Strulhäst
I brist på bättre rubrik men…
Jag är jättegrön ryttare. Jag är rent av höjdrädd. Vi skaffade en häst som är 13 nästan 14 och som varit utmärkt nybörjarhäst tidigare för barn osv.
Varje gång jag hoppar upp på henne eller andra hästen som är yngre och livligare så händer nåt som skrämmer mig mer.
Tindra: Hoppat jämfota och nästan stegrat för hon blir rädd av att jag är nervös.
Cheyenne: Blev biten av Tindra då jag satt på, stegrade nästan. Blev ett stort fult sår som tog massa veckor att läka.
Tänkte rulla sig med mig på
Vägrar gå dit vi ska även om hon blir ledd
ruskat sig så jag nästan föll av
etc etc.
Denna 13åring (Cheyenne) verkar ha tappat förtroendet för mänskligheten, för hon vill verkligen inte bli riden. Om andra hästen (Tindra) är med blir Tindra avis och bits, och om Tindra INTE är med så vägrar Cheyenne ta ett enda steg ens med en erfaren ryttare.
Vi kommer tillkalla ridtränare för båda hästarna beter sig märkligt, men vad mer kan man göra? Jag har försökt leda henne och försökt bygga förtroende och tillit men hon verkar inte bry sig ett skvatt om att jag är där. Hon är världens goaste i överlag men hon verkar verkligen ha tappat förtroendet för människor.
Alltså… blä. :(
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vad hon är lik min till utseendet ;P
Ptja, att leda och gå promenader är jättebra för er båda. Tänk även på att gärna hitta på saker tillsammans, så ni inte bara går rakt fram på en väg utan hellre går i skogen över bäckar och på broar, över stock och sten osv. Ha gärna med lite godis så hon tycker det är kul att vara med dig.
För din egen höjdrädsla och nervositet så kan det vara bra att göra annat än att just rida på hästen. Till en början så är ju ändå ridandet inte så mycket ridning utan mest åka häst. Då kan det vara bra att göra sånt som att bara sitta på hästen, eller till en början hänga på hästen (då känner du att du lätt kan glida av utan att det blir farligt). Lek sånt som man gjorde när man var barn, "plocka äpplen", "jorden runt" osv, när hästen står still så det inte är så läskigt. Då blir du trygg och avslappnad med hästen och hästen blir avslappnad med att du är där.
Sen är det där med att tillkalla en instruktör jättebra idé.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ställ frågan i http://naturalhorsemanship.ifokus.se/ det är nog där detta hör hemma, åtminstone hästhanteringen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
tack :)
Ja det finns nog fler som kommer svara där, men man får jättegärna fråga om sånt här med för det finns nog en del som är på detta forumet som kan svara som inte läser på nh.ifokus.
Frågade här eftersom vi rider western här så tänkte att kaanske någon hade tips. :) Har dock efter massa funderande kommit fram till att jag ska jobba på mitt och hennes förhållande och tillit tills hästtränaren/ridläraren kommer hit om några veckor. :)

Äntligen kan jag koncentrera mig lite och kanske ge något vettigt tips. (är inne på min andra penicillinkur mot bihåleinflammation, vilket är första gången på 25 år som jag äter penicillin🤢)
Vad jag förstår är huvudproblemet Cheyenne och att du har problem när du sitter upp på henne, att hon stegrar tyder på att hon känner ett vist obehag, hon är ju riktigt inriden och detta är något nytt vad jag förstår.
- Det första du ska göra är att kolla hennes rygg så hon inte har ont, att sadeln passar förutsätter jag.
- Sen ska du vid uppstingen, vara mycket noga att du sätter dig mjukt i sadeln så hästen inte får en duns av obehag i ryggen.
- Jag skulle träna på att att sitta upp och sen när hästen står still berömma och sitta av igen. Flera gånger och i flera dagar inget annat skulle ingå i träningen.
Det är väldigt vanligt att man landar hårt i sadeln det fösta man gör och det är ju ingen bra start på ridningen.
Nu har du fler problem men jag tror på att lösa ett problem i sänder och en häst i sänder.
#6 Bra skrivet. Tror också på att lösa ett problem i taget och inte träna allt på en gång.
En sak till att tänka på när man sitter upp som många nybörjare ofta missar är att hålla koll på sin tyngdpunkt när man sitter upp. Så att man strävar efter att hålla sin tyngdpunkt mitt över hästen, även innan benet kommit över till andra sidan. Många nybörjare lutar sig väldigt mycket bakåt (ut från hästen i sidled) och det är väldigt jobbigt och obehagligt för hästen. Så att tänka på att ha lite fart som man riktar uppåt, mitt ovanför hästen (alltså lite mot hästen) så blir balansen lättare. Och sedan svinga över benet och långsamt glida ner i sadeln utan att dunsa.

#7 det finns en stor fördel med westernridning
……man får använda pall 🤫
#8 Får man väl oavsett ridstil? Om man har tillgång till en vill säga. Vilket man inte alltid har när man tex är ute i skogen, så det är bra att lära sig hur man sitter upp och sitter av utan att störa hästen.

#9 njaaaaaaaa, inte alla ryttare som rider skolridning engelskt/tyskt tycker att det är OK att sitta upp med pall 🤫men det börjar bli bättre 😉
#10 Jag tycker nog det är vanligare inom engelsk/skol-ridning att man sitter upp med pall, iaf vad jag sett. Men det beror nog på att dom har så jäkla höga hästar, medan westernryttare ofta har små storhästar eller till och med ponny-storlek.

hur som pall kan vara bra att använda det sliter ju inte så på hästen 😃
#12 Absolut, om man tycker det är lättare så är det ju jättebra.
#6 bra tips, men hon vägrar gå även då man leder henne om hon är ifrån sin kompis. Det är alltså även då hon är utan ryttare och sadel. Hoppas du kryar på dig!
#7 hon beter sig likadant då en erfaren ryttare är på henne, och som sagt ovan, det är även då ingen är på henne. Så fort hon får minsta lilla krav så blir hon spänd och nervös. Skulle klappa henne lätt och uppmuntrande på skuldran då hon gick fint då jag ledde henne och hon hoppade rakt upp och ifrån mig.
Cheyenne stegrade bara nästan då Tindra bet henne. Tindra beter sig bra då Mike rider henne som är erfaren men hon blir nervös då jag är nervös. Cheyenne vill inte lämna Tindra. Då vi köpte Cheyenne frågade Mike hur hon var att kratsa hovarna på osv så fick vi svaret "She is great but she knows I'll beat the crap out of her if she isnt." eller nåt i den stilen. Minns orden "beat the crap out of her" iallafall. Därför jag tror hon tappat förtroendet för människan. Hon var på helspänn och "halvdöd" i blicken då hon kom hit, stirrig på nåt sätt, och sen har hon börjat slappna av och blomma ut. Men så snart hon får krav på sig så blir hon stirrig och spänd igen. Hon är inga problem att sadla av och på.
Jag har spenderat mycket tid på att klappa och borsta henne och prata lugnt med henne. Hon är inga problem att leda så länge hon är nära sin kompis (well kompisar, åsnan med) men då jag sitter på cheyenne så börjar tindra bete sig illa så jag vet liksom inte vad man ska göra annat än att bygga upp förtroendet och tilliten mellan cheyenne och mig så hon vågar rida ut med mig och inte känna sig så utsatt eller vad det nu är som pågår. Hon håller allt inom sig och verkar lugn på utsidan även då hon är stressad på insidan. Tack och lov kan jag känna då hon är stressad så jag förstår henne bra på det sättet. Jag vet bara inte hur jag ska hjälpa henne. :/
Har börjat träna henne genom att leda henne iallafall. Korta stunder, låga krav och vänja henne vid mina kommandon och att inget ont kommer hända. Hon känns inte som en dominant häst på något vis som Tindra gör. Tindra är genomsnäll hon med men hon kan gå rakt över mig i princip och hon vet det. Därför jag inte vågar träna mig rida på henne.
#14 Men du skrev tidigare att hon varit en perfekt nybörjarhäst? Så detta är en helt personlighetsförändring som har hänt hos henne sedan hon kom till er?
Vet att många i USA är väldigt "hårda" mot hästarna i förhållande till hur dom flesta här i Sverige är. Det är lite olika syn på hur man ska träna och förhålla sig gentemot djuren där mot här. Syftar till din citering om "beat the crap out of her".
Och det låter ju inte så roligt, men samtidigt ligger det någonting i det (även om jag tycker just den kommentaren låter gräslig och på tok för hård) för man måste vara tydlig, ärlig och konsekvent när man jobbar med djur, speciellt quarterhästar tycker jag, dom tar sig lätt..hmm..friheter, eller vad ska man säga… Låter lite som att det skulle kunna vara brist på "ledarskap" (vilket är ett uttryck som jag avskyr för det tolkas så fel, men jag kommer inte på något bättre just nu), brist i kommunikationen mellan er. Visst kan det vara så att hon varit misshandlad och därför inte litar på människor, men det låter samtidigt konstigt om hon innan hon kom till er varit en perfekt nybörjarhäst som barn kunnat rida på. Det går inte i samma ton. Då tror jag snarare på att hon kanske varit väldigt hårt hållen och ni jobbar inte på samma sätt och/eller att er kommunikation inte fungerar och att det tillåter henne att göra 'som hon vill'.
Men det är väldigt svårt att säga såhär på håll utan att ha sett henne eller er. Det är bara lite lösa tankar efter vad jag tolkar från lösryckta meningar.
Jag tror det bästa är om ni får tag i en instruktör som kan hjälpa er att arbeta upp förtroende och kommunikation både från marken och från ryggen.
Jo jag har haft tankar på att det kan vara för lösa tyglar, men då hon blir såpass stressad av minsta lilla krav så vet jag verkligen inte hur jag ska hantera det. Vi ska tillkalla en instruktör och hon kommer om några veckor och det känns skönt.
Hon kändes verkligen "död" då hon kom hit, som att hon var på autopilot men att nu har hon börjat få fram sin personlighet.
Om jag får gissa så tror jag att Tindra är en lättare häst att få att fungera för dig medan Cheyenne är betydligt mera komplicerad och kommer att ta tid.
Om du får tillfälle så ta Cheyenne till en clinic med någon som har erfarenhet av "problemhästar" och låt dom prova att gå igenom henne och se vad dom kommer fram till. Innåtvända hästar kan explodera när dom släpper på trycket så dom är lite mera oberäkneliga än kaxiga och "gåpåiga" hästar.
Tindra låter mera som att hon bara behöver veta sin plats på rangordningen så löser det sig med henne.
När du provar rida så rid inte i samma hage med den andra hästen, stängsla av hagen i två delar och rid i den ena och låt dom andra hästarna gå i den andra. På detta sätt så slipper du hantera 2 hästar samtidigt och kan koncentrera dig på det du gör med en häst. Alternativt låt boyfrienden rida samtidigt på den andra hästen så kan han hålla den i chack.
När du hanterar hästar, oavsett om det från ryggen eller backen, så tänk alltid på att dom vill ha ledarskap och veta vad dom skall göra för att vara trygga. Dvs var alltid klar och tydlig med det du vill så det inte förekommer några tveksamheter för hästen. Var alldrig rädd för att vara bestämd, för att få hästens respekt så måste man visa att man menar allvar om du kräver något, kan man inte det så skall man inte kräva något, speciellt inte av en ranghög häst. Bestämd betyder inte våldsam utan endast kolugnt saklig och bestämd. Planera det du tänker göra så du har en plan i förväg och slipper improvisera då blir man inte överraskad lika lätt och kan hålla sig lugn.
Flytta runt hästarna mycket i samband med att du hanterar/borstar/osv dom på ett lugnt och bestämt sätt, det ger mera än du tror för erat förhållande det cementerar vem som leder och vem som följer.
Hästar som är bråkiga att leda skall du ta på en repgrimma och ha ett långt ledrep så du får både tid och något att jobba med. Jag sätter alltid press på rumpan så dom måste svänga bort den från mig om dom fryser fast eller blir besvärliga och därmed så får dom ett jobb att koncentrera sig på (hålla bort rumpan från mig ;-) i stället för det andra. Ge hästen ett jobb som den klarar av och den blir nöjd.
Ofta så är det så att hästar som fryser fast inte har fått eftergift för det dom gör och då låser det sig för dom då dom inte vet vad dom skall göra för att bli av med pressen. Var extra tydlig med eftergift när du kräver något av sådana hästar.
Och till sist TÄNK, vi är smartare (säger många) så använd huvudet att dra slutsatser av det som hästarna ger dig.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack :) Problemet för mig är att jag är lugn och bra ledare för hundarna men med hästarna (speciellt på ryggen) tappar jag Allt förtroende. På marken går det bra men på ryggen blir jag bara rädd och då försöker jag mest hålla fokus på att vara lugn. Jagh ar inte lärt mig styra hästen själv än just för att jag försöker bygga upp modet och självförtroendet. Jag har en som leder hästen medans jag är på så jag sätter ledarskapet i hans händer istället liksom. Men instruktör behövs då jag verkligen vet varken ut eller in för att hantera detta. Jag känner då hon spänner sig, då hon blir stressad och vart hon tänker ta sig. Är lite som att jag kan läsa hennes tankar? Så jag vet att så snart jag får upp självförtroendet kommer jag kunna hjälpa cheyenne bra, men det är just första stegen som är svåra.
Får se hur detta går känns det som. Men jag ger upp ridning just nu tills vi får hjälp och jobbar från marken tills dess. Att sitta upp just nu gör mer skada än nytta åt båda hållen. Jag blir mer rädd och hästarna lär sig mer olater känns det som.
Jag är van vid osäkra hundar så jag är väldigt van vid osäkra djur och det är iallafall nån form av erfarenhet även om hund och häst inte är samma sak…
Hundar och hästar är rätt lika i flockbeteendet. Det som skilljer är vad som motiverar dom att göra något, storleken och användning.
En osäker hund biter medan en osäker häst flyr, så där skilljer det sig mycket.
Du får tänka på att mycket av det ni gör på marken tar du sedan med upp i sadeln. Ett bra rättesnöre är att "en häst som inte går att ledas går heller inte att ridas". Vilket betyder att man kan göra en hel del på marken innan man gör samma sak i sadeln.
Om du skall rida så se till att longera av hästen före du sätter dig på, då hästar är lite trötta så är dom inte lika lätta att stressa upp. Dom behöver ett jobb.
Sen är det så att rädsla kommer från okunskap, när man vet hur så är man inte rädd.
Lycka till
Tack! Är precis så jag tänkt! Fast de osäkra hundar jag haft har inte varit bitare, de har alla flytt. Är väl runt 10 hundar kanske totalt som jag passat eller ägt som varit osäker-flyare och ingen har varit bitare så det känns bra iaf. :)
Cheyenne kommer bli min hjälpreda då vi flyttar korna osv så hon kommer få ett jobb men problemet är ju att komma på ideer tills dess.
Tusen tack för svaren. :)
#20 Som Brollan1 skriver så är jobb allt ifrån att flytta rumpan 2dm i sidled. Det behöver inte vara så stort som "att flytta korna" (vilket för övrigt krävs väldigt mycket samarbete och tillit för att få till, så räkna med att det kan dröja lite innan ni är där).
Jag kan väl känna rent spontant att detta kanske inte är en häst som egentligen passar dig så bra (har ju dock inte sett henne IRL och inte heller sett dig, men efter att ha läst det du skriver så tänker jag ändå som så..) Även om ni passar ihop för att du kan läsa henne och ni trivs ihop (och jag tolkar in lite att du kanske sörjer lite för den här hästen för att hon varit hårt hållen och nu är lite känslig) så känner jag att det är nog en för svår häst för dig. Om du ska lära dig att rida så ska du ha en trygg läromästare som du kan göra alla fel på. Inte en häst som är osäker och behöver någon som vet vad dom pysslar med och ger trygghet. Jag vet att det är tungt att bestämma sig för att byta ut en häst, det är inget man gör i en handvändning. Men många gånger är det faktiskt bättre för båda parter om man istället skaffar en individ som passar för ändamålet (i ditt fall en trygg häst som du kan lära dig att rida på och som du kan göra massa misstag på). Men det är upp till er att avgöra, hoppas bara att det blir bra för er!
Tack. :) Jo vi ska tillkalla instruktören och se vad vi kan göra. Hon ska rida hästen och se vad hon anser och sedan ska vi ta det därifrån. Om jag rider hennes häst för att lära mig eller om hon lär mig rida cheyenne eller rent av tycker tindra är bättre återstår att se, men det känns skönt att få lite stöd i ryggen i det här. :)
Jag vet att hon är den perfekta hästen, men det är lite rostigt innan det kan flyta bra ungefär. Är nog stödhjulen som behövs för att kunna komma igång riktigt men vi får se. :)
Tack alla för hjälp! Känner mig mycket mer optimistisk. :)
#22 Jag har haft en häst som var den perfekta hästen, men hon passade inte min utbildningsnivå, tyvärr. Kan ju vara så ibland. Men hoppas ni kommer till någon form av lösning iaf ;P Du får skriva här på formuet och berätta hur det går.
Jadå jag lovar att uppdatera. :)
Instruktören var här igår och red henne och jag lärde mig tre saker:
- Livserfarenhet innebär även "slug så inni fan"
- Hästen är manipulativ
- Hästar kan skådespela
Hon är fortfarande rädd för sin egna skugga och väldigt vänbunden, men hon läser mig som en bok och vet exakt vilka knappar hon ska trycka på för att slå av min styrka. Jag glömde nånstans på vägen att hon är en quarterhäst med egen vilja. Att hon PMSar hjälper föga.
Jag kommer få ta ridlektioner på hennes häst Peach och så kommer hon hjälpa mig bli mer stark i min ledarroll för så snart man såg igenom hennes skådespeleri så sa hon "suck jaja okej då." och betedde sig fint igen.
Då instruktören red henne så stegrade hon, trampade runt, frös, backade, och konstrade på alla sätt hon kunde komma på. Gång på gång på gång i typ 15 minuter. "Är du rädd nu då? Är du rädd nu då?"
Är så glad att vi kom i kontakt med just denna tjej. Hon gav mig bra redskap på att få henne att sluta trängas och i princip springa över mig och andra respektlösheter och ta mig mer på allvar.
Den bästa goda nyheten var att hon är sån stark follower att instruktören vågade i princip garantera att om Mike red Tindra först så skulle jag bara behöva åka på i princip. Men jag vill jobba bort min rädsla på ryggen innan jag försöker då Cheyenne totalt utnyttjar min rädsla för att slippa. Hon har tydligen märkt att sen jag upplevde henne som strykrädd så blev jag ännu mjukare och har därmed förstärkt beteendet. Korkade jag! 😟
Badade henne idag och hon försökte inte springa över mig som hon gjort förr då hon vill fly, och jag höll lugnet och till sist accepterade hon att bli duschad med vattenslangen utan att trampa alltför mycket eller försöka fly. Yay!
Var en rätt häftig känsla då hon drack från vattenslangen som var en läskig orm i början. 😃
Nu jävlar ska jag äntligen våga/lära mig ta mer plats och stå på mig!
Var försiktig med dominans, det är endast det första steget för att komma överrens med en häst. Följs det inte upp med förståelse för hästens behov så stannar all utveckling av och det blir bara "slav och slavägare". Allt är en balans i livet, så är det ochså med detta för att få ut det bästa ur förhållandet.
Lycka till
Jodå, jag är väldigt vek som person så det lilla dominans jag kan klämma fram är nog tamt motför vad andra kan göra :) Jag är väldigt översnäll i princip allt. Men jag ska allt börja visa att hon inte ska springa över mig hursomhelst och jobba upp ett teamwork :)
Jobbar i princip bara med veka hundar just för att jag "orkar" inte med de dominanta starka hundarna.
#25 Det var det jag gissade på, att hon inte är så vek och ömtålig som det först lät på dina inlägg. Många quarterar behöver en fast och tydlig hand. Men för det absolut inte våld! Många blandar ihop det där tyvärr.
#28 Så som hon reagerade så kändes det som hon hade blivit riktigt illa behandlad. Men då instruktören var här och hon kom med helt annan erfarenhet än jag har och lät henne testa och konstra så märkte jag att hon suckade och gav upp och slutade konstra och vad jag kallar skådespela medans med mig märkte hon nog att hon lurade mig och verkligen blev ännu mer skvätten. Hon är rädd för sin egna skugga men hon grundlurade mig totalt. Därav "Livserfarenhet innebär även slug så inni…" för hon lyckades verkligen totallura mig, annars brukar jag läsa djur väldigt bra. :S
Hon känns inte som andra hästar jag mött. Hon verkar ha sån djup visdom att det är sinnessjukt. Men som sagt, jag glömde att hon är quarter. :)
Helt galet så grundlurad jag blev.
Skulle nog tyda "sucken" som att den här personen vet vad jag tänker och därmed går att komunicera med och därför ochså går att lita på. Det har inget med att vara slug utan bara vem som leder och vem som följer inom flocken. Hästar är tillfreds när dom har hittat sin plats i flocken, fram till dess så kan dom verka upproriska eller tom farliga men egentligen så visar det bara på hur osäker hästen verkligen är eftersom den hela tiden föröker hävda sin position. En naturlig ledare bråkar inte frivilligt utan leder med pondus direkt från start.
Och som jag alltid skriver, så behöver hästar tre saker för att trivas med oss, en bra ledare, en säker flock att leva i och ett jobb att utföra. Dom sakerna hänger ihop med varandra.
Om en häst som inte är en naturlig ledare måste leda så får det koncekvenser som att dom alltid är på sin vakt eftersom dom leder flocken, är stirriga att rida eftersom det är en konflikt mot deras ledarroll, missförstånd med mäniskor om vi inte förstår situationen. Det är därför som det är så viktigt att ta över ledarrollen i flocken.
Lycka till

Mina hästar suckar när dom förstått och är med på idén, gäspar gör dom när dom tänker…………..funderar lite på ur man kan få en häst att tänka om man rider med nosgrimma 🤔
#29 Jag skulle inte se suckandet som att hon gav upp eller är slug. Suckandet är ofta ett tecken på samarbete. Hästen har äntligen fått ett sätt att samarbeta på. Det trivs dom bra med. Tycker #30 skriver en del kloka ord.
Quartrar är lite som border collies, det är inte djur som försöker utnyttja eller vara sluga, det är djur som gör allt för att kommunicera och vara till lags men det är även väldigt känsliga djur som ofta är i behov av trygghet och en tydlig och konsekvent tillvaro. Det är otroligt vad inkännande dom är och hur lätt det kan bli fel pga det.
Tack :) Jag har känt massa frustration på senare tiden och har äntligen fått sova ut och känner mig mer i balans idag än jag gjort senaste dagarna. Jag ska ta ridlektioner på instruktörens häst och så ska hon hjälpa mig med Cheyenne så allt känns som det kommer lösa sig bra :)
Tack för alla svar. 🌺
#33 Det låter jättebra att du ska få rida lektioner på en mer 'färdig' häst så du får lära dig i lugn och ro ;P Hoppas det går bra.
Tack :)