Annons:
Etiketttidsgrenar
Läst 5215 ggr
CelsiusT
12/27/09, 4:12 PM

Mounted shooting

Undrar om det finns någon här som tränar detta? Jag har tänkt prova detta med min häst, men det blir aldrig av. Håller iof på att skotträna pållarna, av andra anledningar, men vi kommer inte mycket längre. Hade tänkt köpa ballonger och träna på att smälla dom framför hästarna så dom vänjer sig vid det.

Någon som har bra tips på hur man kan arrangera ställningarna där ballongerna sitter fast? Har ju bara låga koner, ska ju gärna vara pinnar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Cowboy
12/31/09, 4:04 PM
#1

Jag skulle gärna träna det men jag bor för långt norrut tror jag. Det verkar bara vara i Skåne och södra Sverige man håller på med det.

Har du ett passande vapen? Hur ordnar man passande amunition?

HUR TRÄNAR MAN HÄSTEN?

CelsiusT
1/5/10, 1:09 PM
#2

#1 Vapnet är svårt att få licens på. Inte det lättaste, man ska vara medlem i en pistolskytteförening x antal månader innan man får börja skjuta upp för licens.

Ammunitionen man använder är enbart svartkrut.

Man får ju träna hästen på skott. Börja med skramlande kastruller osv. Vänj även hästen vid att ha öronplugger/bomull med tejp runt om. Öka sakta och säkert ljudnivån tills man kan skjuta med pistol i närheten av hästen. Sedan får man börja sitta på något högt (ex staket) intill hästen och skjuta och till sist på hästen. Undertiden kan man även träna på balongerna, ta en pinne med en nål på och gör sönder balongerna. Tänk på att det blir en smäll när dom går sönder så börja på ordentligt avstånd.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
1/5/10, 8:29 PM
#3

dessa har jag använt till mina, smäller ganska bra Skrattande jag låter dom vara i hagen och sen tröttnar dom efter ett tag att bli rädda

Bomben

Ett alternativ till den klassiska knallpullverpickadollen! Levereras med 48 (ollon)skott.

Pris: 49.90 kr

gå in på teknikmagasinet och sök, jag kan inte direkt länka finns under leksaker hobby / blandat

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cowboy
1/7/10, 2:51 AM
#4

Jag var en gång på en träning där vi smällde ballonger med en spetsig pinne och det gick bra med min häst. Hon är inte av den lättskrämda sorten.

Jag är fortfarande intresserad av amunitionen. Laddar man den själv? Vad ska man ha mer än svartkrutet? Hur får man det att stanna kvar i patronen? Jagf antar att revolvern ska vara i kaliber .45 Colt så det är redan löst för min del. Räcker det med en revolver eller måste man ha två?

CelsiusT
1/8/10, 2:39 PM
#5

#3 Okej, ska kolla in det låter bra =) Kan man köpa skotten för sig sedan?

#4 Uj, jag är inte så bra på det här med revolver å så, men man har bara svartkrut så när man skjuter med det så blir det som en brinnande flamma som spränger sönder balongen, så det är inte så jättemkt precision då det blir ett ganka brett område, men därremot gäller det att vara nära, det tar ju bara på upp till ca 2 m avstånd. Man har två revolvrar på tävling eftersom det är 10 ballonger uppställt i en bana där man skjuter 5 ballonger, sen är banan utformad så man hinner byta revolver och ta nästa 5 ballonger.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
1/8/10, 2:41 PM
#6

#3 Har varit inne å kollat på sidan… Men jag fattar inte hur den fungerar? Det ser inte ut som någon pistol, snarare som en pil med klump på framtill. Hur avfyrar man den?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Lorita
1/8/10, 2:55 PM
#7

#6 man släpper den i backen, smäller ordentligt och du kan köpa lösa skott

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
1/8/10, 5:59 PM
#8

#7 Aha, men då får man u endå inte smällen upe vid huvudet på hästen..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
1/8/10, 6:51 PM
#9

#8 jag använder dom som första skott-träning på mina hästar, det är ju bra om hästen inte flyger till månen när ryttaren sitter på när man säller första gången

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
1/8/10, 7:30 PM
#10

#9 Ja nej det var inte så jag menade. Dom är nog jättebra till skotträning, funderar på att köpa för skottträning till karolinergruppen. Men jag vill även kunna ta ljudet med mig upp i höjd med hästens huvud när man är på den nivån. Hade varit bra och hitta något sådant, typ som en knallpulvetpistol som låter väldigt mycket mer (har provat knallpulver och det var inte ens att hästarna rörde öratf).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
1/8/10, 7:51 PM
#11

#10 mitt halvblod rörde inte örat för en starpistol heller Obestämd men det är klart vi var ute mycket och sköt kanon med hästarna på den tiden Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




withatwist
1/10/10, 7:58 PM
#12

Vi håller på med mounted shooting!

Kolla gärna hemsidan www.gunsmokeriders.se

Jessica

CelsiusT
1/10/10, 8:02 PM
#13

#12 Vad roligt att du är medlem här =) Gissar att det är blixt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
1/10/10, 8:06 PM
#14

#12 DU kanske har någon bra idé om hur man kan fäta balonger på lite högre höjd när man tränar? SÅ man kan nå dom med ett ridspö eller pinne från hästryggen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

withatwist
1/10/10, 8:23 PM
#15

Jomenvisst!

Hittade hit av en slump…

Vi använder koner som vi sätter plaströr i, sen har vi speciella ballongpinnar med ventil som man fäster ballongerna på för att kunna blåsa upp med tryckluft.

Men det hade vi förstås inte från början! Fixa plaströr (vanliga pvc)som passar i dina koner (de flesta ska vara 1,20 långa, sen kan man variera höjden). Gör en skåra i toppen på plaströret och kila fast ballongen.

Sugen på att tävla i sommar??? Det blir troligtvis några tävlingar där man också kan vara med utan att skjuta… till för de som inte har skottränad häst än. Sen håller vi på att försöka planera in någon form av nybörjarclinic nu i vår-försommar.

Det hade varit kul att kunna hålla tävlingar ihop med andra tidsgrenar som också behöver veterinär.

Lycka till med träningen!

Jessi

withatwist
1/10/10, 8:45 PM
#16

Kom på en sak… träna på att vara ca 3 m från ballongerna när man rider banan. Krutet bör ha en räckvidd på ca 5-6 m! Är man för nära är det svårt att träffa.

Det viktigaste med träningen är inte att träffa ballongerna, utan att kunna hantera hästen och revolvern samtidigt som man ska rida på exakt rätt ställe. Vill man träna med revolver har jag sett att det finns det repliker man kan köpa som inte går att skjuta med. Ingen licens.

Sen kan skotträningen mycket väl vara för sig. Jag har skottränat mycket i skogen.

Cowboy - ammunition laddar man själv om man har vapen till det. Grovt svartkrut och en papplapp som man stansar ut och pressar i.

Jessi

CelsiusT
1/10/10, 10:58 PM
#17

Åh vilken lyx att du hittat hit =D Låter jättekul med clinics och nybörjartävlingar, jag är med!!! =D Men dom blir väl runt skåne-trakten då eller? Du måste säga till när sånt är på g så jag inte missar något!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

withatwist
1/31/10, 11:58 AM
#18

#17

Det kommer erbjudas en nybörjarclinic norr om Halmstad 4 april!

Kommer även att finnas möjlighet att låna häst (för en liten extra kostnad) om man inte kan ta med sin egen.

Kolla på hemsidan om ett par dagar…

withatwist
2/23/10, 1:40 PM
#19

#17

Inbjudning till Mounted Shooting clinic finns nu på hemsidan!

Jessica

yadhayezibas
2/23/10, 5:17 PM
#20

Låter skoj det där. Min häst är inte rädd för nånting så kanske skulle vara nåt.  Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: