Hjälp med sadel!
Jag behöver hjälp med att hitta en sadel åt min varmblodsvalack. Köpte mig en Rio grande westernsadel 16" med ca 17cm mellan conchos men den är för smal, han har hög manke som blir ett problem för mig! Har ingen super ekonomi och speciellt inte nu när jag måste sälja den jag precis köpt. Max 1500kr är vad jag kan lägga, letar efter begagnade men vet liksom inte vad jag ska leta efter.
Snälla hjälp mig! Skickar med lite bilder på hästen och hur sadeln jag köpte låg på han. Mvh Vanessa
// Vanessa
Ingen?
// Vanessa

Det är väldigt svår att råda om sadel så på bild, vad du kan göra det är att inte bara rakt av ha en padd under sadeln utan en bra filt som du viker så sadeln ligger bättre.
För 1500 kr är ju en ganska snäv budget och själva iden med att ha en sadel som är ostoppad (westernsadel) är att man har stoppningen i filten(arna) för att få en bättre passform.
jag har filt också men problemet var att jag behövde få bort trycket på manken och då trodde jag en pad skulle göra det bättre, men fick då höra att den även är för tajt nedanför, men ska tänka på det när jag provar ny sadel.
// Vanessa
Ja fast det är ju inte bara att stoppa in filt och pad under sadeln. Det ska ju vikas så att det passar också, och det är ju olika beroende på hur sadel och häst ser ut.
Det är en tajt budget. Du kommer bara att kunna köpa en "skit"-sadel. Men det innebär inte att det inte går att få tag i en w-sadel som passar din häst. Men den kommer behöva mycket stoppning hur du än gör. Så titta efter en som är stor nog, alltså vidare än du egentligen tänker dig, och stoppa hellre under en massa.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Nej det förstår jag också att det inte bara är att göra…..
// Vanessa