Annons:
Etiketthästhälsa
Läst 1480 ggr
WornOut
8/9/13, 12:07 AM

Förslag?

Lagt samma tråd på lite andra ställen, men vill få alla tips jag kan!

Har ganska nyligen skaffat mig en häst som är väldigt "svår". Hästen skulle gå till slakt så jag köpte den för en billig peng för att jobba med och sedan sälja vidare.

Han är tre år, hanterad från backen som tvååring, sen gått på lösdrift mer eller mindre utan hantering i över ett halvår. Sen markarbetad igen som treåring.

Han är extremt skeptisk mot ALLT! Alla människor, alla rörelser, alla ljud, ja, allt i sin omgivning. Från att du står och klappar på honom och han är avslappnad så räcker det med att du tar ett halvt steg åt sidan så flyger huvudet upp och han visar ögonvitorna.

Och det är inte bara detta att han är så skeptisk, utan han verkar ha väldigt svårt att ta in och lära nya grejer.. Har haft honom nu i ca 1½ månad. Jobbat honom från marken ca varannan dag denna perioden, "lekt" i paddocken(flyttat, följa, osv) longerat, tömkört, haft sadel, haft träns, promenad, hängt på, pysslat i stallet mm mm. Men ingenting verkar gå in i huvudet för honom…

T ex är inte min erfarenhet att det ska ta ca 20-30 ggr med longeringsgjord på förns hästen slutar få panik och bocka som en idiot och bara fly från det, som om han aldrig varit med om något liknande! Det "brukar" ta ca 2-5 ggr så brukar dom ha accepterat det rätt bra!

Men med den här hästen är det samma visa om och om igen varje dag.

Den här hästen är extremt RB, flyr utan att tänka en sek oavsett vad som är framför honom. Därav har jag hamnat i en del otäcka situationer med honom, då han antingen blir rädd och bara flyger (och jag råkar stå i vägen) eller ännu värre.. Då jag satt "press" på honom (bett honom gå åt ett håll han inte vill) och han går emot mig istället……

Väldigt svårt att förklara i text hur han är, men det här är en häst som har ganska stora problem och jag är osäker på om det någonsin kommer gå att komma upp på ryggen på honom. Och jag är väldigt skeptisk till att sälja honom till någon annan, då det inte är omöjligt att någon faktiskt blir skadad.

Och till saken hör ju även att jag inte har all tid i världen med honom då jag köpte honom i syftet att sälja.. Tyck vad ni vill om det, men en häst kostar pengar att "bara ha" hemma.

Och väldigt OT, denna hästen är extremt snygg, och skulle garanterat kunna bli otroligt bra i vilken disciplin som helst! Men jag tror det kan ta riktigt lång tid innan man får ordning på honom, om man ens kan få det..

Så jag vill alltså ha alla era synpunkter, tips, råd osv.
Tack.

Annons:
CelsiusT
8/9/13, 11:18 AM
#1

Min erfarenhet är att om dom börjar bocka av en gjord, så har man gått för fort fram. Om man jobbar som om man hade 15 min på sig så tar det hela dagen, jobbar man som om man hade hela dagen på sig så tar det 15 min.

Med en sådan häst så måste man ofta dela upp momenten i mindre delar. Sen är det bra att ha längre rep så hästen kan komma längre bort när den är i behov av att fly. Jobba med lugna övningar, övningar som ger tillit. Mna måste nog låta hästen få utrymma för att vara som den är, samtidigt som man efterhand måste "ta kontroll" mer och mer. Men man kan inte ta allt på en gång, hästen måste bli trygg i sig själv först i lugn och ro.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: