Ny här!
Ny medlem här och hoppas på mycket roliga tips och råd inom westernridning.
Mest snokat runt här bland forumen men kände att det får väl vara dags att presentera sig själv också! :)
Mitt namn är Stephanie jag är 20 år och bor i Skåne. Har ridit större delen av mitt liv. Mitt första ord var "apple" som var häst (man gav ju trots allt äpplen till hästar!). Utöver hästar har jag alltid älskar djur av alla dess slag. Haft råttor, hamstrar, fiskar, hundar, fåglar. Just nu har jag två kakariks och fem undulater, 20 st gråsparvar ute i trädgården och hästen. Men vi bor på gård och där finns hundar, katter, marsvin, kaniner, gerbiler, hästar och några amerikanska hästkrafter i garaget med ;)
Har dock bara ridit engelsk stil tills jag av en slump hamnade på en lokal westerntävling. Blev fullständigt betagen av hur annorlunda det var jämfört med hoppning och dressytävlingar. Det var en härlig känsla utan arga tränare eller stressade ryttare. Utan härligt samspel mellan häst och ryttare, vilket är en viktig faktor för mig.
Min häst är ett 10 årigt kallblod som heter Tarzan. Vi har haft honom sedan han var 1 år. Han är en häst full med upptåg och gillar testa gränser. Han är väldigt smart och lärt sig allt från höger och vänster till att oönskat öppna grindar ;)
Hur fin han än är i själen har vi haft problem med hans busiga humör vid ridning. Nu till våren 2012 började jag läsa mer om westernridning och kom över information om att westernsadlar hade större avlastningsyta än en engelsksadel (Vilket var fullständigt logiskt för mig som hängde med på fysik lektionerna!) Så jag köpte en westernsadel istället för bil och började rida honom med den istället. Vi märkte att han blev mycket mer avslappnad och började bygga muskler på ett annat sätt. Även fall han gillar att testa gränser fortfarande så blir han inte riktigt lika het längre. Och numera kan vi rida honom på bettlöst vilket var mycket svårt förr. (Värt att nämna är att hans engelska sadel passade honom utmärkt. Men jag tror att med westernsadeln fick han mycket mer frihet för bogbladen. Där fanns inte kåpor som gick ner över som jag upplever det finns på engelska sadlar.) Så då blev western en självklar sak för mig och min mamma som även hon köpte westernsadel till vår andra ridhäst :) Ridturerna är extra sköna och hästarna är extra glada!
Nu är mitt mål att spara om mina pengar och köpa den där bilen med drag så vi ska kunna börja träna western tillsammans också!
Det var väl allt om mig och min Tarzan! :)

Hej och välkommen 
Välkommen! Hoppas du ska trivas. Kul att ni blivit intresserade av western. Det är verkligen skillnad på westerntävlingar och engelska tävlingar. Men det är även skillnad på westerntävling och westerntävling ;P Hoppas du får tag i en bra bil snart så ni kan komma er iväg på träning (om inte det finns möjligthet att ta hem en tränare redan nu?).
Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack så mycket!! Känns som jag kommer kunna få mycket hjälp med det teoretiska här iaf :)
Jag kan tänka mig det är rätt mycket action på vissa westerngrenar verkligen! :) Tyvärr har vi inte fått upp paddock eller liknande sedan vi flyttat. Huset var i större behov av renovering än en paddock tydligen ;) Själv hade mamma och jag priotera tvärtom, haha! Så tränare kan inte komma hit här heller än :( men allt tar sin tid det får man ju tåla!
#3 Ja jo det är ju så.. Ibland får man låta var sak ha sin tid =)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vilken otroligt vacker häst du har!
började dregla lite nu kände jag xD
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter