Hur ser era stall ut?
Är nyfiken på hur era stall ser ut. Jag har en dröm att om ett par år kunna bygga eget stall och lösdrift, i westernstil!
Jag vill se bilder på era :D
Ja det har jag också en dröm om. Får bli sen när vi hittar vår gård att köpa. Just nu hyr vi lägenhet på en gård med stallplats och det stallet ser verkligen inte ut som jag skulle önska att det gjorde - förutom en sak! Gödselstaden är inomhus!! Jag går från stallet, genom logen och "ut" på baksidan där det är en landgång och väggar + tak över, så tippar man på sidorna om landgången. Underbart när det regnar att veta att man slipper gå ut och vingla med skottkärran.
Men det är opraktiskt stall för enda vägen till logen är genom stallet vilket gör att det blir mycket spring genom stallet eftersom vi är många som bor i olika hus/lägenheter på gården och ute på logen finns bla ved som folk hämtar. Lite jobbigt när hästarna blir väckta en timme innan jag gått upp och har då stått och trampat runt hungriga.
Nackdel också är att det är samma cementgolv i sadelkammaren som utanför, det gör att det blir kallt där inne och även fuktigt trots ventilationen och värmeelement.
Annars har vi isolerat stall med: 3 storhästboxar (+2ponnyboxar), spolspilta med tillgång till varmvatten (dock betalar jag uppvärmningen och det tar tid att få det varmt), stallgång med pelare i mitten vilket gör att man ställer hästarna mellan pelaren och boxarna och då kan man ändå passera med skottkärra/häst osv vid sidan om, toalett+handfat, vattenrum med vask, loge för förvaring av tex hö, låst sadelkammare med värme.
Har tyvärr inga bilder.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag har mina på lösdrift

Jag har sjukboxar också men dom är upptagna just nu
#2: Vilken söt häst :D

#2 tack
#2 Har du bara grus som bottenmaterial i din ligghall?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#6 just nu ja, för vi har just bytt botten och hästarna brukar inte ligga där det gör dom ute höet, så ett tag ska jag testa med bara grus medan dom trampar till botten.
Hej,
min foderhäst står uppstallad i ett jättestort varmstall med ca 75-80 hästar (: Fast i min stall-länga är vi bara ca 12 st (:
Stallet är/har välisolerat med ett ridhus anslutet till stallet (20x60), en utebana (20x60) och ett litet oisolerat ridhus precis bredvid stallet (20x40). Stallet är som sagt väldigt stort och ser ut lite som ett stort H och sen ridhuset+cafeterian anslutet till H:et. (: vi har en hel del skötspiltor och tre spolspiltor varav en varmvatten + 5 uppvärmda sadelkammare och ett skåprum. Sen har vi en smedja där vår hovslagare verkar och ett gäststall anslutet till ridhuset där ev tävlande eller andra kan stalla upp ibland (: Vi har två stooora foderkammare och två extra boxar i ett litet kallstall. Tvättstuga/torkrum, verkstad och persedelrum med diverse saker till ridskolan på stallet. Fyra toaletter och eget internet i cafeterian (stort plus haha). Försöker hitta några bilder (;
Hon går då (som ni kanske förstått) inte på lösdrift utan går ute 8-16.30.
Det är ett riktigt hoppstall tyvärr så jag är ganska ensam med min lilla paint men det gör ingenting för alla är så snälla och öppna mot western (: När jag blir stor ska jag bygga ett riktigt fint western/ranch stall och skaffa många fina hestar (:
De stora plusen är att det ligger centralt och bra, har ändå hyfsade ridvägar (även om kommunen nu börjat bygga in oss), bra och van stallpersonal, underbara träningsmöjligheter, trevliga hästägare och annat folk (:
Det finns dock några minus, t ex att det är stor brist på hagar, lyckligtvis berörs inte jag av det, gödselstacken är lite knölig att ta sig ut på, ridhusunderlaget i stora ridhuset är lite knackigt.
Planritningen kommer här, har tyvärr inga bilder då stallet är så pass stort, skulle nog behöva ta en helikopterbild! (: (min lilla paint står i boxen näst längst ner till vä i den blåa längan!)
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Oj snacka om stort! får man fråga vad du betalar för att stå där?:)
Hehe, jadå. Betalar 6000kr/mån exkl hovslagare (: då ingår: foder, strö, in och utsläpp + hage, skåp/förvaring och massa trevliga buddies! (:
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"