Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: övrigt
Läst 1163 ggr
Gullan_J
0

Show, cowgirls?

Hej! Till hösten (vet att det låter långt bort, men vill börja planera redan nu) har vi en show i stallet, där man får visa upp sig, göra nummer, tävlingar osv. Då hade jag och min kompis tänkt vara med på våra b-ponnys och vara "cowgirls". Liksom rida i full galopp runt tunnor och så. Och självklart klä oss som cowgirls. Så nu behöver jag era tips, på övningar som tränar både mig och min ponny innan Barrel racet? Och vad ska jag ha för kläder och vad ska ponnyn ha? Jag vill inte direkt köpa en riktig westernsadel för en 10min-uppvisning… Men vi vill vara "rosa", hon har ju rosa träns, schabrak, benskydd osv. Sen hur bör jag klä mig, typ rosa shorta och westernchaps? 

Tacksam för svar!

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Vet du hur barrel race går till? 

Mitt tips är att haka på en clinik så ni får lite inblick i hur barrel race fungerar och vad det är så kan ni där få lite tips på hur ni ska träna. Barrel race cliniks brukar inte kosta särskilt mycket. Var bor ni? 

http://en.wikipedia.org/wiki/Barrel_racing

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Det viktiga med en barrel race häst är att ha bra vändningar, det är inte så lätt som det ser ut. Få hästen att vända med rumpan under sig.

Gullan_J
0

Vi bor i jämtland, 10 mil norr om östersund. Jag har en snabb och vändbar hopponny som jag ibland blir orolig att hon ska välta i svängarna, kompisen har en seg och lugn 5-åring.

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Okej, ja där upp kanske det inte finns så många barrel-cliniks ;P men vet du hur barrel-banan ser ut?

Gullan_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, I know :) Är detta rätt? :)

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Nope. Först dom två tunnorna i botten, sedan den längst bort. 

Tex först den vänstra (inifrån och ut) sedan korsa din väg och runda den högra (inifrån och ut), sedan korsa din väg när du rider upp till den tunnan längst bort och rundar den och sedan i mål.

CelsiusT
0

Man får välja själv om man vill börja med den högra eller den vänstra tunnan först.

Gullan_J
0

Aha, vad bra att du sa det! :) Är det någon speciell övning du rekommenderar att träna på som stärker både mig och ponnyn?

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

Jag är inte jättebra på BR men som jag tränat och snappat upp vid träningar är att: rida fram till tunnan (och vid anridning mot tunnan hålla avstånd till den, sikta ungefär 2m innanför tunnan när du rider mot den), gör halt vid tunnan, vänd hästen och driv på ut från vändningen. Tänk på att hålla hästen rakställd/lätt utåtställd igenom vändningen så hästen vänder med bogen före och inte tappar bogen för att den dras runt med tyglarna. 

När man börjar få till det så räcker det med en halvhalt vid tunnan, men i början är det bra att göra en hel halt så hästen verkligen stannar upp och att man själv koncentrerar sig och blir noggrann i ridningen runt tunnan. Det hjälper för tekniken runt tunnan.