Annons:
Etiketttävling
Läst 3548 ggr
Rebecca22
2012-06-30 22:50

Max ålder på att tävla western?

Hur gammal får ryttaren max vara för att tävla i western?

Och hur ung får ponnyn vara?

Jag är 15 år och har en D-ponny på 3 år så jag vill vänta tills hon är 6 eller 7 med att tävla henne men då är jag ju 18 eller äldre så hur gammal får man max vara?

Annons:
Lorita
2012-07-01 09:39
#1

Du får tävla så länge du tycker det är roligt att tävla, det äldsta jag varit med om var en ryttare på 70 år som tävlade, lever hon nu så tävlar hon nog fortfarande så du kommer hinna med många hästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rebecca22
2012-07-01 23:33
#2

Jo men jag menar ålders gräns för att få tävla ponny.

Som i hoppning dressyr osv är det ju 18 på ponny men i western har jag ingen anning själv.

Brollan1
2012-07-02 12:01
#3

Vad jag vet och sett så tävlas det med "ponnys" i western oavsett ålder på ryttare. Jag vet då åtminstone en fjording som är 139 hög och gick SM förra året med en ryttare som var äldre än 18. (ber om ursäkt "L" om jag skvallrade om din ålder ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
2012-07-02 12:33
#4

Inom western så finns det inget speciellt mått på ponny. Detta med a-b-c-d-ponny och stor häst är engelskt och måtten används enbart inom engelskridningen. Inom western så kan du säga ponny om en häst på 160 likaväl som du säger häst till en som är 140. Detta att ponny har ett speciellt mått existerar liksom inte inom western, det är engelskt. Dock så är det ju så att det är allmänkänt att prata om kategoriserade ponnys i sverige, så även westernmänniskor känner ju till uttrycket och förstår vad man menar och det finns även dom som använder kategorierna för att beskriva ungefärlig höjd på sin häst.

För att komma till svaret på din fråga så finns det inom westernridningen enbart ett enda mått att ta hänsyn till och det är att hästen måste vara över 140cm för att få lov att tävlas på kor och det är pga säkerhet som detta infördes i sverige. Men inom ridgrenarna finns inga mått att rätta sig efter.

Eftersom man inte pratar om ponny inom western så finns det heller ingen åldersgräns. Du får tävla din ponny hur länge du vill. Storleken på hästen har ingen betydelse.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rebecca22
2012-07-09 00:01
#5

okej tack så jätte mycket för svaren!

erikah
2012-08-18 00:14
#6

Som tidigare sagt finns inga åldersregler för ponny. Jag är 21 och rider en ponny på 130 cm så inga problem ;)

Ålder på hästen är väl att den ska vara minst 3 år tror jag för att få tävla

Annons:
CelsiusT
2012-08-18 11:16
#7

#6 Ska inte säga emot dig, men jag har något i bakhuvudet om att det är olika beroende på gren/regelbok. Tror det finns högre åldersgränser för hästen i vissa grenar/regelböcker om jag inte minns fel. Men minns inte riktigt exakt vad, men kan det ha varit något med Barrel race/pole bending i någon regelbok? Inte mina gren så har inte riktigt koll.

Medarbetare på westernridning.ifokus

westernmary
2012-08-18 14:52
#8

Ryttaren kan nog vara hur gammal som helst. På chappen i år kramade jag om en av tävlingsryttarna och han var 70+

:D

Upp till toppen
Annons: