer än vad jag hade fattat! Men någon verkan måste det väl bli? Eller det kanske bara stadgar upp det hela lite, jag upplever att det tar stopp tidigare med den än utan och då har jag haft den under käken i munringen.

Har endast detta bett någon gång i veckan och får sytrådskänsla i tygeln, men tänker ändå att jag nog är lite elak mot min framtunga häst. Så att jag sliter för hårt är ingen risk.
Har provat lite olika konstellationer som du säkert redan räknat ut.. Ska testa att sätta den i samma ring som sidostycket då, för det är där den gör "nytta" om man behöver den?
Kan tillägga att det nog är en skumrem jag köpt, men det är väl typ samma, rätt smal är den iaf!

CelsiusT
0

#17 Ptja, det kan ju möjligtvis vara en pytteliten inverkan beroende på hur bettet är utformat men normalt sett har den ingen inverkan alls och det lilla som ev. skulle kunna ge inverkan är så minimalt att det inte har betydelse. Det har egentligen ingen som helst effekt om du sätter det i munringen på ett stångbett, mer än som du säger att det kan stabilisera upp det en aning.

Men det har inte ens den effekt som det har på tränsbett (där du ju såklart sätter curbstrap i munringen). På ett tränsbett så har du curbstrap för att stabilisera och se till att bettet inte kan åka igenom munnen. Men på ett stångbett så har du ju redan den funktionen av skänklarna, alltså är curbstrap i munring helt onödig på ett stångbett.

CelsiusT
0

#17 Förlåt, ser nu att jag skriver stångbett när frågan egentligen gällde hissbett. Men samma sak gäller ändå ;P

Offbeat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Ska det sitta såhär då för att göra skillnad? (:

CelsiusT
0

#20 Ja det är rätt placering på utrustningen. Men om det är i slak tygel så ser den ut att vara väldigt hårt spänd tycker jag (för att tolka från en bild utan att ha känt på den i verkligheten). Tänk på att den remmen inte enbart är en stopp (speciellt när du har en så pass tunn rem) utan även ger ett tryck vid tygeltag. Med så spänd curbstrap vid stillastående så är det inte många millimeter du kan röra tygeln utan att den ger ett tryck (tolkat efter hur det ser ut på en bild, kan såklart inte veta säkert hur hårt du spänt om man känner på det, men det ser hårt ut).

CelsiusT
0

Offbeat
0

den sitter ganska exakt lika hårt som vad jag kan se på bilden där, men han är så hemskt hårig nu så jag förstår synvillan, kommer bara använda bettet ibland och variera med och utan curb till jag kommit fram till vilket som känns bäst. tack för all hjälp :)

CelsiusT
0

#23 Okej, ja som sagt är det inte alltid som man ser ånt ordentligt på en bild ;P

Min personliga åsikt är att man ska ha curbstrap på stång…