Annons:
Etikettträning
Läst 11910 ggr
Enerii
3/8/10, 9:31 PM

Grunder i western?

Hej! Har bestämt mig för att "skola" om min häst till western-stilen. Hon är utbildad i den "klassiska" ridningen, men hon trivs bättre när hon får gå lite friare på långa tyglar, därför känns western som ett bra alternativ. Det finns inga planer på att träna inför tävlingar utan jag vill bara ha henne grundutbildad (start, stopp, back, höger, vänster Flört) för att kunna "hobby-rida" på långa tyglar.

Har ingen möjlighet att träna för någon western-tränare den närmaste tiden så tänkte därför höra om det finns någon som har tips på hur man kan träna lite själv? Lite grundprinciper baraGlad Självklart kan man ju inte lära sig en ny ridstil över internet men det finns säkert lite tips och tricks på vad man kan tänka på, något som är lätt att träna även fast man inte är så insatt t ex?

Har en kompis som ridit lite lektioner i western och som ska hjälpa mig lite såhär i början men vore ändå bra om man kunde få tips och hjälp från flera håll  - man blir ju aldrig fullärdGlad

Annons:
Lorita
3/8/10, 10:22 PM
#1

Jag har gått från klassiskridning till western, rid henne som en unghäst i en fri låg form (med krav på undertramp) och mycket för vikt och säte.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Enerii
3/9/10, 10:05 AM
#2

Ok, tack för svaret!

Någon som har mer tips? :)

ForYourMalice
3/10/10, 5:21 PM
#3

#2

Grundprincipen är ju att hästen ska gå undan för tryck, träna detta från marken.
I klassisk ridning gör man ju exakt tvärtom, man rider hästen så att den ska gå emot trycket. Rider du runt en kon klassiskt ska du luta dig in mot konen, i western ska du luta dig ut från konen för att öppna upp vägen in mot konen samt trycka hästen åt det hållet med sittbenet som är ifrån konen.

Min absoluta favoritövning är att rida i en åtta mellan två koner på helt långa tyglar, titta på konen med blicken, håll ut inre tygeln som ledande tygeltag, men tryck emot med din inre skänkel så hästen böjer sig runt den. När du är mitt emellan de två konerna ska du leda åt andra hållet, blicka mot den konen, hålla emot med det andra benet osv. Den här övningen lär hästen att svara på vikthjälper, och så småningom kan man göra den både i trav och galopp.

Tror Peter Ljungberg har gjort en instruktions DVD, Hööks hade den förut i alla fall =)

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Lorita
3/10/10, 7:12 PM
#4

#2 då missade jag någonting när jag red klassiskt Skäms det gick rätt bra med passeringar i medelsvår dressyr och hoppning i ponnyallsvenskan Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Enerii
3/10/10, 10:43 PM
#5

#3

Tack för tipset! Det ska jag absolut testa när ridbanan blir synlig under snöhögarna igen ;)

Jag kollade på hööks och dom har en western dvd som heter The basic principles of western riding- why and how. Är det den du menar? :) Den var ganska dyr.. men den kanske den är värd? :)

ForYourMalice
3/11/10, 4:54 PM
#6

#5

Njaa det är en med Peter Ljungberg jag menar, kollat Ginza och CDON?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Annons:
kicki13
3/13/10, 10:26 AM
#7

#3  DVD med Bob Mayhew är mycket bra, han går ingenom grunderna, bra övningar och tips om det inte fungerar. Han har även skrivit en bok om westernridning, som finns på svenska. Rekomenderas varmt både DVD o bok

CelsiusT
3/13/10, 7:34 PM
#8

#3 Säger du inte emot dig själv nu? Om du ska rida runt en kon (i 8an som du beskriver) så tar man ut inre handen som ledande tygeltag (vänd gärna upp armbågen, det flyttar över din vikt rätt i sadeln), lägg vikten på utsidan (svänger hästen åt vänster så sitter du på höger sittben), tryck/fös hästen med ytter skänkel (så hästen går undan för trycket, som man lärt in från marken).

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForYourMalice
3/13/10, 10:20 PM
#9

#8

Nej det gör jag inte.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

CelsiusT
3/15/10, 1:31 AM
#10

#9 Kan du förklara hur du menar då? Enligt vad jag kan komma frma till så blir det motsägelsefullt det du skrivit. Men jag kanske missförstår så förklara gärna vad du menar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

SHV-Pysen
3/25/10, 12:15 PM
#11

#8 förstår hur du menar, jag tänkte samma sak. för mig är det mest logiskt.

CelsiusT
3/27/10, 7:17 PM
#12

Iof kan man använda innerskänkel något längre bak och pinga hästen med, för att lära den att ställa sig åt det hållet (åt det håll på den sida där man pingar). Men fortfarande är det för ytterskänkeln som hästen vänder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Glansia
6/20/13, 7:27 AM
#13

Är det inte så att # 3 menar att hästen vänder pga blicken och vikten, inte pga av skänkeln?

Annons:
Upp till toppen
Annons: