Hästen saknar framåtbjudning
Hej! Jag har en underbar paint häst (foderhäst) på 9 år som är tränad i pleasure, trail, hunter osv. Men vi har ett problem. Utomhus är hon en fantastisk lätt häst att rida och lyssnar väl för hjälper men när man rider inomhus tappar hon framåtbjudningen totalt. Hon lyssnar inte för skänklarna, "masar" sig framåt men endast i skritt! I trav och galopp har hon bjudning.. Det är alltså bara i skritten hon saknar bjudningen.. Har provat att rida i engelsk sadel och western för att se om det har en betydelse men icke. Har försökt motivera henne genom att hitta på nya uppgifter hela tiden med ett litet (liiitet) positivt resultat.. Ngn som har ngt tips? ): ska prata med ägaren då hon kommer på besök imorgon.. Tacksam för svar!
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Vad tycker hon är kul? Gillar hon bommar? Gillar hon trail-hinder? Min dam får mer bjudning av hindren.
Kanske det hade varit idé att prova barrel race några gånger inomhus så hon får göra något helt annat som dessutom är lite fart i så hon får mer bjudning (bjudningen i skritt kan komma även om man jobbar i högre tempo och man behöver inte köra BR i högt tempo heller).
Göra snabba övningar i skritten? Tex snabba vändningar mot väggen, börja i skritt, sedan trav och kanske även i galopp, tempoökning med exakt samma övning kan ge högre förväntan även vid längre hastighet.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Det är nästan omöjligt att svara på utan att se er, det kan vara din sitts som inverkar på henne tex.
Mycket halvhalter, brukar hjälpa + tepoväxlingar i skritt alltså, håll igen henne så hon hår lite långasamare än det slöa hon går nu öka sen till det tepo hon vill ha beröm - hålligen-öka-beröm osv
Då kommed du både få en häst som lyssnar och så småningom kommer hon att förstå att du vill att hon ska öka skritten men det kommer ta tid.
Hej,
förlåt att jag inte sett era svar, men tack för att ni svarade!
Det går nu mycket bättre för oss och jag har renodlat henne en hel del och nu lyssnar hon betydligt bättre. Hennes ägare trodde att hon körde med mig så nu har jag tränat mycket ledarskap och efter att hon börjat respektera mig mer och mer går det bättre och bättre (: Det blir alltmer sällan jag måste kämpa för framåtbjudning! (:
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Vad roligt att det börjat gå bättre! =)
Medarbetare på westernridning.ifokus