Annons:
Etikettavel-raser
Läst 4729 ggr
Peppe
4/10/12, 1:27 PM

Överbyggda quartrar och flätade svansar

Varför är så många quarterhästar (andra raser också?) helt galet överbyggda?

Är det någon form av fördel i ridningen eller varför är det så? I den klassiska ridningen vill man ju avla tvärt om, hästar som är byggda i uppförsbacke. Har aldrig förstått detta.

En liten extra fråga, varför rider westernryttare ofta med flätade svansar på hästarna. För att skydda dem? Från vad? Ser många som flätar bara vid ridning och inte i hagen t ex.

Japp, jag är helt okunnig om western Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
CelsiusT
4/10/12, 8:04 PM
#1

I westernridningen så har du mkt rörelser som kräver att hästen "siter" på rumpan och bokstavligt talat lyfter framdelen. Du har rollback, cutting, spin, slide stop osv osv.. Dessa rörelser blir lättare att utföra med en kraftig rummpa som kan lufta frnten. Sen har väl aveln gjort att det går till överdrift i vissa fall, som med allt annat, men det är därifrån det kommer.

Har aldrig tänkt på att westernryttare skulle fläta sina hästars svansar vid ridning mer än andra ryttare gör. Jag flätar ibland vid ridning för att det är fint. Men flätar sällan hela svansen, iaf inte vid ridning utan jag gör bara en inbakad fläta antingen hela svansroten eller bara halva svansroten, resten hänger. Därremot så kan jag fläta hela svansen om jag ska på tävling och har badat och tvättat svansen. Då skyddas svansen i hästtransporten så den inte bli skitig och sedan blir den lockig ch fyllig när jag tar ut flätan på tävlingsplatsen innan jag entrar arenan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
4/11/12, 7:56 AM
#2

#1 borde det inte vara lättare att göra de rörelserna på en häst som är byggd i uppförsbacke, där hästen redan naturligt är luftigare i framdelen? att det krävs en rejäl rumpa för att lyfta en så framtung häst är ju kanske inte så konstigt, som du säger Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
4/11/12, 5:08 PM
#3

#2 Nej det tycker jag inte. Ser det inte som att dom är framtunga, bara rejäla därbak.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
4/13/12, 5:59 PM
#4

Dom rör sig helt anorlunda, hästarna är ju byggda för att exposivt springa fort korta sträckor och sen förflytta sig i jogg eller skritt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Peppe
4/13/12, 6:35 PM
#5

hur är det med skador i benen på  Q-hästar? och andra westernhästar med för den delen?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
4/13/12, 6:47 PM
#6

Q-hästar, dom är sunda vad jag hört sen sliter sopp och vissa moment på som så som höga hinder sliter på hopphästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
yadhayezibas
4/14/12, 4:15 PM
#7

Jag flätar mina paintars svansar för att de ska bli långa, tjocka och för att de inte ska bli smutsiga. Glad

Peppe
4/14/12, 9:57 PM
#8

#7 har du så i hagen då och låter den vara kvar när du rider? Det tycker jag är rätt "normalt" om man kan säga så, men jag har stött på fenomenet bland westernryttare att hästns svans är fri i hagen och flätas vid ridning. alltså inte bara svansroten utan en hel fläta av alltihop. Finns bland annat en här i "byn" som gör så. jag åker förbi hagen varje dag och svansen är aldrig flätad, men på ridbilder på t ex facebook så är den flätad. lite random googlebilder

http://www.google.se/imgres?q=westernridning&um=1&hl=sv&sa=N&rlz=1R2ADFA_svSE463&biw=1280&bih=635&tbm=isch&tbnid=WzRkrAmvOiUNEM:&imgrefurl=http://blogg.dt.se/piasblogg/2008/06/18/zip-och-mia-klara-for-em-i-westernridning/&docid=8OPywHnFR1c9sM&imgurl=http://blogg.dt.se/eceimages/00049/Copy_of_SANY0029red_49481b.jpg&w=370&h=365&ei=JtWJT-vlKsGYhQeP8-W6CQ&zoom=1&iact=hc&vpx=820&vpy=144&dur=2925&hovh=223&hovw=226&tx=119&ty=118&sig=114754139723844657630&page=1&tbnh=137&tbnw=139&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:14,s:0,i:95

http://www.google.se/imgres?q=western+tr%C3%A4ning&start=284&um=1&hl=sv&rlz=1R2ADFA_svSE463&biw=1280&bih=635&tbm=isch&tbnid=D7nxm9tuMYIVzM:&imgrefurl=http://www.bukefalos.com/f/showthread.php%3Ft%3D1132763&docid=PRMkDpxGof4lpM&imgurl=http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Pepper/h15.jpg&w=564&h=799&ei=2dWJT-iACpO6hAez3onVCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=807&vpy=253&dur=738&hovh=267&hovw=189&tx=102&ty=150&sig=114754139723844657630&page=13&tbnh=133&tbnw=94&ndsp=25&ved=1t:429,r:16,s:284,i:39

http://www.google.se/imgres?q=western+rider+tr%C3%A4ning&um=1&hl=sv&rlz=1R2ADFA_svSE463&biw=1280&bih=635&tbm=isch&tbnid=vCFK0u2DOTojSM:&imgrefurl=http://www.alingsaswesternriders.se/%3Fpage_id%3D233&docid=YCi148KbIf83rM&imgurl=http://www.alingsaswesternriders.se/wp-content/uploads/2010/10/lionaflock1.jpg&w=2452&h=1420&ei=ctaJT6jcF4WmhAf-wI3aCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=92&vpy=309&dur=796&hovh=171&hovw=295&tx=147&ty=104&sig=114754139723844657630&page=4&tbnh=94&tbnw=162&start=67&ndsp=24&ved=1t:429,r:0,s:67,i:215

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
4/15/12, 9:40 AM
#9

Kanske man flätar hästens svans om an ska träna reining och är rädd att hästen ska trampa på svansen och slita sönder den vid tex slidestop, spin osv där hästen är så låg i kroppen att den lätt kan komma åt att trampa på svansen om den är lång.

Ingen aning faktiskt hur det ser ut med statistik på skador på q-hästar. Men tror det är en ganska sund ras. Förutom att många avlar på "vad som helst" och inte alltid bryr sig så mkt om tex vinklar på benen osv. Min pojk är ju inte någon "buskavel" och han har ändå ganska många brutna vinklar på sina ben.

Medarbetare på westernridning.ifokus

yadhayezibas
4/15/12, 2:11 PM
#10

Jag har flätan både i hagen o när jag rider. Ibland släpper jag ut svansen när jag rider för jag tycker det är tjusigt med lockig svans ;) Glad

Linniss
4/18/12, 12:32 PM
#11

Quarterhästarna ska inte vara överbyggda. Jag tror inte en enda seriös quarter/paintuppfödare vill ha överbyggda hästar.

När man tittar på en quarter/paint är det dock lätt att de ser överbyggda ut på grund av sina musklade bakdelar. De ska ha välmusklade rumpor för att kunna vara explosiva, utföra snabba vändningar och stopp.

Jag tror att många flätar svansarna bara för att hålla dem rena och snygga. Inom reiningen flätas de för att hästarna inte ska trampa på svansarna när de stoppar.

Peppe
4/18/12, 1:17 PM
#12

#11 mja för ett otränat öga kan kanske bakdelarna skapa en synvilla men i många fall ÄR dom överbyggda. Men det var ju "skönt att höra" att det inte är meningen att det "ska vara så" egentligen.

Finns en 2 åring på hästnet som ser ut att vara ihopsatt av 2 olika hästar. Visserligen en unghäst som sagt men det var verkligen extremt. Ser varken bekvämt eller hälsosamt ut. Skulle vara intressant att se den om några år! Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
4/19/12, 9:59 AM
#13

Hittade detta påstående angående flätade svansar, på FB

"Hur kunde det bli normalt att bettet skapar vassa kanter i munnen av sågande, ha snokrem så hästen inte kan öppna munnen när vi drar för hårt, gnaga med sporrar i hästens sidor så det blir märken, smörja såriga mungipor efter träning, fläta westernhästens svans så det gör ont om den piskar med den när man sätter sporrarna i sidan,…"

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
CelsiusT
4/19/12, 4:54 PM
#14

#13 Ja det där har jag faktiskt hört förr. Men har aldrig hört någon som faktiskt använder det så. Men folk har kanske "vett" på att inte säga att det är anledningen… vad vet jag..

Medarbetare på westernridning.ifokus

Juicefine
4/25/12, 6:51 PM
#15

Att ha mycket muskelmassa och att vara överbyggd är absolut inte samma sak. Sen är det inget konstigt med unghästar som växer ojämnt - det förekommer hos alla raser.

Svansarna flätas för att skyddas så att hästen inte ska trampa på den när den utför rörelser där den "sätter sig på bakdelen".

Malinolsn
5/30/12, 12:08 PM
#16

#7 Normalt? Hur menar du nu? Jag anser att hästarna ska ha svansen fri i hagen så de kan vifta bort flugor osv, annars känns det elakt för min del.
I #13 poängterar du meningen "fläta westernhästens svans så det gör ont om den piskar med den när man sätter sporrarna i sidan", gör det inte då också ont om svansen är flätad i hagen, så hästen vill vifta bort flugor? 
Inför tävling, då hästen är exempelvis nytvättad, tycker jag att det är ok att ha svansen flätad i hagen. Men det skulle inte falla mig in att fläta hästens svans till vardags när den ska stå i hagen.
(Nu pratar jag om en fläta i hela svansen, inte ex en inbakad från högst upp på svansen och ner en bit)

Peppe
5/30/12, 2:00 PM
#17

#16 Det är rätt normalt att fläta svansen under de leriga årstiderna; höst, vinter, vår för att inte svansen ska nå ner i leran och bli sliten. Några flugor finns inte då som du vet. Jag gör inte själv det men det är många som gör det.

Att jag poängterar just den biten i stycket är för att resten som inte är med fet stil är heeeeeelt orelevant för den här tråden, men eftersom jag citerade en hel text (som jag hittade på Facebook) lät jag även det andra vara kvar för att sammanhanget och budskapet som personen skapat ska nå fram.

För övrigt är det viss skillnad på när en häst slött står och viftar med svansen efter flugor i hagen, och när den irriterat piskar med svansen vid ridning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: