Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 16654 ggr
Stefan_S
6/5/12, 2:42 AM

Bärförmåga och maxvikt?

Hej, vad avgör hästens bärförmåga och vilken maxvikt hästen klarar att bära? Finns det någon standard för olika hästraser vilken högsta vikt (ryttare) de kan tänkas klara?

Vh Stefan

"Pedigree indicates what the animal should be;
conformation indicates what the animal appears to be;
but performance indicates what the animal actually is."

Annons:
mandyosv
6/5/12, 2:43 AM
#1

Jag själv tycker att "maxivikten" på en islandshäst är alldeles för hög. Stackars hästar som är tvungna att röra sig med dessa tunga människor på sina ryggar ;/

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Lorita
6/5/12, 5:35 AM
#2

Jag brukar sätt max 20% av hästens egna vikt om hästen är normalviktig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
6/8/12, 3:20 PM
#3

Vilken vikt en häst klarar är individuellt, precis som hos människor. Jag och min kompis är lika långa och väger lika mycket, jag klarar lätt att bära hem en 25kg hundmatspåse, medan min kompis inte ens klarar att lyfta in den i bilen. Så att bara titta på vikt och storlek på hästen är lite missvisande, men det kan ju vara en bra utgångspunkt. Men man måste alltid lyssna på hästen om hurivida dom klarar och orkar bära upp ryttaren i fråga.

1/5 del av hästens vikt, som Lorita skriver, är en bra utgångspunkt tycker jag, men inte en sanning rakt över.

Vad man också ska ta med i beräkningen är ju såklart hur långt/länge ryttaren ska rida och i vilken terräng. Platt väg rakt fram eller kuperad terräng med mycket benlyft och backar gör stor skillnad för hur mycket hästen klarar. Min häst klarar lätt att bära en människa på 90kg på normala ridturer, men när vi går i mycket kuperad terräng med mkt klättring så blir hon snabbt trött och flåsig med en 90kg människa på ryggen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[spinn]
6/10/12, 12:53 PM
#4

Många rekommenderar 20% av hästens vikt som maxvikt, men det är givetvis individuellt. Jag tycker själv att 20%  är för mycket, skulle aldrig sätta upp 50 kg på vår shettis och aldrig 100 kg på vår andra häst. Känner inte att man måste ligga på maxgränsen när man inte behöver.

mandyosv
6/10/12, 1:05 PM
#5

Haha har du en shetts på 250 kg?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Lorita
6/10/12, 1:12 PM
#6

när man säger 20% så är det en normalviktig häst är hästen överviktig så får den ju släpa på sina extra kilo också så då orkar dom självkart mindre och skadade hästar eller hästar som inte är korekta i sina vinklar/byggnad orkar okså mindre så klart.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[spinn]
6/10/12, 3:50 PM
#7

#5 Vad är det för roligt med det? Ja, han väger 230 kg, men jag räknade lättare på 250. Finns ju många shettisar på 230 kg och du vet dessutom inte höjden på honom. Det är ju ingen minishettis.

#6 Ja, jag räknade också på friska hästar. Båda mina är helt friska och de är i lagom vikt. Har man överviktiga får man ju givetvis dra ner på ryttarens kilon, men har man skadade hästar tycker jag inte man ska rida över huvud taget.

mandyosv
6/10/12, 3:57 PM
#8

#Hahahaha, lägg ut bild! Hade varit roligt att se en sådan stor shettis xD

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[spinn]
6/10/12, 5:35 PM
#9

#8 Du är dåligt påläst ser jag. Läs runt lite eller googla på vad shettisar väger så får du se att det finns många omkring 230 kg, likaväl som det finns många minishettisar som bara väger omkring 130.

Lorita
6/10/12, 6:06 PM
#10

Mina B-ponny på ca 125 cm tar med lätthet 50 kg i alla fall och dom ligger också kring 250 kg i vikt Skrattande sen är det ju en max vikt så privat kan man sätta än lägregräns för sin häst men inte högre om man vill lyda rådet om 20%

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[spinn]
6/10/12, 9:32 PM
#11

#10 Ja, precis, hade en c-ponny, welsh, tidigare som vi hade en egen gräns om 50-55 kg på, även om han säkert skulle kunna ta sin "maxvikt" på 60 kg. Jag känner bara att det är onödigt att slita på gränserna varje dag, även om hästen säkert klarar av det. :)

sofiek90
6/13/12, 9:33 PM
#12

#3 Kan det vara så att du har mer muskler på kroppen än vad din kompis har? ;) Det är ju en del att ta med i berökningen också.

----------

När min lilla var som mest musklad så hade jag 45 kg som maxvikt på honom, men nu när han tappat nästan alla musklerna så blir det ju mindre vikt på ryggen så klart. Fast han rids ju inte så ofta och inte så hård, utan arbetas ju på andra sätt istället. I dagsläget är det bara promenader, men i slutet av månaden tänkte jag testa och se om ryttaren sitter kvar i sadeln eller om han brallar för mycket.

MVH

Sofie

CelsiusT
6/14/12, 10:29 AM
#13

#12 Det var precis det jag ville framhäva! Trots att vi är lika stora och folk runt om oss tror att vi klarar lika mycket (vi ser ganska lika ut i kroppsbyggnaden) så är det stor skillnad på vad hon och jag orkar bära. Och trots att vi kan bära samma vikt (säg 15kg) så är det stor skillnad på hur långt och länge vi orkar bära.

Sen ska man också tänka på att vissa har sega muskler som orkar bära länge men inte så hård träning och vissa orkar ganska mkt påfrästning fast inte under så lång tid.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
sofiek90
6/15/12, 6:04 PM
#14

#12 Okej :) Ja, det kan skilja en del även om man ser ut att klara samma vikt.

MVH

Sofie

[Moa-]
6/30/12, 6:06 PM
#15

mandyosv; har du någonsin hittat en Islandshäst som haft problem med ryttarens vikt? Några förslitningsskador?

Nej, islandshästar klara ofta att gå i verksamhet även vid 25 års ålder, det är få andra raser som klarar detta… Se endast på galoppörerna, bär endast ett fåtal procent av sin egen vikt, men hur länge håller en galoppör på en skala? De pensioneras vid en tidig ålder. Sambandet - låt hästen växa klart och mogna innan den sätts under full träning, då håller den länge och kan bära/dra höga vikter (se på Islandshästen och Shetlandsponnyn) om den däremot innan den är färdigvuxen skall bära ryttare och sättas i arbete så får den en klart kortare livslängd (se på galoppörer och travhästarna).

Lorita
6/30/12, 7:12 PM
#16

#15 ja det har jag flera stycken som tagit "ur drift" pgr dåliga ryggar och/eller ben.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Moa-]
6/30/12, 8:01 PM
#17

Lorita; låter mycket märkligt, jag har aldrig hört talas om någon fram tills nu… Då har jag ändå haft Islandshästar större delen av mitt liv.

Har ryttaren bra balans/är van ryttare och ej överdrivet lång så blir ryttaren lättare för hästen att bära. Många av de som beskrivs som "tunga gubbar" som rider Islandshästar har gjort så hela sitt liv, de är därmed vana ryttare som ej hindrar hästens naturliga rörelser. Deras användning av hästarna är enligt mig långt mer naturlig och välvillig mot hästens kropp än låt säga hopphästarna som med ryttare på ryggen skall hoppa banor på långt över en meter, detta är ej naturligt för någon häst, utan sliter på lederna vid landningen i längden.

Kortfattat så är ofta en van ryttare bättre än en ovan även om det skiljer många kilo dem emellan, en kort ryttare är bättre än en lång när dessa väger ungefär lika mycket.

Lorita
7/1/12, 9:36 AM
#18

#17 Det jag stött på är turridingshästar som sålts vidare till privatpersoner och som visat sig ha ont i ryggen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Moa-]
7/1/12, 10:04 AM
#19

Lorita; det kan ju då dock även bero på dåligt anpassad utrustning, överanvändning eller helt andra orsaker än vikten på ryttaren.

Jag har dock aldrig hört talas om det, men självklart finns det enstaka hästar som har svagare fysik eller lättare blir skadade, I regel anser dock jag (och den absoluta majoriteten) att både Islandshästen och Shetlandsponnyn en klarar av att bära/dra arbeta med tunga vikter i förhållande till sin egen storlek. Se hur många islandshästar som är aktiva långt över 20 år, och jämför som sagt med stora hästar så som travande varmblod eller galopperande fullblod som startar lopp redan vid två års ålder…

Lorita
7/1/12, 11:01 AM
#20

travande varmblod eller galopperande fullblod, dom är ju inte ens avlade för normal ridning så det är ju klart att dom inte håller.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
[Moa-]
7/1/12, 11:13 AM
#21

Lorita; de är däremot stora och tunga och bär endast en liten del av sin egen kroppsvikt och slits trots detta ut på endast ett par år…

Även om du ser till olika typer av ponnys och andra hästar så håller i regel tidigare nämnda raser bättre än majoriteten, trots att de bär och drar tungt. (De flesta kallblod håller otroligt bra trots att de arbetar och drar tungt, eller kanske just på grund utav det.)

[RC1393]
7/13/12, 9:45 PM
#22

Moa- har faktisk varit på turridning med f.d travare. Han som ägde hästarna berättade att hans yngsta häst var 13år, hans äldsta 26år (och den hästen var med på ridturerna, red ca 6 timmar per dag i varierat tempo och kuperad terräng) och de flesta hästar som han ägde var över 18år.

Han hade aldrig haft några problem med ryggar, ben etc. trots hästarnas tidigare travarkarriärer.

Har du sett hur länge en hopphäst håller då? De pensioneras ofta kring 18års ålder, för att avlas vidare på eller för säkerhetsskull, deras leder har ju börjat bli stelare och klarar inte ev. benskador lika bra som en yngre häst.

De tränas vidare och livet går vidare precis som innan, det är ju inte så att de ställs i en hage och inte tränas mer för att de inte orkar, för det gör de. Inte ens en islandshäst tävlar tills den är hur gammal som helst.

Skillnaden mellan islandshästar och fullblod är att islandshästar är ponnyer (säg vad du vill, men kroppsligt är de ponnyer, de utvecklas långsamt) och är inte klara för lite mer ansträngande jobb förrän vid 5-6år, en häst växer snabbare. Därför får inte 3-åriga ponnyer ridas vid sina 3-årstest, men hästar i samma ålder får.

Fullbloden är avlade för att utvecklas snabbt, men jag håller med att det är för tidigt de börjar tävlas, ett eller två år till skadar ju inte så mycket att vänta.

Upp till toppen
Annons: