Hur ska den sitta??
Jag köpte en ponnysadel för flera år sedan som jag inte har kvar. Med sadeln följde en teddyfodrad brösta. Jag skickade inte med bröstan (den var defenitivt inte original eller passade till sadeln) när jag sålde sadeln, mest för att jag inte ville få frågan "hur ska den sitta?". Jag har verkligen ingen aning. Delen som går mellan frambenen fattar jag tror jag, även om just den sadelgjorden som var på ponnysadeln inte hade någon sån där "ring" i mitten. Men själva Y delarna har jag noll koll på. Det är bara ringar i delarna på Y-t (utom nederdelen), och det finns inget på sadeln som skulle kunna passa. Fattas något? Nu behöver jag egentligen ingen brösta, men jag hittade denna när jag städade i sadelkammaren så nu måste jag fråga er som kan sånt här👋
Vanligast är att det i ringarna på bröstan sitter vars en läderrem som är ställbara. Sedan beror det på hur sadeln ser ut, antingen fästar man dom i D-ringar som sitter i conchosarna fram på sadeln eller så fäster man dom i rigg-ringen (den där sadelgjorden sitter fast), men det beror som sagt på hur saden och hur bröstan ser ut (hur bröstan är skuren avgör om den ska sitta lågt eller högt).
Vanligt är att man sätter typ kabinhakar i änden på läderremmen på bröstan för då kan man lätt haka i D-ringarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus

ok, så det är extraremmar som gäller som jag misstänkte, tack!
Japp ;P