Annons:
Etikettövrigt
Läst 3746 ggr
Cahira
4/15/13, 5:50 PM

Presentationstråd: Cahira

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skriva en liten presentationstråd då nån sa till mig att det kunde vara intressant att läsa så varför inte. :) 

Jag är 26 snart 27 (född 86) och är från Umeå men har flyttat till en gård på landet i Minnesota. Kom hit i december 2012 och har alltid haft ett hästintresse men fick inte rida som barn pga mammas allergi mot hö. 

Då jag skulle hit fick jag veta att hästen är ett ovärderligt verktyg då man kollar stängsel, kalvningar m.m. så jag skulle få lära mig rida äntligen. Så kul! 

Här borta rider alla westernridning om man inte skulle tävla specifikt i engelsk dressyr eller liknande, så det blev till att skaffa mig en sadel, hjälm, häst m.m.

Mike (som jag bor med) hade en 28årig (old style) arab som gick bort i september så strax efter fick han ta över en quarter. Han ville ha ett speciellt ovanligt namn som speglade henne väl och frågade mig om tips. Hon skimrade otroligt vackert på bilden han visade mig så jag tyckte hon tindrade. Jag sa att det fanns ett svenskt namn Tindra och förklarade betydelsen och han föll för det totalt, så Tindra blev det. Hon är ca 7 år gammal. (berättelsen fortsätter i nästa inlägg, lägger in en bild på Tindra)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
4/15/13, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tindra är livlig och lite dominant och rätt så hög så jag kände mig inte trygg på henne, blev mer o mer rädd varje gång jag hoppade upp på henne för att hon började hoppa jämfota och ha sig. Glädje och det är positivt, men var inte optimalt för lilla mig. Och vi hade redan pratat om att vi behövde varsin häst för att kunna täcka mer land snabbare och ta ridturer tillsammans. Att rida åsnan kändes inte optimalt heller. 

(bild på åsnan Lizzie, berättelsen fortsätter i nästa inlägg)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/15/13, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så vi började titta efter en häst. På julafton fick jag provrida en riktig mustang! Hans föräldrar parade sig i det vilda och sedan fångades hans mamma in och han föddes i fångenskap. Det var en upplevelse kan jag säga! Men han var över 20 år och hade en hälta. Vi kollade vidare.

Vi hörde ryktesvägen om en "dapple buckskin" (vet inte svenska termen) på 13 år som var riden av barn o nybörjare såväl som mer vana ryttare och hade i princip inga problem. Hennes namn var Dusty och hon var så underbar att rida! Jag var inte rädd på henne och hon var lika lugn som jag är. Vi klickade och Dusty heter nu Cheyenne. :) 

Hon är en hovverkares dröm enligt vår hovverkare och hon är rakt igenomsnäll. Tyvärr bet Tindra henne på sidan precis då vi skulle börja träna mig att rida så vi har fått vänta i flera veckor på att det ska läka. Skorpan har äntligen ramlat av och snaaart kan ridträningen börja! Jag längtar! 

Hon har blommat ut enormt sedan vi kom hit men hon verkar inte lita på människor. Hon accepterar saker, men hon verkar inte lita på folk. Förra ägaren sa nåt i stil med att hon vet att hon "beats the crap out of her" om hon inte gör som hon blir tillsagd så tror det har med det att göra. Hon har börjat komma fram till mig då jag kommer till henne och hon älskar morötter som kvinnor älskar choklad! Tindra med för den delen, och Lizzie. :) Köpte nyligen en borste som alla tre avgudade och det var första gången som Cheyenne verkligen förföljt mig för mer uppmärksamhet. Det går åt rätt håll i vårt byggande av ett förhållande! :) 

Förutom dessa tre har vi tre hundar (Ixxi dvärgschnauzer 9 år, Digger border collie/collie 10 år, och Apache border collie/corgi 10 år) 6 utekatter (stor gård, många råttor) samt en hjord på ca 40 black angus kossor. Jag har inte räknat dom men Mike sa att vi väntade ca 38 kalvar, ej räknat eventuella tvillingar. Så har vi några tjurar dessutom. 

Här kommer bilden på Cheyenne iallafall. Inte hunnit få speciellt bra bilder på henne än då vädret varit pissdåligt sedan hon kom hit.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/15/13, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Förresten! Min sadel! Second hand men sååå skön! Ser fram emot att faktiskt kunna testa den nån annanstans än på soffan. 😟

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
4/15/13, 8:53 PM
#4

Tack för att du bjöd på dig själv, kul läsning 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
4/15/13, 10:10 PM
#5

Tack! Är normalt väldigt blygsam. Men jag älskar fotografering så blir en hel del bilder. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
4/15/13, 10:15 PM
#6

Jag gillar också att se andras bilder 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
CelsiusT
4/16/13, 6:25 PM
#7

Åhh, vad spännande att få läsa om er! Vad är anledningen till att du flyttat till Minnesota? Är det tillfälligt eller planerar du att bo kvar där, typ resten av ditt liv?

Kul att se bilderna och hoppas du kommer att trivas med Cheyenne! Du får dela med dig av hur det går för er!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
4/16/13, 11:39 PM
#8

#7 jag blir bofast! 😃 Jag var vän med Mikes fru som gick bort och kom på så vis i kontakt med honom, vi blev bra vänner och han behövde hjälp här på gården och då jag har djurvårdsutbildning så bidde det som det blev!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/16/13, 11:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag vet att detta är ett hästforum men jag bara MÅSTE visa kalven som jag fick rädda från förfrysning från halv 5 på morgonen till runt 10 innan han var någorlunda stabil. Han fick namnet Popsicle och verkar som han kommer klara sig!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
4/17/13, 7:37 AM
#10

Vad söt och vist vill vi Ko-flickor och Ko-pojkar se söta kalvar 😍

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
4/17/13, 10:30 AM
#11

#8 Ah, kul! ;P

#9 Ja men westernryttare är ju intresserade av allt som händer på en gård, speciellt vad gäller korna! Såå söt ;P Hoppas den klarar sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
4/17/13, 6:49 PM
#12

Tack! :) Kalven klarade natten och är mycket stark nu efter han fick några boostsprutor från veterinären igår, men mamman vill inte dia honom så verkar som han måste nappas upp om inget förändras snart. 

Vi väntar mer regn och snöstorm så marken är bara vatten och gegga så vi kan inte direkt rida som det är nu. T_T *tjura* Goda nyheten är att Cheyenne verkar ha läkt helt nu så så snart vädret tillåter kan jag ÄNTLIGEN börja rida henne!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
4/17/13, 6:57 PM
#13

#12 Ah.. härligt att hästen är läkt. Här har varit strålande solsken och perfekt ridväder i flera veckor (förutom kylan som varit), sen kom regnet men nu är äntligen värmen här iaf, men det vankas lite mer regn. Dock är det väldigt härligt och soligt väder mellan skurarna ;P Har haft +16 grader som varmast den här veckan, förra veckan var +4 grader varmaste temperaturen och det låg på flera minusgrader så fort solen försvann. Så det känns att det går mot varmare och ljusare tider.

Kommer ni att nappa kalven om inte mamman tar den eller tar ni bort den?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Cahira
4/17/13, 7:13 PM
#14

Men så skönt! Här SKA det vara 16-20 grader denna tiden men vi får bara skitväder. :( Dumma Yogistorm. Är tornadovarningar i landet och massa åskstormar, snö och annat äckel.. :P

Vi nappar om vi måste, men vi har några gamla kor som är superbra mammor som inte har nåt emot att ta en adopterad liten baby som vi då ska försöka föra in till. Är ju alltid bättre med en komamma. Men måste vi så nappar vi. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
4/17/13, 7:37 PM
#15

#14 Okej, får hoppas vädret blir lite bättre och att ni hittar en amma till kalven ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
4/17/13, 7:46 PM
#16

Hoppas verkligen på bättre väder. Snöstormar är inte bra för kalvningstider och småkalvar. :S Tack. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/21/13, 6:20 PM
#17

Såhär bra mår kalven nu :) http://www.youtube.com/watch?v=PINzS6D6BNY

Cheyenne har äntligen läkt ihop så så snart vädret blir bättre kan jag äntligen börja rida! 😃

Och Tindra är besatt i Popsicle. Hon har stulit kalvar förr och tror det är hennes egna ungar. Mike som vuxit upp med hästar och kor har aldrig sett nåt liknande. Hon som gnäggar i bakgrunden på filmklippet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
4/21/13, 7:29 PM
#18

Så söt liten kille 😍

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
4/21/13, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det kan man säga ❤️

Trodde aldrig att jag skulle ha så mycket kärlek i hjärtat till en kalv.. han tror verkligen att jag är hans mamma och det är sååå mysigt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
4/23/13, 9:19 AM
#20

Härligt att det går bra =) Så söt!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Cahira
4/26/13, 3:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tog nya bilder idag! Tindra sprang som en galning då hon märkte att marken börjat torka och få lite gräs:

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/26/13, 3:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Cheyenne har fällt ur rätt bra:

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
4/26/13, 3:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Och Lizzie är fortfarande fluffig som en jak. 😃 Älskar att hon är typ chokladfärgad!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

OneSound
4/27/13, 5:20 PM
#24

Men gud vad spännande att flytta ända dit! Kul att läsa 😃

(själv bor man i huset man alltid bott i)

Aut viam inveniam aut faciam

Cahira
4/27/13, 5:54 PM
#25

#24 Lever man på soc med i princip noll chans på jobb och inkomst och får chansen att göra nåt sånt här och leva drömmen så var det inte så svårt val. 😃 Min kusin flyttade till australien så mina föräldrar stöttade mig på i detta. :) Kändes skönt! 

Vi hade 20 plusgrader igår och marken har torkat upp bra så verkar som att vi kanske kan hoppa upp i sadeln idag! Weee! Jag behöver träning, är grönare än Kermit. 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lorita
4/27/13, 6:37 PM
#26

#25  härligt med folk som vågar 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
4/27/13, 6:48 PM
#27

#26: Livet är kort och då jag är gammal och tittar tillbaka på mitt liv så vill jag ha det fyllt med oförglömliga upplevelser. :) Man ångrar inte det man gör, man ångrar det man inte gör. :)

Hitills har jag klappat leopardhajar och rockor, klappat vargar, sett tigrar matas, åkt hundspann, sett större delar av sverige, och nu flyttat utomlands för att hjälpa till på en koranch, se till så kalvar förlöses som dom ska, flaskmatar kalv, väntar kattungar, sett örnar på national eagle center på nära håll, och så vidare. :)

Har flaskmatat lamm förr, vallat kossor, lamm, grisar. Jag har lärt min ena hund över 20 tricks och ser fram emot att tävla i k9 freestyle i framtiden med en mer passande hund. Jag jobbar nu med en åsna och ser fram emot att äntligen lära mig rida samt föda upp hundar i framtiden. 

Jag utmanar mig nästan dagligen med ny mat och möta mina rädslor. Livet blir så himla mycket mer roligt och spännande då! :) 

Och jag kan alltid flyga tillbaka till Sverige om det skulle skita sig här så det är ju inte som ett "No turning back" liksom! :) 

Vad jag försöker säga är, livet är vad man gör det till! Livet handlar om upplevelser! :) Barnets första steg eller ord glömmer man aldrig för det är en sån stor upplevelse. Samma med ens giftemål och liknande större händelser. Jag slår även vad om att alla här inne aldrig kommer glömma första gången man satt på häst, eller första gången man verkligen klickade med sin häst. 

Samla på upplevelser, jag lovar att du kommer älska ditt liv! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Lorita
4/27/13, 7:19 PM
#28

helt rätt man ska inte sitta på hemmet och ångra vad man inte gjort utan minas vad man gjort 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cahira
4/27/13, 7:29 PM
#29

Precis och om det blir en flopp blir det en toppenbra historia en vacker dag! Som den gången jag satt fast på ett stillastående tåg i 24 timmar i snöstorm utan värme. 😉

Det var inte roligt DÅ men nu är det en sjujäkla historia. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
4/29/13, 6:25 PM
#30

Ja jag önskar att jag vågade lite mer. Är sån där som inte riktigt vågar göra saker och ofta ångrar att jag inte satsade. Även om det bara är småsaker så som tävlingar, kurser osv, men är ofta sådan som inte vågar så jag tycker det är så inspirerande att läsa om folk som vågar ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
4/29/13, 6:29 PM
#31

#30 Vad är det värsta som kan hända? :) Så länge svaret inte är "någon kan dö" så borde det inte hindra dig. :) 

Observera att jag brukade vara fetblyg och vågade inte ens rita för att jag kunde bli besviken på resultatet; så det går med träning!

Och rättning på #29: Tåget stod stilla 12 timmar men var 24 timmar försenat. Blandade ihop siffrorna lite i all hast.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
4/29/13, 6:30 PM
#32

#31 Nej det är just min prestationsångest som sätter stopp tyvärr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
4/29/13, 6:42 PM
#33

#32: hoppas du hittar en väg runt det en vacker dag. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Brollan1
4/30/13, 8:53 PM
#34

Umeå är ju nästgårds med Norrbotten så vi var ju nästan grannar i ditt förra liv.. ;-) Och Björklöven kan inte spela hockey ännu, tur att västerbotten har Skellefteå (som kan;-).

Låter trevligt med en flytt över pölen, vad livnär man sig på där borta, har för mig att Minesota har liknande klimat som Umeå eller?

Coolt med en åsna/mula, det finns en till här på forumet som har åsnor. 

Dapple == apelkastad och buckskin == Bork.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Cahira
5/1/13, 12:41 AM
#35

Haha sedär :) Och japp MN har ungefär samma klimat som Umeå, fast sol på vintern och varmare sommar. Norrland är mer som alaska då de också saknar sol på vintern. :)

Tack! Lär aldrig komma ihåg det tror jag. xD

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
9/7/13, 6:33 PM
#36

Mycket har hänt på sistonde och denna sommar har varit rätt bitterljuv. Vi har haft hit väldigt många tränare både för oss själva och för hästarna. Vi har tränat och jobbat stenhårt med hästarna och efter många tusen dollar har vi tvingats inse… dom är fel hästar för oss.

Älskar båda två högt så det har varit väldigt känslosamt. Båda två har skrämt upp mig rätt rejält och jag är i princip hästrädd nu och det är inte roligt alls. 

Vi var och tittade på hästar i torsdags och för första gången satt jag på en häst som inte smed planer på hur den skulle bli av med mig. Ju mer nervös jag blev desto långsammare gick han. Denna valack hade lärt många barn och ungdomar att rida och när han gick så långsamt att det kändes som att han gick i sömnen brast jag ut i skratt och sedan var jag förälskad. 

Så, även om vi måste släppa taget om Tindra och Cheyenne så får vi förhoppningsvis snart hit en Jack och en Gunner. Om de får nya namn eller ej är inte bestämt än eftersom vi inte vill tjoa innan vi gått över bäcken så att säga. Men jag hoppas! Var så skönt med en häst som ville jobba med mig istället för mot mig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Brollan1
9/8/13, 8:46 AM
#37

Kunde han mer saker än att bara gå långsamt?

Det kommer en tid (även om du inte tror det nu;-) då du vill göra andra saker än att bara gå så långsamt som möjligt ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
9/9/13, 9:23 AM
#38

Låter faktiskt bra tycker jag =) Starkt att ni kan inse att det inte passar och att ni kan gå vidare. Det är tufft för man gillar ju djuren, men det är samtidigt viktigt att man har hästar som passar en.

Spännande med nya hästar nu ;P Du får berätta om hur det går!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
9/10/13, 1:35 AM
#39

#37 Jadå han var en ranchhäst i yngre dagar och Sandy visade att han KUNDE trava och galoppera med, han bara föredrog att inte göra det. :) För henne gick han mer normaltakt med men var så härligt att han tog det lugnt för min skull. :) 

#38 Ja det satt långt inne att erkänna för en själv att det inte fungerade. Men jag insåg att jag kommer älska de nya hästarna lika mycket om inte mer då man slipper vara rädd. 

Kommer inte kunna bli nåt förrän tidigast November eftersom traktorn just gick sönder och kommer bli dyr att laga. Men den som väntar på nåt gott! 

I värsta fall så väntar vi till våren så man har hela nästa sommar på sig att rida regelbundet och bygga upp en relation så de inte bara står pga halka och blir hemmabunda igen. Var nog ett av våra största misstag - att skaffa Cheyenne i februari precis innan vårhalkan.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
9/10/13, 1:40 AM
#40

Tillägg förresten, dom som har dessa två sa att dom har en garanti så om vi plötsligt känner att vi vill ha mer fart, eller av någon anledning inte kan behålla eller inte funkar så får vi byta in dom mot andra hästar. :) De har massa goda omdömen så det känns verkligen som ett bra ställe. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: