Prova på ridning?
Hej, jag har aldrig ridit westernridning men skulle gärna vilja testa en gång på kanske sån här äventyrs grej eller liknande. Är det nån som känner till en sådan aktivitet som pågår under sommaren i Dalarna nära leksand? Jag vet att det finns i rättvik en westernskola men tror inte dom har det jag söker.
Många westernridskolor har ju även "prova-på" ridning. Där man kan få tex en uteritt eller liknande så man får känna på hur det känns. Dom har det för att locka folk, provar man så är man fast ;P
Men jag har ingen aning om hur det är i dina trakter eller vad som finns där uppe.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 jaha tack för infot. Jo, jag kanske inte borde prova på förrän jag har lättare tillgång till en sådan skola =P jag misstänker att western är nog verkligen min grej =P
Men det är alltid kul att prova =) Go for it!
#3 jo men precis, hittade ett äventyrsridning med westerninriktning som jag ska testa på i sommar! Ska bli kul, hoppas bara jag får den westernerfarenheten jag söker/förväntar mig =P
Måste säga att jag gillar inte islandshäst eller western - äventyrs /turridning. JAg tycker att man ska lära känna hästarna och ta det mer låpngsamt än bara slänga sig upp och galoppera iväg ungefär. 🤔
Varför inte testa på den där westernskolan? Säkert spännande och snygga hästar och sadlar ändå. om det är stilen/känslan du söker??
Ibland kan en grej se urtrist ut men när man provar själv är det jättekuloch utmanande! Tex Trail, en lugn westerngren som jag testade med min medryttarhäst för några år sen. ☔️
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#5 jo jag håller med dig men tyvärr så passade inte mina planer in till skolans planer så jag tänkte att jag kan testa den här äventyrsridningen och se hur det går. Nästa år så kanske jag har lite mer tur och kan testa den där skolan.
Jag skulle gärna få in en fot i westernridningsstilen eftersom, enligt det jag har läst, så ska man tydligen styra hästen från sadeln och inte via tyglarna och det lockade mig verkligen, så jag vill bara testa lite och se vad jag föredrar.
Aha, OK. 🙂 Lycka till då!
Jo, det är en mjukare ridning tycker jag, gillade verkligen det. Ska jag rida igen så blire western helt klart!
berätta gärna hur det var.
Det finns en westerngård här utanför umeå, hon hade planer på att ha western ridskola och även nån slags "övergång mellan ridskola och ha egen häst" som jag tycker lät jättebra, men det blev inte tid över för mig att gå där. Kanske framöver nån gång.
Drömmer om att ha en vältränad arabhäst att träna western på och göra långa mysiga uteritter…. oh nej, nu blev jag sugen in i hästdrömmar igen, hihi… 🤦♂️
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#7 jaha? utanför umeå? antagligen ganska långt borta eller? Skulle vara bra om man lyckades samla in några som ville så att man kan samåka. Jag hör av mig så fort jag har testat på =)
Såklart du ska testa. Visst är det kul (mycket roligare) om man kan lära känna hästarna och bilda relation osv. Men inte alla gånger man har den möjligheten och sådan äventyrstur kan vara jättekul ändå =) Men man får kanske inte samma kontakt och kommunikation som man normalt sett använder sig av när man rider western, men är hästen bara väl utbildad så kan man få ut mycket av ridturen iaf =) Testa och skriv här och berätta hur det gick!
Hej alla! Nu har jag testat på och jag måste säga att jag kan inte beskriva det med ord. Det var otroligt fantastiskt! Att sitta på westernsadeln var underbart och att rida på deras sätt var annorlunda och roligt. Vi red i två timmar bara jag och mannen som håller i ridningen och jag fick lite privatlektion om hur man rider och lite allt möjligt. Vi red i en fantastisk natur med branta gångar upp och ned, på fält, grusväg och skog. Skogen var helt underbart och den var verkligen varierande. Ibland red man i en förtrollad skog och ibland i trollens skog. Det var både torrt och lerigt i turen och vi hade sällskap av hans hund.
Galoppfattningarna var underbara. Jag grät nästan av glädje och adrenalinkick. Hästarna var otroligt snälla och kändes vilda och tama på samma gång. Jag fick verkligen känslan av att vara en cowboy ut i det vilda.
Nu är det några timmar sen vi red och jag sitter här och tänker på hela ridturen och är faktiskt mer ledsen än glad då jag vill rida igen!
Jag rekommenderar det verkligen, dom var otroligt trevliga, både ägarna och hästarna och det bjöds på fika. Det var en timmes intro och två timmar ridning för 500 kr och det var värt vartenda krona!
Åker ni förbi rättvik så tycker jag definitivt ni ska titta förbi! Otroligt vacker skog och vacker by. Jag ska verkligen göra om det.
http://www.silverhillstable.se/
Finns även på facebook.
Det var dubbelpost så jag tog bort den ena. /Medarbetare
Åh vad roligt att det gick så bra! Det är fantastiskt att rida en väl utbildad westernhäst. Kul att få höra, gav lite inspiration såhär en regnig dag ;P