Westernridning iFokus

Westernridning

Etiketttävling
Läst 2564 ggr
Mantissa
0

Man och svans

Jag har fått veta att man inte får fläta/knoppa manen i wersterntävlingar och att man inte får använda någon form av utsmyckning eller kosmetika på hästen. Gäller det även man och svansspray? Mina har näligen extremt tunn man och svans och jag är rädd om vartenda hårstrå. Så jag sprayar rikligt här hemma:) Ibland även på pälsen för att det fastnar mindre sand i pälsen då. Måste det tvättas bort innan en ev tävling?

yadhayezibas
0

Manspray få man ha. Även glitter o glans i svans o päls. Många har även hovlack :)

CelsiusT
0

Ja vanlig spray är helt okej. Hmm, inte knoppa manen men fläta får man väl göra? Beror kanske på vilket regelverk? Jag ställde upp i en showmanship at halter (tror det var wras) en gång och ville då göra hästen extra fin (i vanliga fall så har jag hästen naturlig och tävlar inte i sådana showklasser) och ville då fläta manen. Läste då regelverket och kom fram till att jag fick fläta hästens man men inte det som är vid manken. Domaren sa inget om det och jag fick mina poäng.

Det är ju lite svårt med westernridning och tävling iom att det finns flera olika regelverk att hålla ordning på. Sedan gäller ju även lite olika för olika grenar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

yadhayezibas
0

Man får fläta :)

Mantissa
0

Men på senaste tävlingen som min ridskola anordnade så sa dommaren på tävlingsregelgenomgången att flätning och utsmycknad av hästarna inte var tillåten:/ Var trail, pleasure, western riding bla. C-E klass

CelsiusT
0

#4 Vad var det för tävling, vad var det för regelverk?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
0

kolla på wrx hemsida, det är den senaste tävlingen de hade:)

Denna kommentar har tagits bort.