Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: nyheter-i-hästvärlden
Läst 3665 ggr
[chouwa]
2

Böter för tutande på hästar

En medelålders man har dömts till 40 dagsböter för att inte ha tagit hänsyn till mötande hästekipage.

I stället för att sakta ner ökade mannen farten och tutade dessutom när han mötte två ryttare på en mindre landsväg vid Torna Hällestad, öster om Lund.

Den tutande bilen passerade på mindre än en meters avstånd och ryttarna blev båda skrämda men de trafikvana hästarna klarade av situationen.

Rätten bedömer ryttarnas vittnesmål som trovärdiga och konstaterar att bilföraren genom sitt körsätt så allvarligt brustit i omsorg och varsamhet att han döms till böter för vårdslöshet i trafik.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=56948&a=B%F6ter%20f%F6r%20tutande%20p%E5%20h%E4star

Folk borde verkligen ha mer respekt för varandra! Skrikandes

Jag hade blivit vansinnig om någon tutade på mig när jag satt till häst.

Glamgirl
0

Vad arg man blir! Skrikandes
BRA att han får betala böter!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Dior
0

SkrikandesOoo, fasiken, vad arg jag hade blivit.Skrikandes Riktigt bra att det anmäldes och blev nåt av det, för vilken hemsk olycka hade inte DET kunnat bli??!

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Stephanie
0

Jag tycker att man borde få lära sig på trafikskolan hur man ska göra när man kör förbi hästar Obestämd Men man märker skillnaden på folk som kör förbi hästar, vilka som är "hästvana" och inte. Mamma saktar alltid ner, kör försiktigt förbi och vidare en bit, sen ökar hon hastigheten sakta. Pappa kör sakta förbi och gasar på när man kommit förbi hästarna Skrikandes

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[chouwa]
0

#3: Det håller jag med om att man borde få lära sig!

Dior
0

När jag gick på körskolan minns jag att de faktiskt tog upp det. Att är det hästar på vägen SKA man sakta ner, om det går, lägga sig i vänster körfält, och om ryttare/kusk signalerar stopp, skall man även göra det. Annars kan man bli fälld för vårdslöshet i trafiken, om något skulle gå galet. Har det ändrats, alltså?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CelsiusT
0

Jag är ung och tog körkort för 2 år sedan. När jag läste så fick jag lära mig hur man kör förbi hästar (sakta ner, hålla ordentligt avstånd, vara uppmärksam på signal från ryttare/kusk osv). Jag gick inte på körskola utan läste hemma själv, så antar att det stog i körskoleboken om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Stephanie
0

#5 #6 Jag vet inte om det kanske är något man får lära sig? Då får jag väl gnälla över att ingen verkar komma ihåg vad det är de lär sig Flört

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lorita
0

Det är ofta läskigt att vara ryttare i trafiken Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

PennyScarlett
0

Usch, påminner om en granne till mig som inte gillar hästar och har satt upp grindar för sina vägar för att man inte ska kunna rida där. Han kör som en pårökt förbi hästarna och är så jävla aggressiv och opålitlig att jag och min ridkompis seriöst är rädda att han kan få för sig att köra på hästarna, bara för att han hatar dom så mycket.

Kan ju dock säga att det skulle bli något utav det sista den mannen gjorde! Skrikandes (skämtar inte när jag säger att han skulle kunna få för sig en sån sak)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

rudyC
0

lol det var ju ryttarna som blev mer rädda än hästarna haha