Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 1775 ggr
Pelzi
0

Börja rida på repgrimma?

tänkte testa rida min medryttarhäst på repgrimma har inte tillgång till ridbana så man får börja i skogen, tänkte ha träns under repgrimman enkelt träns utan nosgrimma han rids på 2 delat bett nu och rids alltid på lösa tyglar och man måste använda mest vikthjälper på han annars blir han irriterad om man drar han i munnen eller håller kontakt. och det funkar ju bra. tänkte testa rida med tränset under och repgrimman på och ha det som nödbroms i fall han skulle börja dra i väg eller bli förvirrad. man kan ju knyta fast tyglarna från tränset fast i manen framme så man kan ta dom om det behövs. tycker ni att det är en bra ide ? och har du några tips som man kan använda sig av i början?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Shoshone
1

Inte för att verka opptimistisk men jag tror du gör en höna av en fjäder 🤐
Du kommer nog att märka när du väl ridit i den att din medryttarhäst är än känsligare med repgrimman än med det vanliga bettet i munnen.
Förvirrad tror jag inte han blir och det är väldigt mycket enklare för en häst att ta ett bett och sticka än vad det är att ta ett nostryck och sticka.
Det kommer de inte undan.. + att hästar kan vara väldigt mycket känsligare på nosryggen än vad de är i munnen :)
Lycka till, det kommer gå jättebra!
Själv insåg jag efter att ha ridit i repgrimma att jag lika bra kan rida i vanliga lädergrimman😉 
Uppdatera gärna resultatet! :)

Pelzi
0

Jaha så blir dom känsligare med nos grimma det tänkte jag inte på men jag kan testa helt utan då bara med repgrimman ska och rida på torsdag eller fredag :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

CelsiusT
0

Kan du leda din häst i repgrimma? Kan han stanna, svänga/vända för tryck från nosgrimman när du leder? Fungerar bara det så kommer det nog gå fint och jag tror knappast han blir förvirrad ;P 

Men att ha tränset, som du vet fungerar, under är inte fel första gången, alla blir inte känsligare för repgrimman. Man vet aldrig hur det går första gången (men man märker det ganska snabbt). Har du w-sadel så häng tygeln från bettet över hornet bara.

Men inser att du skulle ridit igår eller i förrgår. Provade du repgrimma? Hur gick det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mantissa
0

Ni som rider med repgrimma, fäster ni tyglarna vid knutarna på sidan av nosen eller i knuten under käken?

CelsiusT
0

Jag fäster oftast under käken. Men det beror på vad jag vill ha för effekt. Sätter man tyglarna under käken (i stora öglan) så fungerar den som en bosal och har samma effekt som när man leder med den. Sätter man tyglarna vid knutarna på sidorna så blir det mer som att rida i en vanlig grimma eller i en sidepull.

Medarbetare på westernridning.ifokus