Annons:
Etikettnatural-horsemanship
Läst 3350 ggr
Lorita
2013-04-15 21:11

När hästsnack inte är roligt

Jag måste bara få skriva av mig, normalt älskar jag att prata häst med häst folk. Men det har börjat en ny på jobbet och jag håller på att bli tokig, hon har inte haft häst så länge 2 år och "skryter" om att hon är självlärd.

Jag som har en mjuk inställning till hästen och att man börjar leta felet på problemet hos sig själv. Får sitta och höra hur dumma i huvudet alla andras hästar i hennes stall är, hur den nya hästen klättrar i rang trots att hennes häst är äldre, hur fel det är att släppa hästar på bete och hur dåligt hästar mår på lösdrift när hästen inte får sina 8 timmar skönhetssömn och bla. bla bla

Jag tror aldrig jag försök slingra mig bort från häst samtal då många gånger som sen denna hästägare började på jobbet. 

Idag fick jag höra hur hon börjat spänna in hästen i gummisnodd för den kastar upp huvudet när hon rider, men att hästen nog skulle sluta med detta nu när det blev obehagligt att kasta upp huvudet.

-Då sa jag att hjälptyglar är inget jag sysslar med, det ska inte behövas.

-Då säger människan jo du ska testa det för det är jättebra den har ingen möjlighet att kasta upp huvudet.

Jag bytte samtalsämne, samtidigt som jag tänkte för mig själv att jag har ju inte ens nosgrimma på mina hästar för jag vill se om dom har obehag och göra något åt problemet, varför ska jag då tvinga in min häst i halsförlängare om den tar upp huvudet det måste ju tyda på att något är fel.

Halsförlängare, kan jag någon gång använda vid longering, då löst spänd för att hjälpa hästen att hitta formen men aldrig på en häst som markerar så starkt att något är fel då börjar jag felsöka inte spänna fast hästen.

Tack för att jag fick skriva av mig ❤️

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
CelsiusT
2013-04-16 18:16
#1

Åh, jag känner igen mig ;P Jag tycker dock ofta det är jag får försöka slingra mig ur häst-snack pga att jag vet att folk har lustiga idéer om hur saker och ting ska gå till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
2013-04-16 18:34
#2

#1 skönt att jag inte är ensam 🙂

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Peppe
2013-04-16 20:22
#3

Samma här, det är inte lönt att argumentera, blir mest "mm" och "jaha" när folk pratar om att hästen måste ha flera kg kraftfoder trots att den är fet, att den fryser utan sina tre täcken på våren och att istället för att arbeta med hästens rädslor så måste de undvikas till varje pris för att inte skrämma hästen osv osv i oändlighet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
2013-04-16 20:33
#4

det var ganska lustigt att när jag sa att hos mig är "hjälptyglar förbjudet" då körde hon på för att övertyga mig om snoddens förträfflighet så hästen inte kastar upp huvudet.

Jag skäms, lite att jag inte sa vad jag tänkte (har du kollat ryggen) jag fick istället över samtalet till att prata om väder 🤪

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mantissa
2013-04-18 19:47
#5

Jag hade bemött alla påståenden, så länge hon tog upp ämnet. Men jag hade inte "lagt min själ" i att övertyga henne då man inser att vissa bara är lost causes.

Lorita
2013-04-18 20:15
#6

#5 jag vill  inte låta mina andra kolleger pinas med vårat hästsnack.

Det jag gör är att svara henne när hon säger gummisnodd att hos mig är hjälptyglar förbjudet men mer ska inte dom andra behöva stå ut med tycker jag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Mantissa
2013-04-18 20:16
#7

Ja, det beror ju på situationen förståss.

Lorita
2013-04-18 20:53
#8

det är inte alltid läge att ta en konflikt, på jobbet gör jag det bara när det gäller jobbet och om jag tror att det jag vill nå är viktigt för företaget.

I stallet och med hästar så hästarna i centrum och eftersom jag äger mitt stall själv så sätter jag också mina egna regler inom dom lagkrav som finns 😃

Däremot är jag så innerligt trött att behöva höra hennes snack om enes porslinshäst 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Glansia
2013-06-15 23:52
#9

Min häst kastar också upp huvudet ibland. Kan någon ge mig tips på vad jag ska göra åt det?

Lorita
2013-06-16 07:58
#10

#9 då får man se dig rida och hur hästen gör det för att kunna ge ett vettigt råd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




CelsiusT
2013-06-17 18:34
#11

#9 Mitt tips är att ta reda på varför hästen kastar upp huvudet och sedan åtgärda orsaken. 

Vad orsaken är går inte att säga på den lilla beskrivningen eller utan att ha sett hästen. Hade man vetat orsaken så kanske man hade kunnat ge tips på nätet.

Men tänk på att kolla sånt som utrustning och dess passform, utbildning, fundera över när det började och i vilken situation. Bäst är såklart att ta hjälp av någon kunnig, tex en instruktör, som kan hjälpa er och se er på plats.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Glansia
2013-06-17 22:54
#12

Ska förklara lite mer. Det är en mkt trevlig D-ponny som är fin att rida men ibland rycker han, för mig, omotiverat med huvudet upp och ner. Man kan tro att det beror på insekter men han gör det även när det inte finns sådana. Han gör det oftast i mitten av ridturen, alltså mindre i början och i slutet. Han gör det oavsett om jag håller honom i munnen eller ej. Han har haft samma bett i två år och han gjorde så här en period för ca 1 år sedan. Sen slutade han och har nu börjat igen. En lugn och trygg häst men det är irriterande när han kastar med huvudet. Han gör likadant när jag kör honom. Har kollat utrustningen men inget verkar fel. Rider för instruktör ibland men han gör det inte så mkt då på banan, det är oftare i skogen. Har någon något tips på vad jag kan göra? Emottages tacksamt!

CelsiusT
2013-06-18 09:54
#13

Det är ju helt klart något han vill säga. Det är inte omotiverat utan det finns en orsak, det är bara att börja leta orsak.

Orsaker det skulle kunna vara: inte helt passande sadel, obekvämt bett, obekvämt träns, för stort krav, uttråkning pga för lågt krav, frustration eller uttråkning pga andra orsaker, obehag från ryttarens händer/balans/sits/skänkel.

Men fortfarande så går det inte att hjälpa dig med en sådan sak via internet. För det är så olika vad man gör beroende på vad det är som är fel. Prata med din tränare om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Glansia
2013-06-18 18:27
#14

Tack för tips!

PennyScarlett
2013-06-25 00:22
#15

Tycker det där är ett typiskt problem hos många hästägare…

Hästen gapar när jag rider, jag sätter på en nosgrimma! 

Hästen börjar kasta med huvudet för att undvika bettet, jag sätter på en martingail! 

Till slut har man en häst med både rygg och nackproblem och den ser ut som en inbunden kassler med alla "hjälp" remmar. 

 Det är så svårt att prata häst tycker jag eftersom man har sin egna övertygelse över vad som är okej och inte och det är verkligen ett känsligt ämne där någon måste få rätt. Hade varit skönt om vi alla bara kunde se till att vi älskar hästar och respektera olikheterna i hur vi hanterar dom. 

 Jag rider nästan alltid barbacka och så gott som alltid utan bett, för jag anser inte att det behövs. Min ridkompis däremot har det skarpaste bettet på sin häst och han har miljoner remmar för att hon ska kunna hålla styr på honom. Vi sitter inte och gnäller på varandra när vi rider, även om jag tycker att ju fler remmar man måste ha, desto sämre ryttare är man, varav hon tycker att jag är slarvig och ansvarslös. Men just när vi är där i skogen tillsammans med våra hästar, så finner vi oss i att vi är olika och respekterar varandra. :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

LinaN
2013-07-12 11:49
#16

jag hade ju inte kunnat låta bli att inte säga emot och plantera frön i den här personens medvetande.

Använda mig av lite ordspråk och plattityder som "där kunskapen tar slut tar  (st)hjälptygeln vid." och lite sådant… 

Och 8 timmars skönhetssömn? Forskning säger att hästar har bara behov av sömn 2-4 timmar om dygnet, resterande 18-22 timmar ska de röra på sig och äta grovfoder. Skulle det opponeras om det så kan man alltid säga att "jo men jag kan skicka en länk till den rapporten på den forskningen så kan du se själv, tvivlar ju på att högutbildade vetrinärer och vetrinärmedicinska forskare hittar på det"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lorita
2013-07-12 14:42
#17

#16 lite har hon faktiskt ändrat uppfattning om vissa saker, förra året så fick ju hästen inte sin åtta timmars sömn i år är hästen pigg på betet och inte alls överdrivet trött Sover🤫kan kanske bero på att jag har berättat om hur hästar sover och att mina går på lösdrift 😊

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




LinaN
2013-07-12 14:44
#18

#17 ^^ gott det!

min häst blir tröttare på betet för att det är varmare då, dygnet runt. Han hade vart lika trött om han gick ute på dagarna och stod inne på nätterna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lorita
2013-07-12 15:03
#19

#18 samma med mina hästar dom ligger också mer och dåsar på sommaren och sen märker jag att dom sover mer på natten på vintern och mer på dagarna på sommaren

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: