Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 5088 ggr
Lorita
2012-01-27 12:20

Hö kan helt ersätta kraftfoder

Annons:
thicha
2012-02-07 23:25
#1

Har aldrig gett annat än bra hö, fri tillgång till mineralsten och självklart ett bra vatten!

Nu när jag har unghästar ger ja dem lite avels pellets.


ForYourMalice
2012-02-08 13:58
#2

Hästar producerar själva 75% av det dom behöver bara de får bra grovfoder = mycket cellulosa. Kraftfoder överflödigt, med andra ord.

http://www.hovbalans.com/artiklar/grovfoder%20tavlingshast.jpg

Artikel från SLU;
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sveriges_lantbruksuniversitet__slu/pressrelease/view/bra-grovfoder-tillraeckligt-foer-taevlande-haestar-295566

Avhandlingen i dess helhet;
http://pub.epsilon.slu.se/2003/1/connysson_m_090512.pdf

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

CelsiusT
2012-02-08 22:05
#3

Ja hö är viktigt. Har alltid varit noga med att det är hö som är hästens foder. Sedan får mina lite extra vid hög prestation så som tävling, eller om man ser att dom behöver något speciellt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForYourMalice
2012-02-09 12:47
#4

#3

Men varför, när det är bevisat att hästar i daglig hård träning och tävlingskondition klarar sig på bara hö?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Lorita
2012-02-09 13:25
#5

med ett bra hö så ska hästarna klara sig fin på enbart hö öven i hårdträning

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ForYourMalice
2012-02-09 16:57
#6

Jag ger bara 1-2dl linfrö vintertid för att kompensera för de fetter hästen inte får i sig via färskt gräs vintertid.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Annons:
CelsiusT
2012-02-09 17:27
#7

#4 För att jag ser att hästen inte orkar utan extra energi och tillskott (som ges i kraftfodret). När jag är iväg och tränar/tävlar från morgon till kväll flera dagar i rad, några få dagars vila och sen samma igen så ser jag skillnaden på om hästen får extra kraft eller inte. Hästen presterar bättre och framförallt, den orkar med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
2012-02-24 12:42
#8

Men om travhästar orkar utan kraftfoder bör ju alla andra hästar som får rätt hö också orka.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ForYourMalice
2012-02-24 15:48
#9

#8

Tycker ju det jag med..

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Lorita
2012-02-24 18:39
#10

Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
2012-02-25 10:56
#11

#8 Fast om man ser att hästen inte gör det då? Ska jag säga: "jo men lilla häst jag ser att du blir allt för trött men nu är det så att forskning säger att du ska klara dig på bara hö så du får inget annat" eller vad tycker ni att jag ska göra?

Jag har inte samma hö som dessa travhästar i undersökningen, så det går inte att jämföra.

Jag får inga analyser på mitt hö så jag vet inte att det är det bästa och även om jag hade fått analys är det itne säkert att jag hade kunnat välja annorlunda. Långt ifrån alla bönder får fram ett hös om är bäst för just min häst. Under sommaren äter dom gräset ute i hagen och det vet jag definitivt itne vad det innehåller. Jag utgår alltid från att hsäten ska kalra sig på grovfodergivan i första hand, men jag är uppmärksam på mina hästar och ser jag att dom behöver något mer/annat så ger jag det. Grovfoder är det dom ska leva av och kan inte ersättas av kraftfoder i mina ögon, men därremot kan det kompleteras med kraftfoder då det inte räcker till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
2012-02-25 11:03
#12

då skulle jag kompletera med lusern, det är ett proteinrikt hö jag är helt övertygad om att det är bäst för hästen och att undvika kraftfoder.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
2012-02-25 11:10
#13

#12 Har provat olika varianter, däribland även lucern (men det är ju inte säkert att det är just proteinnivån som är fel). Jag har kommit fram till vad som passar min häst bäst. Jag ser inte varför man ska stirra sig blind på något bara för att det finns hästar som klarar det.

Bara för att det inte är nyttigt att tex dricka kaffe så kan det ändå vara det som är avgörande för om man orkar köra bil eller inte när man börjar bli trött.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Lorita
2012-02-25 11:28
#14

Kaffe är faktiskt nyttigt om ej i stora mänder Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ForYourMalice
2012-02-25 13:40
#15

Jag tror att vi människor är för snabba på att vara där och korrigera, fixa och dalta. Man måste ju också förstå att om hästen har ätit kraft länge och man ska ta bort det så blir det en omställning och man måste ge hästen tid att vänja sig.

Men håller med Lorita om att ska man ge något, ge pressat hör dvs lucern. Så nära man kan komma.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

CelsiusT
2012-02-29 10:01
#16

#14 Kraft är inte heller onyttigt, sålänge det inte ges i för stora mängder =P

#15 Fast jag har provat lucern och det ger inte den effekt jag vill ha.Jag vill ha snabb energi, inte långsiktig protein. Jag vill ha en häst som får mer energi att jobba vidare, inte en som blir tung i magen av att bearbeta grovfoder.

Mina hästar får verkligen!!! inte några stora mängder kraft och definitivt inte regelbundet, så det handlar inte om att "vänja sig av med" något. Jag ger det som godis och vid extra stor ansträngning (tex en heldags träning på kossor där hjärnan och kroppen arbetar hårt) så får dom lite kraft som extra energiintag - lite snabb energi, ungefär som att käka en macka/chokladbit och en kaffe i fikapausen på heldagsföreläsningen. Kanske inte världens nyttigaste intag, men vid tillfällig ansträning så är det vad man behöver för att orka resten av dagen i samma tempo. Håller man dessutom på flera dagar i rad så krävs det lite extra energi för att orka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForYourMalice
2012-02-29 11:58
#17

#16 Det är det visst det, kraftfoder innehåller höga mängder stärkelse som matar candidasvampen i kroppen som ger bärrandsröta och strålröta. Och kommer det dit så man ser det är alla organ drabbade i hästen. Dessutom så utvecklar hästar som portionsutfodras och äter kraft magsår oftare än de som helutfodras med grovfoder. Ja, och vem har sagt att en chokladbit eller en macka måste vara nyttig? Om man behöver äta sådant för att få sin energi har man ju redan låtit det går för långt, då skulle man ju förebyggt det med en bra lunch och ett nyttigt mellanmål i tid, tex. Det händer att jag själv äter en bit choklad eller någon gång ibland tar en macka, men jag anser inte att det egentligen hör hemma i våran kost eller att våran kropp behöver det.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

CelsiusT
2012-02-29 15:53
#18

#17 Det du prata om är fortfarande hästar som äter kraftfoder på mer eller mindre daglig basis. Det är en väldans skillnad. På daglig basis är inte heller kaffe och choklad nyttigt.

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag aldrig påstod att det är nyttigt med en chokladbit. Men det kan vara det som behövs för att orka genom resten av föreläsningen. Har man suttit på föreläsning dagar i sträck så vet man att det kan behövas mer än en nyttig och rejäl lunch för att orka.

Jag tycker att det är tokigt att snöa in och bli salig på sin tro. Jag tror det är viktigt att ha sunt förnuft när det gäller hanteringen av djuren. Jag tycker det är viktigt att läsa sådana här artiklar och ta tills sig vad det står, för javisst är det grovfodret hästen ska leva på, men jag tror inte det är vettigt att bortse från sina djurs faktiska behov för att kunna följa dom senaste rönen - min situation är inte densamma som artiklens travhästars situation.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
2012-02-29 19:36
#19

#18 ger du kraftfoder när det behövs extra kraft eller dagligen?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
2012-02-29 19:42
#20

#19 Som jag skrivit flera gånger tidigare ger jag extra kraft när det behövs, ej dagligen. Tex vid hård träning (så som heldag(ar) med kosseträning eller långa tävlingsdagar, startar ju ofta flera grenar om dagen flera dagar i rad och det krävs extra energi för att hästen ska orka hålla igång hela dagen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Lorita
2012-02-29 20:18
#21

Då skulle jag också kunna tänka mig kraftfoder eftersom timmarna att äta inte räcker till

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ForYourMalice
2012-03-01 11:56
#22

Nu har ju inte mänsklig näringslära så mycket med det här att göra, men det är ju bevisat att om man äter rätt och rör sig regelbundet orkar man mer, och det jag vill ha sagt med det är att om man gör förarbetet tillräckligt bra, behöver man inte ta hjälp av onyttiga tillskott för att klara sin uppgift.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Lorita
2012-03-01 12:28
#23

Blåbärssoppa under vasloppet är ju inte fel om man bottnat rätt men det normala måsta vara rätt kost.

Nu är det ju mycket ovanligt att man pressar sina hästar så hårt, men har man en heldagsträning kan man ju den dagen ge lite kraftoder men det ser jag inte som om man utfodrar med kraftfoder.

Behöver man ge kraftfoder för att hästa nska orka normalt, då bör man se över kosten. Det är ju så att om vi är vana vid att äta socker/godis så åker blodsockret berg och dal barna och man "behöver" det söta för att orka.

Man behöver även ge hästen tid att vänja om sig till ett liv utan karftfoder, dom får säkert samma dalar som vi när man är utan godis och är van vid sött.

Därför kan man inte heller säga att hästen inte orkar träningen utan kraftfoder om man inte ger den tid att böja äta det foder den är skapt för (hö) det kommer ta månader att få hästen att bli sitt rätta jag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ForYourMalice
2012-03-01 15:17
#24

#23 Precis, så tror jag med.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Siggebus
2012-03-25 14:31
#25

Precis som hundmatsindustrin har övertygat hundägare att deras stackars hundar MÅSTE ha deras 1000 olika matsorter - likadant har hästmatsindustrin övertygat hästfolket om att en häst inte klarar sig utan allsköns kraftfoder, tillsatser etc.

En mycket bra och inkomstökande sysselsättning Flört

Jag fodrar själv enbart med hö av god kvalité och om det skulle behövas någon vinter så lägger jag till lite lucern.

Lorita
2012-03-25 16:28
#26

#25 tyvärr har kattmatsindustrin övertygat  en av mina katter att det bara är torrfoder som går att äta av katter Obestämd (omlasering) det är ju ialla fall bättre aän ompaseringen som drack vin Oskyldig

annars så när jag hade hund så var det hemma lagat som gällde men när det gäller fåren är jag lite pjoskig dom får det kraftfoder som rekomanderas mycket för att det går åt mycket energi att vara dräcktig och ha lamm.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Tovab]
2012-03-28 17:43
#27

Om hästen blir trött är det snarare mer kondition och muskler den behöver. Skrattande

Det tycker jag är konstigt på t.ex dressyrtvälingar/ hopptävlingar. Då rider du en sån kort stund och ändå gnatar många, många om att hästen blir så trött efter 2 klasser i hoppningen, 2 klasser i dressyren.. När du tränar hoppning hoppar du väl också hela banor?

När jag tävlade så var aldrig ponnyn jag red trött, oavsett om vi red 2 dressyrprogram eller hoppade 2 banor. Träningarna var mer jobbiga än tävlingarna enligt henne. Flört Fast då hade hon en hel del kondition och en massa muskler som jag arbetade upp. Fast det är ju bara min åsikt. Glad

Annons:
CelsiusT
2012-03-28 19:05
#28

#27 Hästen blir inte trött i musklerna för att man tränar så hårt. Hästen blir i första hand trött i huvudet av att vara på en tävlingsplats och anspänningen och nervositeten inför starten. Jag blir också mer trött i huvudet av att tävla.

När jag tävlar under en dag och startar 2-4 klasser så ar jag inte brukat märka något på hästarna. Men när man tävlar 1-4 klasser per dag i 5 dagar så märker man att dom behöver lite extra energi för att hålla igång skallen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sofiek90
2012-03-30 22:45
#29

Jag har blivit tröttare än ponnyn de gånger vi tävlat, men så har han fått mat i sig och fått vila lite mellan grenarna om det funkat. Jag springer mest runt och är förvirrad. Ponnyn är väl mest lugn och undrar vad jag håller på med.

sist var ponnyn med i många klasser och då var han liiite trött när vi var tillbaka i stallet. Det var inga ansträngande klasser i sig, och han hade väl kunnat vara med i några till om han fått.

MVH

Sofie

CelsiusT
2012-03-31 08:58
#30

Ibland när jag tävlar så sitter man på hästen ganska många timmar åt gången, inte ovanligt med mer eller mindre heldag. Kanske lite skillnad mot hopp/dressyr där man rider sin klass och går ut, ev väntar på att få rida omhoppning, sedan kan man förbereda för nästa klass. När jag tävlar så innebär det ofta att vara inne på banan i 1-2h och agera hjälpryttare (herd holder/turn back) åt andra tävlande (tävlar man på kor så är det ofta som man är "instängd" på banan och får vänta tills alla är klara innan man får gå ut). Även om hästen kanske står stilla en hel del så är det ansträngande då det är massa nervösa ryttare runt om, man stter oftast på hästen, kossorna rör sig precis intill, massa andra hästar rör sig precis intill, publiken på läktaren tjoar och chimmar.  När man kommer av banan är det ofta som det bara handlar om att vattna upp hästen och sedan in igen för nästa gren. Att stå och äta hö i timmar är inte alltid det hinns med under dagen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sofiek90
2012-03-31 10:35
#31

För min har det inte handlat om vila i timmar. Utan typ när vi äter lunch. Vi var med i 9 klasser sist, så förutom under lunchen så var det inte mycket vila. Ponnyn har inte vart nervös, mest pigg å otålig. Speciellt när vi skulle byta mellan tömkörningsgjorden å sadeln ;)

MVH

Sofie

ForYourMalice
2012-04-02 22:04
#32

#25

Så tror jag också att det är. Money, money, money…

En annan sak jag funderat över, om man nu tränar så mycket så att hästen tyck behöva kraft (när det är bevisat att hästar i hårträning kan vara utan), kan det inte vara så att man kanske går på för hårt då?

Jag menar, när det SKA räcka till, men inte gör det, då skulle i alla fall jag börja undra vad det är som är fel.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

sofiek90
2012-04-02 22:09
#33

#32 beror inte det på vad det är för värden i grovfodret? Studien som är gjord är väl på ett vääldigt bra grovfoder?

MVH

Sofie

CelsiusT
2012-04-02 23:10
#34

#33 Tänker samma som du där. Jag menar, kalrt att det ska räcka. Har man ett ordentligt bra grovfoder så räcker det säkerligen utmärkt. Men hur många har tillgång till ett perfekt grovfoder?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Siggebus
2012-04-03 05:44
#35

#33,34

Håller absolut med!

Inte så värst många som egentligen är insatta i hur ett bra hö ska vara i värdena och dessutom är det individuellt - det som är perfekt för din häst är det kanske inte alls för min så det absolut perfekta höet är mycket svårt att hitta. Glad

Många står i inackorderingsstall där höet ingår i hyran och det enda de vet är att "höet är ju analyserat" men de har ingen aning om värdena eller hur just det värdet påverkar just deras häst.

Det är intressant faktiskt att försöka sätta sig in i hur man räknar på en foderstat och det är ju en bra grund att utgå ifrån.

Men ibland tycker jag att en del väldigt ensidigt bara tittar på värdena på höet och GLÖMMER att samtidigt titta på hästen hur den ser ut och känns. Precis som hos oss människor så inverkar det vi äter på olika sätt på olika individer.

Jag är absolut för att man i det längsta ger hästen det som den är skapt för att äta, dvs gräs, men ibland kan det behövas något lite extra - speciellt om hästen ska prestera och inte bara lulla i skogen.

ForYourMalice
2012-04-03 06:56
#36

Jag tror inte att det är hållbart med en hel studie, baserat på en hösort som bara ett fåtal har möjlighet att tillgå.

Jag tror faktiskt inte att värdet har lika mycket betydelse som hur ofta hästen får äta. 3kg frukost, 5kg lunch, 4kg middag, 5kg kväll.. Det tror inte jag funkar för alla hästar. De är ju gjorda för att äta hela tiden och bör så även göra med tanke på att de inte kan reglera sin gallproduktion.

Så visst, fodrar man traditionellt så har säkert värdet betydelse. Men om de får fri tillgång dygnet runt, då tror jag att de klarar sig på hö med sämre värde.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

sofiek90
2012-04-03 14:49
#37

Precis, det är svårt att dra alla hästar och ponnyer över en kant. Jag har fått höra många många gånger att min ponny inte behöver lika mycket mat som en stor häst. Det behöver han i för sig inte heller - men han behöver likväl näring och energi för att orka arbeta och för att må bra. jämföra en ponny på 160kg och en stor häst på 700-800kg fungerar inte i alla situationer. Dom får av samma grovfoder, men kanske behöver ponnyn mer energi ändå, för att orka arbeta eftersom det arbete som ponnyn utför är mer krävande för honom än det arbete som denn stora hästen är för honom? Går det att resonera så? Vet många som jämför shettisar med skogsmullehästar t.ex.

Är grovfodret analyserat så skulle jag bett om att få se på analysen, ev. ta en kopia på den om det är möjligt och försöka få ut det bästa utav det. Givetvis kolla på hur hästen mår också, med sunt förnuft så går det att få ihop något som fungerar.

MVH

Sofie

Siggebus
2012-04-03 16:55
#38

#36

Hmmm, klarar sig och klarar sig…. ja det gör de säkert men har du en häst som tränas och tävlas mycket så behövs det vissa "ingredienser" i höet för att den ska kunna bygga muskler som är hållbara för den träning som hästen utsätts för.

Protein är ett sådant exempel - vissa år har vi fått skitdåligt hö proteinmässigt och det märktes direkt på musklerna och överlinjen speciellt.

De som satsar tävlingsmässigt vill kanske att hästen ska kunna göra lite mer än att "klara sig"? Glad

ForYourMalice
2012-04-03 19:01
#39

#38

Absolut, och uppenbarligen så kan de få i sig dessa via just hö. Bevisligen.

Det fascinerande med hästar är ju att de producerar otroligt mycket som de behöver helt själva, bara de får i sig tillräckligt med grovfoder.

Satsar tävlingsmässigt är ju exakt det dem gör i studien?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Siggebus
2012-04-03 21:06
#40

#39

"Satsar tävlingsmässigt är ju exakt det dem gör i studien?"

Ja det gör de säkert, men det jag svarade på var inte ang dem i studien utan ditt allmänna resonemang om att om man ger fri tillgång på hö så klarar sig hästar på ett sämre hö" - och visst - de klarar sig utan att bli sjuka säkert.

Men ska de verkligen prestera behövs ett bättre hö, det är jag övertygad om.

Lorita
2012-04-03 21:11
#41

#40 bättre hö eller kompletera med lusern som är mycket protein och ett hö Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Siggebus
2012-04-03 21:12
#42

#41

Absolut - håller med! Glad

Hellre Lucern än en massa konstiga tillskott

CelsiusT
2012-04-03 22:20
#43

#41 Ja lucern är jättebra komplement till ett sämre hö. För det perfekta höt är int lätt att få tag alla gånger.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
2012-04-04 05:57
#44

en bra sak är ju också med lusern att man kan ge det som pellets då man är ute på tävling  och hästen inte hinner ära så mycket på dagen och sen kan man ge en stor giva hö över natten Skrattande

Då behöver man inte ändra foderstaten så mycket bara för att man inte är hemma Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ForYourMalice
2012-04-04 09:04
#45

Nej det var inte riktigt så jag menade, jag tror bara att många hästar inte får chansen att fungera på ett som du säger, sämre hö, pga hur de utfodras.

Men jag tycker även att om man ska ge till extra kraft så ska man hålla sig så naturligt som möjligt, som att ge med lucern.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Siggebus
2012-04-04 17:05
#46

#45

Håller med där. Glad

Jag tror många (inte alla så klart) rent slentrianmässigt ger si eller så mycket kraftfoder av ena eller andra sorten bara för att man tror det behövs - man det inte en chans att faktiskt prova utan.

Skrämmande många jag har pratat med läser på fodersäckarna och följer sen de mängdrekommendationerna som står där. T ex att en häst som vägger x antal kilo "ska" ha si eller så mycket av det kraftfodret.

Lorita
2012-04-04 17:37
#47

#45 då skulle jag ge mina får 4 kg kraftfoder omdagen var, snacka om växthusgaser Guld i mun

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




sofiek90
2012-04-04 19:43
#48

#46 Då skulle min shettis ha typ 300g/dag, han fick nästan 100g/dag delat på 3 mål..

MVH

Sofie

Annons:
ForYourMalice
2012-04-07 19:10
#49

#46

Ja precis, det tror jag med, eller att man tänker typ "vi testar att ge det här för det låter ju bra" utan att ha någon egentlig grund.

Visst kan man väl ge lite kraft, om det verkligen är befogat och då tycker jag att det är viktigt att ge kraft som är så naturlig som möjlig, som lusern. Havre tex är ju egentligen inte naturligt alls, eftersom det är giftigt i otorkat tillstånd!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Upp till toppen
Annons: