Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 4315 ggr
sofiek90
2012-04-05 23:05

Vitlök

Vad heter ämnet i vitlök som är giftigt för hästar?

MVH

Sofie

Annons:
Lorita
2012-04-06 10:23
#1

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaN
2012-04-06 12:58
#2

Kvarstår detta ämne efter torkning?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lorita
2012-04-06 15:17
#3

#2 ja det gör det

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaN
2012-04-06 18:02
#4

#3 bra, då kan man fortsätta ge det till sommaren för att skrämma bort flygfäna. Brukar lägga till vitlökspulver på sommaren. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sofiek90
2012-04-06 18:52
#5

Tack :)

MVH

Sofie

Lorita
2012-04-06 20:22
#6

#4 du ska absolut inte ge det till din häst!

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
LinaN
2012-04-07 08:55
#7

Jag läste det på fel håll ^^

Men skulle inte de här värdena på det giftiga vara rätt så högt för att det ens skulle börja bli farligt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lorita
2012-04-07 09:13
#8

Det är bättre att göra ett avkok på citron och vitlök och spraya på det på hästen, ger man det i fodret så måste man ge mycket för att hästen ska börja lukta så man håller borta flugor.

om det nu alls har effekt Obestämd blåsiga beten är bäst om man kan hitta det Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




sofiek90
2012-04-07 11:59
#9

#8 hur gör du det? Bara citronsaften å pressad vitlök typ?

MVH

Sofie

Lorita
2012-04-07 12:11
#10

Man kokar det så alla arom kommer ut i vattnet om det hjälper så mycket vet jag inte men vill man att hästen ska lukta vitlök så är det bättre än att låta hästen äta vitlök, sen kan man köpa vilöksolja och hälla på hästen.

det finns massa recept på nätet med olika saker i här hittade jag en del LÄNK kommer från denna sidan http://myrbraten.se/

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




ForYourMalice
2012-04-07 19:11
#11

Jag säger som Lorita, bättre att ha vitlöken på hästen än i hästen!Flört

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

sofiek90
2012-04-07 19:20
#12

Det ska jag testa i sommar :) Funkar det inte så har jag ju flugmedel jag kan spraya på honom :)

MVH

Sofie

Brollan1
2012-06-15 13:03
#13

Lite mer info om vitlöks giftighet. Den har i forskarrapporter visat sig ha en hematokritsänkande verkan i stora doser, vilket betyder att hästarna och även mäniskor kan råka ut för anemi dvs blodbrist alt lågtblodvärde. Så vitlök i större mängder för uthållighets sporter är ett no no.

I små doser så kan man inte påvisa något negativt förutom att den är starkt iriterande på huden vid utvärtes bruk och skall användas försiktigt om man är allergisk mot andra allergi framkallande ämnen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
sofiek90
2012-06-15 13:47
#14

#13 hur många gram per 100kg kroppsvikt är liten dos för en häst? Och vad en stor dos? :P

Jag ska testa att koka vitlök och citron, ponnyn gör ju sönder både täcken och huvor..

MVH

Sofie

Brollan1
2012-06-15 15:55
#15

för hästar vet jag inte men för mäniskor så räknas normalt intagande via mat ytterst lite och oskadligt, däremot så läste jag något om att gnugga rå pressad vitlök mot huden var inte att rekomendera på känsliga mäniskor. Det är dom doser jag kommer ihåg så här på raken. Det är något år sedan jag kollade upp detta.

Har för mig att SLU har någon rapport på detta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kakan89
2012-06-23 17:32
#16
  • Lök – vitlök innehåller ett näringssalt, thiousulfat, som hästarna inte kan bryta ned.
  • Hästarna får förändringar i de röda blodkropparna, de spricker och hästen kan drabbas av blodbrist och låga blodvärden.
  • Syreupptagning i blodet påverkas negativt genom att hemoglobin (vars viktigaste uppgift är att transportera syre och koldioxid) omvandlas till metahemoglobin, det här sker fort redan efter några minuter från lök intaget.
  • Döda blodkroppar transporters till njurarna vilket kan innebära att hästen drabbas av
    njursvikt.
  • Mjälten påverkas negativt.

Ovanstående är kopierat från SLU

Ett effektivt flug/fästing/knott-medel är äppelcidervinäger+ lite diskmedel. Jag har använt det ett bra tag.

sofiek90
2012-06-23 21:14
#17

#16 Min ponny tål inte diskmedel, så det är inget jag kommer testa Flört

MVH

Sofie

Brollan1
2012-06-24 10:38
#18

" kakan89 " Fans det någon uppfattning om doserna som behövdes för att det skulle bli så negativt?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kakan89
2012-06-24 16:33
#19

Levern blir påverkad negativt hur liten dos man än ger. Det finns andra preparat man kan ge utan att påverka levern oavsett vilken verkan man vill åt hos vitlök.

#17 Det går att spraya bara äppelcidervinäger också men det har inte riktigt lika bra effekt.

Brollan1
2012-06-24 17:09
#20

" kakan89 " JAg gjorde en sanbbsök på SLU och kunde inte hitta det du funnit. HAr du en pekare till denna info, det lät intressant?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Brollan1
2012-06-25 10:29
#21

" kakan89 " Tror jag hittade det du hade funnit på en hemsida där man refererar till http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001820/01/HenricsonAnna_Exjobb.pdf

Den dödliga dosen var 50LITER med vitlöksolja för en 500kg häst. Försöken var gjorda på möss och teoretiskt uppskalade till häst. Så om den dosen vitlök är dödlig för häst så är ochså vatten dödligt om man stoppar i dom lika mycket under samma tidsrymd och försöket gjordes på fastande mage.

Man kommer fram till att det inte finns några dokumenterat positiva effekter med vitlök på häst som man inte kan få med vanligt foder heller så det var tveksamt att använda vitlök.

Så det är svårt att ta död på en häst med vitlök i alla fall.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Lorita
2012-06-25 11:24
#22

"Pearson et al. (2005) fann att hästar frivilligt konsumerade en tillräckligt stor mängd vitlök för att det skulle ha en skadlig effekt (anemiframkallande)"

Det räcker för mig, jag vill inte bara att mina djur ska överleva dom ska må bra också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: