Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 3139 ggr
ssandraN
0

Behöver tips på övningar

Har en paintvalack på snart 3 år som ska ridas in. Suttit på honom några gånger utan problem. Men känner att jag kört fast lite och skulle behöva tips på både NH övningar och nästa steg i själva inridningsprocessen. Har ingen möjlighet att åka till tränare innan våren. Tacksam för alla tips! :)

CelsiusT
0

Oj, så otroligt svårt när man inte vet hur hästen är och hur mycket den kan. Men tömkörning är bra för unghästar, då får dom lära sig att gå först och dessutom att lyssna till röstsignaler. Jag brukar lära in röstsignal för skritt, trav, galopp, halt och backa, lättare att ta det med sig upp på ryggen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ssandraN
0

Har hört att man inte ska tömköra hästar som ska ridas western eftersom dom lär sig fel "styrning"? Att man då får dubbeljobb sen när man ska lära om hästen när man väl ska börja rida den. TRor du det kan stämma? Longering är ju ett alternativ då kanske. Men där har ja också hört att de inte ska va bra för dom får stora spänningar i nacken av det, och kan få andra fel. Och att man absolut inte fick longera med kapson eftersom hästen hela tiden är tvungen att "balansera" huvudet då. Struntprat eller inte är frågan? Ska leta upp sidan jag läst de på så kan ja länka den om ja hittar den :) Löslongera ska tydligen va bra, men har ingen rundcorall. KÄnns som de blir för flamsigt om han ska kuta runt lös på ridplan.. Han kan backa och är på god väg att lära sig "stilla" lös. HAn kan inga röstkommandon på gångarter. Rätt så duktig att gå undan för tryck. VÄldigt lugn för sin ålder. Har ridit hela livet, men NH och western är ja en riktig nybörjare på.. man läser ju så mycket, man vet ju aldrig vad som stämmer eller inte. Är jätterädd att göra fel med honom ..

CelsiusT
1

#2 Nej jag tror inte hästen blir förvirrad av tömkörning inför westenrridning. Min häst har inte blivit det iaf. Jag kan inte så mycket om engelsk utbildning, men kanske det skiljer på hur man tömkör? Nää jag vet inte. Tror faktiskt inte det är så stor skillnad.

Longera beror ju på hur man gör. Jag skulle aldrig longera långa tider och inte heller med inspänningar. Jag tror inspänning ger spänningar. Men vanlig longering (så som jag jobbar) ger absolut inte spänningar. Jobba hästen med ditt kroppsspråk och be den forma sig för dig genom energitryck (är du dålig på det så kan du förlänga dig genom en pisk). Sedan beror det väl på vad man vill ha ut av longeringen. Vill man lära hästen att bära sig korrekt och jobba den som om man satt på ryggen? Vill man lära in kommandon för olika gångarter och styra hästen från marken? Vill man få hästen att gå undan för energitryck? Vad är syftet med longeringen är nog den fråga man måste ställa sig..

Löslongering är bra och jag ser ärligt talat inte så stor skillnad på när jag löslongerar eller när jag longerar med lina. Jag jobbar hästen på samma sätt med samma villkor. Skillnaden är att i paddocken använder jag lina för att begränsa utrymmet, i corallen använder jag väggen för att begränsa utrymmet. Löslongera går även fint att göra i padock om man bara vet var man ska hålla sig i förhållande till hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ssandraN
0

Okej. TACk för tipsen. Ska prova jobba lite med det här så få vi se vad vi gör för framsteg :)

ssandraN
0
yadhayezibas
0

Även westernhästar tömkörs vid inridning. Ofta med sadeln på för att samtidigt vänja sig vid den. :)

Brollan1
0

Gå in på http://naturalhorsemanship.ifokus.se/ och läs.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

massor med roliga övningar som är bra att ha gjort och att både du och hästen kan innan inridning. :)

Sedan enklare övningar att öva på när man väl kommit igång med inridningen. Samt att se till att lära in One rein stop som en säkerhetsgrej och nödbroms.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.