Annons:
Etikettefterlyses
Läst 3313 ggr
annant
2013-01-22 10:42

Börja rida trail?

På min förra ridskola fick vi pröva på en enkel version av trail, och det är det absolut roligaste jag någonsin gjort inom ridning. Nu har jag en egen häst, och jag skulle vilja gå nybörjarkurs i trail med honom.

Någon som vet om det finns möjligheter till det i Stockholmstrakten?

Någon annan som är intresserad, så kanske vi kan dra ihop ett gäng?

Annons:
yadhayezibas
2013-01-22 10:57
#1

Ta kontakt med den eller de westernklubar som finns i ditt område. De flesta klubbar har massa aktiviteter man kan vara med på. Tex trail träning… Glad

CelsiusT
2013-01-22 11:31
#2

Ja precis, kolla med klubbar och även privata instruktörer. Dom har ofta möjlighet att hjälpa till =)

Själv bor jag på andra sidan landet, men visst hade det varit kul med en träff om det inte vore så långt bort bara.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2013-01-23 10:43
#3

Hör trail till westernridning? Jag har endast träffat på dessa träningar och tävlingar i islandshästsammanhang… =)

CelsiusT
2013-01-23 10:47
#4

#3 Trail är en gren inom westernridningen ja. Det är en gren som kommer ur att man ska visa upp hur bra hästen är att ha i arbete på ranch tex. Hur lydig och miljötränad den är.

Hur ser det ut inom islandshästsammanhang då? Har du någon länk? Bilder?

Medarbetare på westernridning.ifokus

yadhayezibas
2013-01-23 10:50
#5

Jag är oxå nyfiken på hur det är inom islandshästsammanhang Glad

Annons:
CelsiusT
2013-01-23 11:02
yadhayezibas
2013-01-23 11:07
#8

Det är typ samma då ju Glad

Jag rider själv trail med mitt Paintsto.

[Moa-]
2013-01-23 11:08
#9

Jag har inga egna bilder, men kan tänka mig att det är samma som inom western men för islandshästar? Länkar lite information nedan. =)

Länk till information om lagtävlingar inom islandshäst kategorin, finns även några bilder.

"TR1 Trail
"Skicklighetsprov". Ska innehålla minst 5 delmoment t ex öppna grind, hoppa hinder, vatten, bro, töltslalom, rida med något på släp, lasta häst…." Källa citatet

De två översta bilderna i albumet visar hur en islandshäst tävling i trail kan se ut.

"PTV Parcours en Terrain Varié -

Hinderteknikbana

Banans längd varierar mellan 2,5- 5km Längd. Naturnära hinder skall klaras av som t ex att rida över diken, i brant uppförs eller nerförsbackar, att öppna och stänga grindar från hästryggen, rida över broar och genom vatten eller hoppa över någon trädstam. Kort sagt sådana svårigheter som en ryttare kan möta under en ridtur. Lydighetsmoment som att ryttaren sitter av och hästen skall stå stilla utan ryttarens fysiska påverkan en utsatt tid kan också ingå. Banan skall klaras av under maxtidsgränsen." Källa Förberedelser för detta brukar kallas trail, PTV är en del i det som kallas TREC och är en egen tävlingsgren.

yadhayezibas
2013-01-23 11:43
#10

Islandshäst trail är som westernridningens Ranchtrail Glad

[Moa-]
2013-01-23 11:45
#11

Säger mig inte mycket, men det låter väl bra. =)

yadhayezibas
2013-01-23 11:50
#13

Alla dessa bommar…… Flört Undrar om man någonsin kommer kunna få till en sån ritt…

Annons:
CelsiusT
2013-01-23 12:09
#14

#13 Ja, extremt mycket bommar. Personligen så föredrar jag ranch trail framför vanlig trail, inte så mycket bommar där.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2013-01-23 16:00
#15

Får hästen ej nudda bommarna? Då föredrar jag nog den variant som islandshästarna sysslar med som handlar mer om tolerans och att lita på ledaren…

Så som denna video exempelvis…

CelsiusT
2013-01-23 16:14
#16

#15 får och får, du får ju nerdrag på poängen om hästen slår i bommarna, iaf på vanlig trail (minns ej hur det är på ranchtrail men har fö rmig det är samma där).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2013-01-23 16:17
#17

Nej, den videon var inget för mig, föredrar den varianten som jag postade video på… Endast ett moment i den första som jag finner nyttosamt, det med grinden.

CelsiusT
2013-01-23 16:30
#18

#17 Ett moment?! Öh.. väldigt nyttigt att kunna plocka upp saker från hästryggen, nu är det väl bara en kon som hon flyttar från ena sidan till den andra, men ibland är det tex en regnrock och det är väldigt bra att kunna ta på sig en sådan som man haft hängande över staketet tex (eller plocka upp en kamera som hängt på staketet medan man tränat). Väldigt praktiskt att kunna kasta lasso från hästryggen (iaf om du rider western) och om inte så är det ändå en nyttig grej att hästen är van vid rep runt sig och det är dessutom en tillits-grej. Väldigt praktiskt att kunna gå över en bro, händer mig titts som tätt då det finns broar häromkring i skogarna, dessutom är det ju en tillits-grej att hästen vågar gå över bron. Att släpa något efter sig är också nyttigt att kunna och även det något som handlar om att hästen inte ska vara rädd för saker och ting.

Däremot så har ju vanlig trail utvecklats till att mer eller mindre bara visa upp att man har superkontroll på sin häst. Typ som dressyr mellan bommar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2013-01-23 16:40
#19

CelsiusT; men det är ju i den andra videon, den som jag postat som de gör det du skriver, i första videon så är det grinden som är med, sedan är det mycket att hästen ej får trampa på bommar…?

yadhayezibas
2013-01-23 17:02
#20

Jag har haft mkt nytta av min trailträning tex när min dotter ska hoppträna med sin ponny. Jag kan sitta på min häst o plocka upp bommar ( som ligger ganska högt upp) och bära dom dit de ska utan att behöva hoppa av min häst. Flört

All trail oavsett ras/bana innebär ju att hästen ser sin ryttare som sin trygga ledare och inväntar vad ryttaren vill på trailbanan. Glad

Annons:
CelsiusT
2013-01-23 17:04
#21

#19 Här är den första länken JAG la ut ;P

La ut denna länk i inlägg #6

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2013-01-23 17:19
#22

CelsiusT; den missade jag helt, tror att du skrev de inläggen när jag skrev mitt och då ser jag ej dem…

CelsiusT
2013-01-23 17:20
#23

#22 Kan vara så ibland ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
2013-01-23 17:22
#24

Men så är jag med, det är ju lite samma variant som jag syftade på…  =)

Upp till toppen
Annons: